Pro zpestření hodin českého jazyka můžeme využít různé aktivity, které žáky baví a při kterých si mohou zopakovat své znalosti a dovednosti. Další poutavou aktivitou je chození po třídě a hledání úkolů, které jsou ukryty na těch nejpodivnějších místech. A v neposlední řadě je pro žáky velice atraktivní a důležité řešení různých úkolů ve skupině - většinou každý dojde k tomu, že mnohdy náročný úkol nemusí vyřešit sám a může se tak od kamaráda i lecčemu přiučit. Spojením všech těchto lákadel vznikla následující aktivita.
Během přestávky připravíme třídu (místnost) na soutěž. Každý z úkolů je na zvláštním papírku na takovém místě, aby jej každý mohl najít. Jednotlivé papírky rozmístíme na stěny, okna, tabuli, dveře, židle apod. Jako materiál, kterým papírky přilepíme, se nejlépe osvědčila tvárná lepicí hmota, "žvýkačka", která drží téměř na každém povrchu.
V úvodu hodiny žákům naznačíme, jakým způsobem budou úkoly řešit. Zároveň si předem stanovíme pravidla. Jen v případě, že budou žáci vědět, co je správné a co mají dělat, budou se podle toho chovat.
Pravidla
Po rozdělení do skupin žáky seznámíme s vlastním obsahem, tedy jakého učiva se soutěž bude týkat. Je vhodné něco málo procvičit předem, aby se žáci trochu zaktivizovali.
Učivo:
Ve skupinkách si žáci určí své role, zvolí si, zda bude zapisovat jen jeden z nich a ostatní mu budou radit, nebo zda se budou v zapisování střídat. Podle počtu žáků v jednotlivých skupinách si také mohou určit, že každý bude dělat jeden až dva úkoly samostatně. Žáky bychom měli vést především k tomu, aby dokázali říci svůj názor, obhájit ho, ale i ustoupit. Zapisovatel dostane čistý list papíru, na který bude zaznamenávat odpovědi, řešení úkolů.
Pak už žáci pracují ve skupinkách. Chvílemi procházíme třídou, sledujeme jednotlivá stanoviště a dohlížíme na jejich práci. Neradíme jim, jen za předpokladu, že si pro radu přijde žák sám a umí se zeptat (větu jako: "Já to neumím," by měl učitel přejít pouze slovy: "Ve skupině je vás dost, společně na to přijdete."), naznačíme cestu, jak dojít ke správnému řešení.
Na práci necháme maximálně 25 minut, abychom stihli velmi důležitou součást této aktivity, a tou je vyhodnocování. Pokud bychom totiž tuto část vynechali, žáci by během následující přestávky všechno zapomněli. Jestliže je některá ze skupin dříve hotová, měli bychom pro ni mít pohotově připravený úkol navíc (mělo by to být něco jednoduchého, spíše pro zabavení, protože se předtím museli žáci poměrně dlouhou dobu soustředit).
Velmi důležitou částí je vyhodnocení této činnosti. Máme několik možností, jak úkoly (viz příloha) vyhodnotit - kontrolu učitelem nebo žáky. Z vlastní zkušenosti doporučuji kontrolu samotnými žáky:
Přečteme vždy zadání úkolu a skupiny postupně navrhují správné odpovědi. V případě, že neexistuje jednoznačně správná odpověď (viz úkoly 3, 5, 7), trváme na odpovědích všech skupin a necháme ostatní, aby zhodnotili splnění úkolu.
Pozn.: Jednotlivé úkoly můžeme také obodovat, ale je to časově náročnější varianta.
Oceníme tu skupinu (např. předem připraveným diplomem), která má nejvíce úkolů dobře. V závěru hodiny jsou její členové povýšeni na krále češtiny.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.