Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Filtry jsou užitečné, ale je třeba zlepšit...

Filtry jsou užitečné, ale je třeba zlepšit přípravu učitelů

Informativní příspěvek

Nejnovější studie amerického federálního ministerstva obchodu ze srpna tohoto roku říká, že v současnosti používané technologie na ze zákona povinné filtrování obsahu internetu v amerických školách splňují téměř všechny požadavky na ně kladené. Ze závěrů vyplývá, že největším problémem je nedokonalá znalost ovládání filtrů ze strany učitelů a knihovníků. Ukázalo se například, že učitelé většinou neumějí filtrování pro svou vlastní studijní potřebu vypnout, i když je to možné. Proto studie doporučuje všem prodejcům těchto specializovaných produktů, aby věnovali zvláštní pozornost školení uživatelů.

Hlavním předmětem citovaného výzkumu bylo to, do jaké míry splňují používané filtry potřeby škol a zda jsou místní pravidla internetové bezpečnosti přijatá na školách efektivní a dostatečná. Proto byla v rámci realizace výzkumu vyvolána veřejná diskuze, která byla založena na 42 vybraných příspěvcích specialistů z oboru. Z mnoha reakcí bylo identifikováno šest hlavních potřeb, které se této problematiky týkají:

  • vyvážit potřebu dostupnosti internetu pro děti s nutností chránit je před nevhodným obsahem
  • nastavit blokování přístupu k materiálům tématicky odpovídajícím předmětu výuky na minimum
  • konečné rozhodnutí o úrovni a způsobu filtrování nechat na místní úrovni (na škole)
  • zvýšit schopnost plného využití všech technických možností instalovaných produktů
  • před instalací určitého produktu důkladně zvážit všechny technické, vzdělávací i ekonomické faktory

Nejnovější studie amerického federálního ministerstva obchodu ze srpna tohoto roku říká, že v současnosti používané technologie na ze zákona povinné filtrování obsahu internetu v amerických školách splňují téměř všechny požadavky na ně kladené. Ze závěrů vyplývá, že největším problémem je nedokonalá znalost ovládání filtrů ze strany učitelů a knihovníků. Ukázalo se například, že učitelé většinou neumějí filtrování pro svou vlastní studijní potřebu vypnout, i když je to možné. Proto studie doporučuje všem prodejcům těchto specializovaných produktů, aby věnovali zvláštní pozornost školení uživatelů.

Hlavním předmětem citovaného výzkumu bylo to, do jaké míry splňují používané filtry potřeby škol a zda jsou místní pravidla internetové bezpečnosti přijatá na školách efektivní a dostatečná. Proto byla v rámci realizace výzkumu vyvolána veřejná diskuze, která byla založena na 42 vybraných příspěvcích specialistů z oboru. Z mnoha reakcí bylo identifikováno šest hlavních potřeb, které se této problematiky týkají:

  • vyvážit potřebu dostupnosti internetu pro děti s nutností chránit je před nevhodným obsahem
  • nastavit blokování přístupu k materiálům tématicky odpovídajícím předmětu výuky na minimum
  • konečné rozhodnutí o úrovni a způsobu filtrování nechat na místní úrovni (na škole)
  • zvýšit schopnost plného využití všech technických možností instalovaných produktů
  • před instalací určitého produktu důkladně zvážit všechny technické, vzdělávací i ekonomické faktory
  • přijmout takovou strategii internetové bezpečnosti, která se zabývá nejen technologiemi a kontrolou, ale sleduje i vzdělávací cíle

Studie dále konstatuje, že kromě zastánců filtrování je mezi učiteli i nezanedbatelné množství jeho odpůrců. Za všechny je možno citovat vyjádření ředitelky Free Expression Policy Project Marjorie Heins:“Děti mají být vedeny ke kritickému myšlení. Ale nevím, jak se mohou tyto schopnosti vyvinout, budou-li drženy až do 18 let v intelektuálně omezeném prostředí.


Odkazy:
National Telecommunications and Information Administration
CIPA Study of Technology Protection Measures
CoSN's Safeguarding the Wired Schoolhouse
Free Expression Policy Project


zdroj: Filters work OK, but better training needed, eSchool News online, August 26, 2003

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám