Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Techniku při svých hodinách užívají 2/3 učitelů, ale pouze 1/3 se cítí být dobře připravena
Odborný článek

Techniku při svých hodinách užívají 2/3 učitelů, ale pouze 1/3 se cítí být dobře připravena

20. 6. 2000 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Petra Navrátilová

Anotace

Zpráva o studii amerického Národního centra pro statistiky ve vzdělání nazvané "Počítače a internet využívané učiteli na státních školách".

Oddělení vzdělání Národního (rozumějte amerického) centra pro statistiky ve vzdělání (NCES) 24. dubna tohoto roku uveřejnilo studii nazvanou "Počítače a internet využívané učiteli na státních školách". NCES tuto studii provedlo na jaře 1999 a podrobně v ní prozkoumalo učitele na státních školách během jejich pracovní doby.

2/3 respondentů (66%) odpověděly, že využívají během výuky počítače a internet, ale pouze 1/3 (33%) se cítí poměrně "dobře připravena" a pouze 10% odpovědělo, že se cítí být "velmi dobře připraveni". Richard Riley, americký federální ministr školství, řekl, že dokud všichni učitelé nebudou mít obdobnou přípravu jako mají pracovníci v obchodě a ostatních profesích, bude to mít negativní dopad na kvalitu výuky.

Učitelům s menší praxí, ale zato s lepší teoretickou přípravou nedělá práce s počítačem a internetem zdaleka takové potíže jako jejich kolegům. Přesně jak vyplynulo ze studie:

  • Učitelé se 3 nebo méně roky praxe se cítili "lépe připraveni" pro použití techniky než učitelé s 20 a více roky praxe (poměr 31:19%)
  • Učitelé s více než 32 hodinami postragudálního vzdělávání v posledních 3 letech se většinou cítili "velmi dobře připraveni" pro používání techniky proti učitelům s 0-32 hodinami (poměr 29:6-10%)

R. Riley dále říká, že jak přehled ukazuje, u učitelů, kteří získali průpravu v technice, je větší pravděpodobnost využívání technologií ve třídách. Tato skutečnost dále podporuje požadavek prezidenta Clintona na zdvojnásobení rozpočtu pro přípravu učitelů v USA na 150 milionů amerických dolarů v roce 2001. Linda Roberts, poradce Bílého Domu, poukazuje na to, jak veliký rozdíl je mezi učiteli, kteří mají více průpravy a těmi, co mají průpravu minimální. Naučit se využívat technologie, podle jejího vyjádření, chce čas. Dále řekla, že byla povzbuzena výsledky z poslední studie NCES. Podobná studie uskutečněná v lednu 1999 ukázala, že pouze 20% učitelů se cítí "dobře připravenými" pro užívání technologií. Podle L.R. existují okresy, kde potřebu vzdělávání učitelů berou velmi vážně. Většina okresů ale potřebuje rozšířit nabídku školení a více motivovat učitele. Profesní růst je podle ní tím nejdůležitějším faktorem.

Další nálezy:

Studie také objevila, že nedostatečné finanční podmínky školy nepříznivě ovlivňují využívání počítačů a internetu učiteli. V „chudších“ školách učitelé méně používají počítače k tvorbě výukových materiálů, uchovávání dat i ke komunikaci s kolegy. Jejich studenti také používají počítače méně než jejich protějšky z „bohatších“ škol. Učitelé na „chudších“ školách však více používají počítače jako nástroj pro drilování a zkoušení..

Studie ukázala, že učitelé na základních školách více užívají počítače k procvičování látky a řešení problému. Na druhou stranu však učitelé ze středních škol častěji provozují internet. Federální ministerstvo školství si od této studie slibuje podporu svých rozhodnutí týkajících se využití technologií ve vzdělávání a přípravě učitelů. Podrobnější výsledky budou k dispozici toto léto.

zdroj: eSchool News Online, 2.5.2000  

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Navrátilová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.