Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Komentář k úloze „PRÁCE“ – otázka 15

Ikona teoreticky

Komentář k úloze „PRÁCE“ – otázka 15

Ikona odbornost
Autor: Panel čtenářské gramotnosti při VÚP v Praze
Anotace: Tento článek je prvním komentářem seriálu komentářů k uvolněným úlohám mezinárodní sondy PISA 2000, která se zaměřila na zjišťování čtenářské gramotnosti žáků českých základních a středních škol ve věku 15 let. Na článcích seriálu pracoval panel čtenářské gramotnosti při Výzkumném ústavu pedagogickém. Tyto komentáře jsou publikovány pouze na Metodickém portálu www.rvp.cz. Výchozí text k úloze naleznete v příloze článku.
Téma příspěvku:Čtenářská gramotnost
Klíčová slova: čtenářská gramotnost, PISA, vysuzování, třídění informací

Otázka 15

Na které dvě hlavní skupiny jsou rozděleni lidé v produktivním věku?

A Zaměstnaní a nezaměstnaní
B V produktivním věku a mimo produktivní věk
C Zaměstnaní na plný úvazek a zaměstnaní na částečný úvazek
D Patřící k pracovní síle a nepatřící k pracovní síle

Co otázka testuje

Zjišťuje se, zda žák:

  1. se orientuje v nesouvislém (nelineárním) textu – diagramu
  2. pochopil, že nemá dvojici hlavních skupin vytvořit například tím, že by doplnil protiklad k „produktivnímu věku“ (jako „neproduktivní věk“), nýbrž že musí hledat dvojici uvnitř stromového grafu
  3. pochopil, že nový nebo poněkud cize znějící výraz „produktivní věk“ znamená možnost pracovat, nikoliv zaměstnanecký poměr ani aktuální činnost práce. Žák udržel toto porozumění v paměti během řešení
  4. porozuměl tomu, že „nezaměstnaní“ nebo „nepatřící k pracovní síle“ patří stále ještě pod kategorii „lidé v produktivním věku“, přestože nepracují
  5. chápe, že v stromovém diagramu obsahuje řádek pod políčkem podmnožinu výše položeného políčka (žák má zkušenost s žánrem stromového diagramu)
  6. porozuměl, že musí najít v diagramu políčko s kategorií „produktivní věk“ a dvojici pojmů v políčkách těsně pod ním
  7. nedal se zmást velikostmi čísel v políčkách a pochopil, že to, co jsou „hlavní skupiny“ uvedené v zadání, je dáno podle výšky jejich umístění v diagramu

Poznámky:

Z dovedností ČG úloha zapojuje:

Žák musí prokazovat zároveň doslovné porozumění textu i vysuzování ze souvislostí. Přizpůsobí zvyklosti čtení podle charakteru textu a pomáhá si tím, že se opírá o grafickou formu sdělení, tj. o místo, které má informace v diagramu.

Metodická doporučení

Úloha je snadná, ale potíže budou mít žáci, kteří neznají „žánr“ stromového diagramu nebo nejsou zvyklí na třídění pojmů. Tomu je můžeme učit nejen se statistickými údaji, ale rovněž s pojmy odbornými i laickými. Např. pojem „úspěch“ mohou žáci rozkládat na jeho složky a ty pojmenovávat:

úspěch může být v společenském životě člověka nebo v osobním životě; v osobním životě to může být ve vztahu k blízkým osobám (v lásce a partnerství) nebo k sobě samému (spokojenost s dosaženými cíli); úspěch v osobním životě ve vztahu k sobě samému může spočívat v udržení zdraví a kondice nebo v rozvoji svého ducha nebo v udržení a posílení sebeúcty; posílení sebeúcty může pramenit z dobrých výkonů, které dovádějí práci do konce, nebo pramení z projevů osob, jimž důvěřuji, nebo z vědomí lidských práv atd.

  • Při práci s  pojmy umožňujeme žákům navrhování a vytváření vlastních systémů třídění.
  • Vytváříme učební situace, při nichž žáci zobecňují, třídí a kategorizují jevy i pojmy podle zadaných kritérií.
  • Utřiďujeme do různých přehledů a grafů např. literární postavy v jednom i více beletristických dílech, tedy propojujeme diagramy/tabulky a souvislý text.
  • Procvičujeme čtení/interpretaci existujících diagramů v různých vyučovacích předmětech, včetně přírodovědných.
  • Učíme žáky sestavovat diagramy k různým probíraným tématům – podle věku: vlastní rodina, rodokmen, strukturované myšlenkové mapy.
  • Spolupracujeme s učiteli matematiky, kteří žáky učí rozkládání od 2. třídy.
  • Učíme žáky porozumět systému složek a podsložek v počítačovém stromu adresářů a využíváme této jejich znalosti i v dalších oblastech.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Co zjišťují testy čtenářské gramotnosti PISA?.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitdoc154 kBPráce – text
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 13. 05. 2011
Zobrazeno: 2657krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
Panel čtenářské gramotnosti při VÚP v Praze. Komentář k úloze „PRÁCE“ – otázka 15. Metodický portál: Články [online]. 13. 05. 2011, [cit. 2019-10-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12473/KOMENTAR-K-ULOZE-„PRACE“---OTAZKA-15.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.