V následujícím textu nabízím námět na zábavné a aktivní pojetí tématu včel a jejich života. Z žáků se stanou včeličky, které si zahrají hru, vyplní pracovní list, ve skupině pracovní list zkontrolují a seznámí se s praktickými ukázkami souvisejícími s včelím společenstvem.
Motivace (10 min)
V samotném úvodu označíme zápěstí každého žáka barevným papírem. Potom přistoupíme k zadání úkolu:
Co znamenají jednotlivé barvy?
Tipy žáků a správná odpověď budou řečeny až v závěrečné části druhé hodiny. Zvolené 3 barvy odpovídají 3 základním členům dospělých včel ve společenstvu - královně, dělnicím a trubcům. Poměr jednotlivých barev ve třídě by měl tedy odpovídat jejich poměru ve skutečné kolonii (např. třída s 25 žáky: jedna královna, šest trubců, zbytek dělnice).
Od této chvíle se z třídy stává skupina včel. Jejich "práce" začíná kratičkou pětiminutovou hrou. Žáci si šátkem zaváží oči, rozestavíme je rovnoměrně po celé ploše třídy (vyplatí se změnit klasické rozestavění lavic třeba v rozestavění do písmene U). Jeden žák (učitelem vybraný tak, aby o tom nikdo jiný nevěděl) si šátek sundá, vybere si místo a v tichosti vyčkává na svém místě. Po startu se začínají všichni pohybovat a bzučet (žádné jiné zvuky nejsou dovoleny). Úkolem ostatních je najít jednoho nebzučícího žáka postávajícího stranou, přestat bzučet a v klidu se k němu připojit. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všichni nashromážděni kolem první tiché včeličky a nikdo již nevydává žádné zvuky.
Práce s pracovním listem (25 min)
V druhé fázi se žáci na chvíli vrátí do lavic, dostanou zadání práce s pracovním listem. Pracovní list může každý vyučující vytvořit podle vlastního vkusu. Já jsem vymyslela netradiční pracovní list, který odpovídá duchu celé dvouhodinové aktivity. Jeho základem je velmi zjednodušený obrázek včely, u jejíchž jednotlivých tělesných částí jsou otázky, na které by žáci měli odpovědět. Odpovědi napíší právě do těch jednotlivých částí těla včely. Pro zodpovězení otázek dáme žákům k dispozici pracovní texty, které rozvěsíme rovnoměrně po celé třídě či možných prostorách kolem třídy. Pro zvýšení pozornosti při práci s pracovními texty můžeme některé z nich vyvěsit dvakrát, obsah zachováme, jen je formálně odlišíme (např. změnou typu písma).
Pro samostatnou práci si stanovíme pravidla:
Před započetím práce společně projdeme jednotlivé otázky v pracovním listu, abychom se ujistili, že jim všichni žáci rozumí.
Reflexe práce s pracovním listem (25 min)
Pracovní listy jsou vyplněny, žáci se vrátí zpět do svých lavic. V předposlední fázi následuje reflexe zpracování pracovních listů. Ta proběhne ve skupinkách po třech účastnících - žáci si vzájemně sdělují své vypracované odpovědi na otázky, popřípadě připisují informace, které je ještě zajímají a sami si je nezapsali. Učitel je v této fázi (stejně jako v předchozích) pozorovatelem, koordinátorem práce a případně radí při nejasnostech.
Pro celkovou názornost můžeme nabídnout k prohlédnutí (dle vybavení školy) různé včelí modely, nástěnné plakáty, obrázky v encyklopediích, ukázku usušené sbírky včelího společenstva či jiné dostupné včelí produkty (svíčky, propolis, voskové pláty).
Pro úplné zpracování obrázku včely na pracovním listu zadáme žákům ještě poslední kratičký úkol a tím zakončíme tuto část: žáci mají vybarvit tělo včely podle jejího skutečného zbarvení a do vodorovných pruhů napsat přídavná jména charakterizující tento druh hmyzu.
Závěrečná část (10 min)
V závěrečné fázi nás čeká objasnění barevného označení zápěstí žáků. Žáci jsou v lavicích seskupeni podle barev a diskutují o možných příčinách barevného rozdělení. Po správném rozřešení následuje společná kontrola vypracovaných otázek v pracovním listu. Může probíhat podle barevného rozdělení, každá skupina popíše "vlastní život". Na úplný závěr si poslechneme přídavná jména charakterizující včely a pracovní list nalepíme do sešitu.
Přílohy:
Pracovní texty
Obrázek včely
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.