Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Logo slaví 40. narozeniny!

Ikona informativni

Logo slaví 40. narozeniny!

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Již 40 let uplynulo od doby, kdy profesor Seymour Papert s několika spolupracovníky v cambridžské výzkumné laboratoři firmy BBN vyvinuli na základě programovacího jazyka LISP nový nástroj pro rozvoj logického myšlení dětí Logo.
Klíčová slova: výročí, konstruktivismus, vzdělávací technologie, Logo, 40, Seymour Papert, konstrukcionismus
Již 40 let uplynulo od doby, kdy profesor Seymour Papert s několika spolupracovníky v cambridžské výzkumné laboratoři firmy BBN (Bolt, Beranek and Newman) vyvinuli na základě programovacího jazyka LISP nový nástroj pro rozvoj logického myšlení dětí Logo. Prostřednictvím počítače zde byl ovládán pohyb jednoduchého robota-želvy jménem Irving, jež měl dotykové senzory a uměl jezdit dopředu, dozadu, zatáčet a zvonit. O dva roky později (1969) byla na MIT v laboratoři pro umělou inteligenci, kterou Papert vedl, vyvinuta dodnes používaná čistě počítačová virtuální podoba Loga vybavená želví grafikou, v níž děti ovládají pohyb želvy v 2D prostoru na obrazovce.

Dnešní verze umějí pracovat s několika želvami, dát jim libovolnou podobu a kreslit s nimi i komplikované obrazce, ale tenkrát, kdy byla k dispozici pouze semigrafika a monochromatický displej, musely děti vystačit s malým trojúhelníčkem místo želvy a prostou čárou značící dráhu, po níž prošla. Přesto se od té doby Logo používá pro výukové účely všude na světě a stalo se prototypem konstruktivního využití počítačů. I u nás bylo používáno již s prvními 8 bitovými počítači, které do škol pronikly v polovině 80. let minulého století.

Přestože je Papert původem matematik, je na Logu jasně patrná jeho spolupráce se známým dětským psychologem Piagetem v 50. letech na univerzitě v Ženevě. Pohyb želvy není volen náhodně. Dítě si ho totiž dokáže velmi snadno představit. Je to něco, s čím má osobní zkušenost. Žák se při práci dostává do jakéhosi intuitivního spojení s želvou. Je schopen si představit její pohyb jako svůj vlastní a může si ho též kdykoli experimentálně ověřit.

Při práci s Logem dochází nejen k posilování logického myšlení, ale též prostorové představivosti, základních matematických dovedností a schopnosti algoritmizace. Výukový efekt je založen na snaze „naučit“ želvu dělat to, co dítě chce. Děje se tak v naprosté většině případů v situaci, při níž dítě má samo zájem určitý záměr naplnit, často v prostředí, v němž může snadno někoho požádat o pomoc či přímo o spolupráci. Činnost, při níž se realizují vlastní nápady, značně připomíná uměleckou tvorbu. Jedná se o aktivitu dokonale odpovídající moderním konstruktivním didaktickým přístupům doporučovaným i naší reformou.

Logo dnes existuje v mnoha podobách. U nás je nejznámější slovenské Imagine Logo, které bylo v jedné ze svých dřívějších verzí (Comenius Logo) před lety zakoupeno jako multilicence pro celé naše školství. Jeho velkou výhodou je podpora, kterou představuje slovensky i česky psaná literatura a přímá pomoc, jíž lze získat od autorů. Existuje ale též mnoho dalších verzí – včetně volně šiřitelných jako open source nebo dokonce public domain (např. Logo ze soutěže ThinkQuest z roku 1998 s komplexní podporou pro výuku). Po mnoha letech se Logu vrátila též schopnost přímo ovládat skutečné roboty. Existuje rozhraní umožňující ovládat stavebnice Lego Mindstorms i jiné podobné.

Od svého vzniku se již Logo podílelo na výchově několika generací programátorů. Jistě se s ním setkala většina stávajících učitelů informatiky či matematiky. Je téměř jisté, že bude i příštím generacím sloužit jako vzor nástroje pomáhajícího rozvíjet představivost, řešit problémy a hlavně učit se učit.

Poznámka: Profesor Papert byl dne 5.12.2006 během své účasti na konferenci matematiků v Hanoji při přecházení rušné ulice sražen motocyklem. Utrpěl vážná poranění hlavy a byl několik týdnů v komatu. Po operaci, kterou prodělal ještě ve Vietnamu ve francouzské nemocnici v Hanoji, byl převezen domů do Spojených států, kde se dodnes podrobuje intenzivní rehabilitaci, jež se neobešla bez vážných komplikací. Jeho stav se ale průběžně zlepšuje. V současné době je schopen sám chodit, rozeznává své blízké a komunikuje v jednoduchých větách. Lékaři nedokáží s jistotou předpovědět, do jaké míry se bude schopen ve svých 79 letech vrátit k normálu. Neztrácejí však naději. Aktuální informace o jeho stavu jsou průběžně publikovány na stránkách jeho nadace The Learning Barn.

Přejeme prof. Papertovi mnoho sil, vytrvalosti a štěstí při překonávání následků úrazu!

Zdroje:
Aaron Rowe - Forward 40: What Became of the LOGO Programming Language?, WIRED Science, October 15, 2007
Celebrate LOGO's Birthday with Small Talk, One Laptop Per Child News, October 21, 2007
Sylvia Martinez - Happy Birthday Logo!
, Generation YES Blog, October 24, 2007

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 29. 10. 2007
Zobrazeno: 2502krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Logo slaví 40. narozeniny!. Metodický portál: Články [online]. 29. 10. 2007, [cit. 2020-11-28]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11853/LOGO-SLAVI-40-NAROZENINY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.