Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Učení kdykoli a kdekoli

Učení kdykoli a kdekoli

Informativní příspěvek
Zpráva o zajímavém americkém projetu na vybavování žáků počítači 1:1 podporovaném Microsoftem a Toshibou.

V Zajímavostech jsme již několikrát informovali o tom, že ve Spojených Státech běží několik pilotních projektů na využití notebooků na základních školách. Jedním z nejprestižnějších je tříletý projekt "Anytime, Anywhere Learning" (Učení kdykoli a kdekoli) podporovaný Microsoftem a Toshibou, během něhož dostávají děti počítač k osobnímu využití a nosí ho s sebou do školy. V minulých dnech byla zveřejněna průběžná zpráva o výsledcích projektu po dvou letech. Zde jsou základní informace.

Jak se zdá, největší problémy způsobuje systém podpory rodin dětí s nízkými příjmy. Například v okrese Beaufort v Jižní Karolíně platí rodiče za leasing počítače $60 měsíčně. Ale ty rodiny, které mají ze sociálních důvodů přiznánu pro děti slevu na oběd, platí jen $15. Rozdíl je hrazen nadací SchoolBook. V počátečních fázích projektu se ho v okrese Beaufort zúčastnilo 330 žáků šestých tříd. Projekt se setkal s velmi kladným ohlasem, a tak měl být rozšířen letos na 2000 žáků. Ukazuje se však, že nadace SchoolBook nemá finance na podporu chudých rodin, a tak zavedla loterii pro výběr kandidátů. Někteří rodiče poukazují na to, že je to nespravedlivé a stěžují si, dokonce i senátorům ve Washingtonu. V současnosti to totiž vypadá tak, že jedni žáci mít počítače budou a jiní, třeba i ze stejné třídy, ne.

Součástí zprávy je pochopitelně též vyhodnocení vlastního výukového efektu projektu. Autorem této části je významný americký výzkumník na tomto poli - Saul Rockman. Uvádí, že bylo u většiny zúčastněných žáků zjištěno zlepšení v oblasti kritického a tvořivého myšlení. V přůměru žáci stráví u svých notebooků více jak 10 krát více času než jejich spolužáci, kteří mají doma k dispozici jen stolní počítač. Přitom si však zdaleka jen nehrají. Nejvíce používají textové editory k přípravě různých materiálů do školy. Jejich znalost těchto programů je překvapivě dobrá. Učitelé se při tomto způsobu výuky věnují mnohem více individuálním konzultacím, než frontálnímu výkladu učební látky.

Kontrolní zpráva o výsledcích projektu má jen jedinou maličkou vadu na kráse. Je totiž též financována zůčastněnými firmami, které mají nepochybný komerční zájem na používání technologií ve školách.

Bližší informace najdete na:

http://www.eschoolnews.org/stories/story2.html 

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám