Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Studie porovnávající prezenční a distanční...

Studie porovnávající prezenční a distanční formy studia

Informativní příspěvek
Článek popisuje výsledky vědeckého experimentu Concordia University v kanadském Montrealu, který srovnával výuku tradiční a výuku online s využitím aplikace LBD eClassroom.

Na Concordia University v kanadském Montrealu byl proveden vědecký experiment, při němž byla obsahově stejná lekce se stejným lektorem i asistenty během třiceti minut vyučována v jedné skupině klasicky prezenčně (neboli tváří v tvář) a v druhé skupině online s využitím Webové aplikace LBD eClassroom. V obou případech bylo veškeré dění během výuky zaznamenáváno a později analyzováno.

Přestože výsledná studie uznává, že každá ze zkoumaných metod je vhodnější pro určitý typ výuky, dává zřetelně přednost formám distančním. Hlavním důvodem, proč tomu tak je, je skutečnost, že se během práce online vytvořila mnohem lépe spolupracující komunita, v níž měl každý student prostor k vyjádření. Komunikační technologie vlastně díky nástrojům dovolujícím během výkladu i cvičení paralelní diskuzi všech zúčastněných zaznamenávanou za účelem možného pozdějšího studia určitým způsobem umocňují čas věnovaný výuce. V porovnání s tím klasická na učitele orientovaná prezenční lekce dovoluje diskutovat maximálně jednomu studentovi najednou.

Logickým důsledkem těchto zjištění je konstatování, že online prováděná výuka vyžaduje odlišný přístup učitele předpokládající mnohem větší samostatnost studentů. V našem českém prostředí by se chtělo dodat: A co, ukáže-li se, že studenti nemají o výuku zájem?



zdroj: Lobel, M.& Neubauer M.& Swedburg R. Selected Topics from A Matched Study between a Face-to-face Section and a Real-Time Online Section of a University Course, International Review of Research in Open and Distance Learning, July 2005), ISSN: 1492-3831

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám