Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Děti se batolí k počítačům

Děti se batolí k počítačům

Informativní příspěvek
Autor Eva Keyzlarová
Výsledky studie Amerického ministerstva školství o používání počítačů dětmi v předškolním věku.
Podle studie Amerického ministerstva školství používá počítač dvě třetiny dětí v předškolním věku a 80% školáků. Z toho vyplývá, že nejmenším dětem jsou počítače stejně tak známé, jako třeba Harry Potter nebo jiné pohádky.

Někteří rodiče a učitelé si myslí, že je pro děti důležité seznámit se s počítačem ještě ve věku, kdy neumí číst ani psát. Považují to za jednu ze základních zručností dnešní doby, a i když se děti třeba nesmí dívat na televizi, u počítače mohou být třeba od dvou let. Není pak výjimkou, když děti z takto zaměřených rodin v první třídě na dotaz, co nejraději dělají, odpoví hraní na počítači.

Většina těchto rodičů a učitelů ale uznává, že je třeba čas, který děti u počítače stráví dobře hlídat. Děti jsou totiž počítači natolik pohlceny, že by na nich mohly pracovat třeba celý den a nemusely by ani ven. To je ten největší argument odpůrců spojení dětí a počítačů. Obávají se totiž, aby se počítače nestaly jakousi elektronickou chůvou pro děti a jejich zaneprázdněné rodiče. Upřednostňují u dětí jiné trávení volného času.

Podle Lowella Monka z Univerzity Wittenberg v Springfielde, Ohio se „počítač stal součástí naší kultury a lidé se nezamýšlejí nad dětmi, které sedí za počítači tak často, jako když seděly před televizní obrazovkou“. Monke, který 20 let vyučoval počítače na střední škole v Iowě, si nemyslí, že by děti potřebovaly počítačem řízenou výuku do věku 11 let a dokonce ani na střední škole. „Děti by se měly hrabat v písku, hrát si se psem a poslouchat, jak jim prarodiče vyprávějí pohádky. Počítače jim tento čas berou“.

Výzkumy podle studie amerického Ministerstva školství ukázaly, že počítač může pomáhat při rozvoji poznávání (kognitivní rozvoj). Je ale důležité, aby při práci dítěte na počítači u něho byl dospělý, se kterým bude dítě o svých aktivitách mluvit a rozebírat je. Bez tohoto nemají počítače pro děti příliš velký význam v oblasti tvořivého myšlení a řešení problémů. Podle kritiků počítači naradit učení nelze.
zdroj: John Reinan - Kids are toddling to the computer, Kentucky.com, October 3, 2006

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám