Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Americké školství proti porušování autorských...

Ikona informativni

Americké školství proti porušování autorských práv

Autor: Jiří Štípek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o boji amerických univerzit proti sdílení nelegálních programů a hudby mezi studenty.
Klíčová slova: USA, autorská práva, MP3, sdílení dat

Agresivní kampaň hudebního průmyslu zaměřená proti ilegální distribuci nahrávek přináší své první výsledky i na akademické půdě. Několik amerických univerzit totiž na jejich výzvy zareagovalo a podniklo první opatření. Studenti se začínají setkávat s technologickými překážkami, cílenými proti (nelegální) výměně hudebních a filmových souborů prostřednictvím vysokorychlostních univerzitních sítí.

Snahou univerzit je zabránit bezuzdnému kopírování souborů, které je dnes realizováno přímo mezi dvěma PC (peer-to-peer), kde jsou nelegální kopie umístěny. Výměna probíhá prostřednictvím k tomu určeného software (např.: program Kazaa), který zprostředkovává spojení mezi počítači kdekoli na světě a umožňuje prohledávání a stahování sdílených dat. Nezákonné aktivity se tak dopouští každý uživatel, který sdílí data chráněná autorským zákonem.

Zatím nejúčinnějším krokem proti této činnosti je automatické omezení datové propustnosti sítě, právě když studenti používají programy jako je Kazaa. Kromě technologických opatření odstartovaly univerzity i informační kampaň o autorských právech a jejich porušování, vydávají informační letáky, inzeráty ve studentských časopisech a na webových stránkách.

University of Southern California v Los Angeles navíc monitoruje síť a studentům, kteří sdílejí soubory rozesílá varovné e-maily. Většina studentů po varování sdílení ukončila, nicméně ve stahování pokračují. Protiprávního jednání se totiž dopouští pouze ten, kdo šíří nahrávky chráněné autorským zákonem, nikoli ten kdo je vyhledává a stahuje.

Proto se asociace amerických nahrávacích studií (RIAA) v boji proti porušování práv zaměřuje hlavně na ty, kteří umožňují stahování jejich nahrávek ze svých počítačů. Tažení RIAA už vyústilo v podání několika stovek žalob na ochranu autorských práv. I přes vstřícný přístup akademické sféry, čelí žalobám i několik univerzit, na nichž asociace soudně vymáhá spolupráci při identifikaci konkrétních studentů, kteří se dopouštějí porušování autorských práv.

Nejúčinnější by jistě bylo zasáhnout proti software, který umožňuje sdílení dat na síti, ale to je z právního hlediska vyloučeno, protože samotné sdílení dat (např. freeware) není nic ilegálního. V tomto směru je právo bezzubé, přestože je zřejmé, jakého charakteru jsou sdílená data a že to rozhodně nejsou jen digitální fotografie z rodinného alba.

Odkazy:
Recording Industry Association of America - http://www.riaa.org/
University of California, Los Angeles - http://www.ucla.edu/
Kazaa - http://www.kazaa.com/

zdroj: http://www.eschoolnews.com/news/showStory.cfm?ArticleID=4626

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 24. 09. 2003
Zobrazeno: 1519krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠTÍPEK, Jiří. Americké školství proti porušování autorských práv. Metodický portál: Články [online]. 24. 09. 2003, [cit. 2020-02-25]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12227/AMERICKE-SKOLSTVI-PROTI-PORUSOVANI-AUTORSKYCH-PRAV.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.