Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Geonext – dynamická geometrie zdarma

Geonext – dynamická geometrie zdarma

Informativní příspěvek
Autor Milan Prikner
Popis freewarového programu vyvinutého na německé Universität Bayreuth, který umí vytvářet dynamické konstrukce geometrických objektů.

 

Geonext je freewarový program vyvinutý na německé Universität Bayreuth a šířený pod GNU General Public License. Pro mě jako učitele na základní škole je plnou náhradou za komerční software Cabri. Stejně jako s Cabri, lze s Geonextem provádět dynamické konstruování geometrických objektů. Dynamické konstrukce umožňují i takové věci, jaké s tradičním papírem, tužkou, pravítkem, tabulí a křídou dělat nelze. Zkonstruované objekty můžeme na obrazovce přesouvat, měnit jejich délku, velikost.

Ovládání a možnosti tohoto programu jsou velmi podobné jako u Cabri – je velmi intuitivní. Ukažme si spíše konkrétní využití Geonextu ve výuce. Na seznámení s programem jsem vytvořil jednoduchý návod k základnímu ovládání prvků programu. Děti se samostatně naučí ovládat program, a poté pokračují základními konstrukcemi.

 

Geonext

 

Síla tohoto programu se však naplno projeví, pokud necháme děti samostatně experimentovat s námi vytvořenými konstrukcemi nebo ještě lépe s konstrukcemi, které si samy vytvoří. Jako příklad mohu dát následují konstrukce výšektěžnic trojúhelníku (odkazy na soubory typu GTX pro Geonext). Děti mohou experimentovat s tím, za jakých podmínek se průsečík výšek bude nacházet uvnitř trojúhelníku, kdy splyne s jedním z vrcholů a kdy bude vně trojúhelníku. Obdobnou otázku můžeme položit i v případě těžiště. Další konstrukce vyloženě nabízí otázku, za jakých okolností splynou těžnice a výšky. Pokud děti samy objekty pohybují, lépe si uvědomí rozdíly mezi výškou a těžnicí, což by se na tabuli nebo papíře těžko představovalo.

Dynamická geometrie slouží k samostatnému objevování vztahů mezi geometrickými objekty a myslím, že může být přínosem pro každé dítě na druhém stupni. Za největší výhodu Geonextu považuji jeho volnou šiřitelnost. Program můžete nainstalovat ve škole na libovolný počet počítačů a děti si jej mohou spustit i na počítači doma.
Odkaz:
Milan Prikner - Geonext – dynamická geometrie zdarma, Milan Prikner – ZŠ Filosofská, 22.4.2008

 

Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Tvorba didaktických materiálů na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám