Odborný článek

Školní sešit

16. 9. 2010 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Martin Stehlík

Anotace

Článek o online aplikaci studenta Jakuba Rože umožňující ukládání poznámek.
Úvod
Na poli informačních a komunikačních technologií používaných ve školách se objevil nový zajímavý projekt. Student Jakub Rož si jednoho dne řekl, že jsou klasické papírové sešity již zastaralé, že ho nebaví je nosit, protože jsou zbytečně těžké, a že by bylo dobré je nahradit něčím modernějším. Vymyslel proto Skolnisesit.cz a vyhrál s ním soutěž JuniorWeb na konferenci Junior Internet 2010. Jedná se o poznámkový sešit pro žáky, ale v počítačové podobě. Jak autor píše na facebookové zdi svého projektu: „Skolnisesit.cz je aplikace napřímo propojená s Facebookem (http://www.facebook.com/#!/SkolniSesit.cz) a slouží k vedení poznámek či zápisů z výuky v digitální podobě a jejich sdílení s přáteli.“
Jedná se tedy o jednu z podob cloud computingu (o něm čtěte např. zde: Web 2.0 je mrtvý, ať žije Cloud computing?), ovšem ne tak propracovanou a pro někoho tím pádem složitou, jako jsou např. e-portfolia Mahara. Školní sešit si neklade za cíl vytvářet plnohodnotné portfolio, navíc s možnostmi propojení se systémy řízení výuky (např. Moodle), jde tu hlavně o zápis poznámek a jejich snadné sdílení se spolužáky. Propojení s Facebookem je dvousečné. Nese s sebou výhodu již vytvořených profilů a navázaných „přátelských“ vztahů. Ohromnou nevýhodou je však fakt, že ho nemají všichni a hlavně je legálně použitelný až od 13 let. Využijeme ho tedy až v 7. třídě ZŠ, či na SŠ.
Jaké jsou možnosti?
Skolnisesit.cz slibuje podporu pro nejpoužívanější prohlížeče (Firefox, Explorer, Chrome a Safari) i pro mobilní telefony (iPhone, Android a Windows Mobile zařízení), s jeho použitím by tedy neměly nastat problémy. Co se týče hlavních funkcí, tak nám tato aplikace nabízí vytvoření sešitu pro jakýkoliv předmět a samozřejmě i jeho pozdější přepisování, vložení multimedií (audio, video) do zápisků, sdílení a půjčování sešitu přátelům, jejich správu, dále správu domácích úkolů i upozorňování na Facebooku. V dohledné době by se měla objevit i podpora matematických výrazů.

A jak to celé funguje?
Po přihlášení nejprve vidíme možnost tvorby sešitu (zadáme název předmětu) a pak již tématu hodiny. Píšeme klasicky, máme na výběr z několika základních barev a řezů písma. Textový editor má v nabídce i horní a dolní index a načrtnutí jednoduché tabulky. Poznámky se dají kdykoliv (tedy jsme-li online) uložit, pak znovu otevřít a editovat.
Takovýchto sešitů si můžete vytvořit celou řadu, co je ale zajímavé, můžete ho též sdílet se spolužákem (registrovaným na Facebooku), který pak může sešit nejen prohlížet, ale pokud svolíte, tak i zapisovat do sešitu své doplňující poznámky.

skolni sesit


Co mne velmi potěšilo, je funkční a praktické vyhledávání v poznámkách (na obrázku). Stačí pouze v horním menu kliknout na lupu, zadat klíčová slova a hned se nám objeví, v jakém sešitu a v jaké hodině se text vyskytuje. Představte si, jak dlouhé minuty hledáte v papírovém sešitu biologie slovo tracheje, a je vám asi jasné, jak elektronický sešit ušetří čas.
Klady a zápory
Shrňme si hlavní výhody a nevýhody elektronické správy poznámek oproti klasickým sešitům. Mezi pozitivy je na prvním místě praktičnost. Všechny sešity máme přehledně uloženy na internetu, můžeme se k nim tedy dostat z jakéhokoliv online počítače, netaháme pak těžké sešity, v horším případě jednotlivé (pomíchané) papíry. Další výhodou je jistě sdílení, půjčení sešitu (nemocnému) kamarádovi. Ano, papírový sešit lze kamarádovi také půjčit, jenže v počítačové verzi může kamarád i něco svého dopsat, a poznámky tak vylepšit. V klasickém sešitě by častými úpravami vznikl zmatek.
Teď však k nevýhodám. První je nasnadě, musíme mít (nejlépe přenosný) počítač, což nemusí být v chudších poměrech jednoduché, přesto si troufám tvrdit, že se zde situace zlepšuje. Pomohlo asi také rozšíření trhu o levné netbooky.
Dalším záporem je možnost zneužití. Spolužáci mohou zlenivět, nepsat si své poznámky a využívat výhody sdílených poznámek s jiným snaživým spolužákem. To se ale může stát i s normálním sešitem.
Nevýhodu vidím také v editoru. Je totiž značně omezený. Těžko se v něm vytvářejí složité výrazy, obtížně se formátuje a chybí zde možnost kreslení. Ta je nepostradatelná v mnoha předmětech.
Poslední negativum je pro mne neosobnost počítačového textu. Sešity přece jen mají své kouzlo, ať už půvabem písma pečlivých spolužaček, či různých stylů kreslení a úprav. Učitelé se prý bojí i celkového zhoršení úrovně ručního psaného projevu.
Závěr
Tato aplikace nepochybně patří k zajímavým způsobům využití cloud computingu, ať už díky propojení s Facebookem nebo pro její intuitivnost a jednoduchost. Bylo by hezké, kdyby umožňovala též spolupráci v reálném čase, aby spolužáci mohli rovnou tvořit sdílené poznámky společně. Třeba se toho dočkáme v dalších verzích. Přineslo by to s sebou větší potenciál využití pro žáky i pro kantory. Mnoho lidí možná namítne, že podobné a lepší aplikace existují a budou argumentovat například GoogleDocs, ale je třeba si uvědomit, že zde tvůrcům nejde o co největší záběr funkcí a možností, ale o rychlou a jednoduchou specializovanou službu přizpůsobenou tradičním výukovým metodám používaným na našich školách - OTEVŘI SEŠIT, NAPIŠ NOVÉ POZNÁMKY, ULOŽ JE, ZAVŘI SEŠIT, a když budeš chtít, půjč ho kamarádovi. To poslední už ale je v podání služby Skolnisesit.cz spíše funkce připomínající spíše školu 21. století.


Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Didaktika informační a komunikační technologie 02 na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Martin Stehlík

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.