Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Využití programu GEOGEBRA pro tvorbu interaktivních...

Ikona prakticky

Využití programu GEOGEBRA pro tvorbu interaktivních aplikací, které nemají s matematikou nic společného

Ikona inspirace
Autor: Jaroslav Zavadil
Anotace: Pro tvorbu interaktivních aplikaci je hojně využívána výuková aplikace GeoGebra. Tuto aplikaci i práci s ní již popisují články na tomto portálu. GeoGebra je vnímána jako nástroj pro matematiku, fyziku. Dovolte, abych se podíval na tento program a jeho využití ve výuce trošku z jiného úhlu.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Informační a komunikační technologie » 2. stupeň » Informační a komunikační technologie » Zpracování a využití informací » používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Text článku:

K napsání tohoto článku mě také inspiroval článek Jana Wagnera na České škole: Interaktivní tabule v roce 2011 3. část. (WAGNER, Jan. Česká škola [online]. 2011 [cit. 2011-05-10]. Interaktivní tabule v roce 2011 3. část. Dostupné z WWW: <http://www.ceskaskola.cz/2011/05/jan-wagner-interaktivni-tabule-v-roce.html>. ISSN 1213-6018).

Jsou zde zmíněny autorské nástroje pro interaktivní řešení včetně jejich výhod a nevýhod. Zvláště licenční nástroje jsou problémem při sdílení interaktivních výukových materiálů na různých typech tabulí od různých výrobců. Existují samozřejmě i otevřené systémy, existuje i možnost exportu formátu prezentace za cenu ztráty řady vlastností. Nebyla zde zmíněna další, podle mě poměrně podstatná nevýhoda proprietálních systémů i systémů otevřených, a to nutnost jejich instalace na počítače učitelů i žáků.

V rámci přípravy a realizace projektu v rámci OP Vzdělání pro konkurenceschopnost jsme řešili problém, jak implementovat interaktivní prvky do materiálů umístěných do e-learningového lms systému. Většina zapojených učitelů neměla zkušenost ani s tvorbou HTML stránek, ani s prací v nějakém programovacím nástroji. Hledal jsem možnost, jak jednoduché interaktivní materiály vytvořit na softwaru otevřeném, který nevyžaduje instalaci, pro práci s vytvořeným materiálem nejsou nějaké speciální požadavky na programové vybavení a zároveň je s tímto nástrojem schopna pracovat standardní česká učitelka.

Mám zkušenosti s použitím GeoGebry v materiálech pro matematiku. Má vlastnost, kterou jsme potřebovali − umí exportovat vytvořené materiály do formátu HTML, k jehož spuštění není třeba nic víc než prohlížeč webových stránek s podporou JAVY. Zároveň je relativně jednoduchá a v českém jazyce.

Využil jsem toho, že se dá do programu vkládat objekty typu obrázek, tyto objekty lze ukotvit, nebo nechat volně pohyblivé. V případě, že si zvykneme na to, že obrázky je třeba předem upravit na požadovanou velikost, že pořadí vkládání ovlivňuje pořadí jak jsou vrstvy s obrázky nad sebou a že při export do HTML je třeba hlídat velikost otevřeného okna (aby byly objekty v exportovaném HTML souboru stejně uspořádané, je třeba nastavit okno GeoGebry do požadované velikosti), zjistíme, že je to použitelné řešení. Určitou pracnost, možná neohrabanost, nám vynahradí jednoduchost na pochopení a použití i neinformatiků – uživatelů standardního kancelářského SW. (mám vyzkoušeno jak u žáků, tak i u učitelů). Výsledné HTML soubory lze umístit do libovolného lms systému, případně na webové stránky (školy či osobní).
Prostředí programu
1. Prostředí programu
 
Export do HTML
2. Export do HTML
 
A využití? Na ukázku dva příklady.
 
Příklad první: V IVT u kvarty (deváťáci) se dá krásně zkombinovat výuka práce v grafickém editoru GIMP (filtry, vrstvy, průhlednost, výběr aj.) s vytvářením interaktivních skládaček – puzzle.
Ukázka 1.- PUZZLE
3. Ukázka č. 1. – PUZZLE
 

Příklad druhý: Interaktivní mapa Evropské unie – využití ve výuce zeměpisu se nabízí samo.

Ukázka č.2 - Evropská unie
4. Ukázka č. 2 – Evropská unie
 
 
A zde si můžete sami vyzkoušet výše uvedené příklady (pozor, délka načítání je ovlivněna počtem obrázků použitých v souboru):

http://www.jardaz.cz/soubory/eu_new.html

http://www.jardaz.cz/soubory/puzzle.html

Určitě Vás napadne další využití (doplňovačky, přiřazování atd.) ve všech vzdělávacích oblastech.
Citace a použitá literatura:
[1] - Mapy EU. [cit. 2011-07-14]. Dostupný z WWW: [http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EU-Belgium.svg].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 14. 07. 2011
Zobrazeno: 5198krát
TOP příspěvek
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 4.3333

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ZAVADIL, Jaroslav. Využití programu GEOGEBRA pro tvorbu interaktivních aplikací, které nemají s matematikou nic společného. Metodický portál: Články [online]. 14. 07. 2011, [cit. 2017-11-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12471/VYUZITI-PROGRAMU-GEOGEBRA-PRO-TVORBU-INTERAKTIVNICH-APLIKACI-KTERE-NEMAJI-S-MATEMATIKOU-NIC-SPOLECNEHO.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 14. 07. 2011 15:09
Pokud jsme dali v matematice přednost Geogebře před programem Cabri nebo Derive, nalezli jsme velmi výkonný nástroj, který je navíc běžně a kdykoliv dostupný žákům. V článku zmíněné možnosti využití Geogebry pro nematematické výukové předměty jen dokazují univerzálnost tohoto programového prostředí. Moji žáci zjistili, že v zabarvené pracovní ploše Geogebry lze vytvářet abstraktní obrázky pomocí funkce zanechat stopu s použitím různých stylů čar. A tak tady máme další námět, například pro výtvarnou výchovu. Možná by autor článku mohl podrobněji poodhalit svá "výrobní tajemství" pro ty z nás, kteří nemají velké zkušenosti s daným programem a s podpůrnými programy vhodnými pro přípravu grafických aplikací do Geogebry (třeba v dalším podobném příspěvku).
1.Autor: Jaroslav ZavadilVloženo: 19. 07. 2011 13:20

Zatím jen na doplnění - kostky skládačky (puzzle) byly vytvořeny v programu GIMP - DUM na toto téma najdete na tomto portále - ZAVADIL, Jaroslav. Grafický editor GIMP 13.Metodický portál : Digitální učební materiály[online]. 11. 08. 2010, [cit. 2011-07-19]. Dostupný z WWW:. ISSN 1802-4785.

:-)

2.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 19. 07. 2011 14:28

Děkuji za inspiraci. Také se přimlouvám za pokračování tohoto tématu.