Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Školní komunitní web na podporu spolupráce pedagogů
Odborný článek

Školní komunitní web na podporu spolupráce pedagogů

11. 2. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o projektu University of Wisconsin-Madison na spuštění nové portálové služby, která je určena jejím vlastním učitelům.

Během prohlížení novinek zachycených mou čtečkou zdrojů Google Reader mě ve výběru monitorujícím dění v oboru vzdělávacích technologií upoutalo sdělení University of Wisconsin-Madison o spuštění nové portálové služby The Teaching and Learning Excellence (TLE). Je určena především jejím vlastním učitelům. V duchu svého názvu se snaží formou vzájemné spolupráce podpořit jejich pedagogické schopnosti. Právě takováto aktivita by mohla být užitečnou inspirací i pro nás.

University of Wisconsin-Madison je běžnou americkou vysokou školou orientovanou na různé, někdy i značně vzdálené, obory. Kromě učitelů připravuje též doktory, právníky, zemědělce, strojaře ad. Právě tato skutečnost může možná paradoxně představovat určitou výhodu ve snaze změnit výukové metody učitelů v duchu potřeb 21. st. Odborníci na jiné než pedagogické obory jsou si možná mnohem méně jisti svými pedagogickými schopnosti, a proto mohou být více ochotni připustit potřebu svého zdokonalování.

Na vývoji portálu TLE se v rámci univerzity podílelo několik útvarů – Vzdělávací akademie, Kancelář prorektora pro studijní záležitosti, Středisko ICT. Při vývoji se inspirovali nástroji na podporu budování komunity firmy Blue State Digital, jež stojí za nedávným volebním úspěchem prezidenta Obamy. Cílem bylo v duchu Webu 2.0 vytvořit interaktivní prostor pro vlastní kreativitu učitelů a pro sdílení vhodných výukových postupů či doporučení. Uživatelé jsou vedeni k tomu, aby se s ostatními dělili o zajímavé odkazy, aby sami psali články o svých zkušenostech či vlastních výukových postupech a aby se zapojovali do diskusí.

Vlastní komunitní prostory obsahují kalendář akcí, společně budovanou databázi doporučených výukových postupů tříděnou podle typu studia, diskusní fórum ad. Aktivní účast je možná pouze s platným univerzitním loginem, a tak si můžeme prohlížet pouze veřejnou část portálu. V dostupných článcích se najdou někdy velmi inspirativní informace, které jsou obecně platné. Tak například The “Backward Design” Process Ericy Halverson pojednává o tom, že je třeba při plánování výuky postupovat odzadu, tj. od výukových cílů přes způsoby ověřování dosažených výsledků k výukovým metodám.

Charles L. Cohen v článku How to Teach Writing and Research Skills in Fifty Words popisuje, jak se ve svých kurzech historie úspěšně snaží učit studenty tvůrčímu psaní. Místo jedné velké práce zadává několik menších, jež jsou průběžně vyhodnocovány. Jake Blanchard zase ryze technicky popisuje, jaké možnosti mají učitelé, chtějí-li své výukové materiály dávat studentům k dispozici online - viz How Can I Put My Lectures Online?

Profesor sociologie John Delamater přispěl článkem Top 10 Myths About Teaching, v němž vyvrací 10 často opakovaných omylů učitelů:

10.

Dobrý učitel se nedá vyrobit, musí se narodit.

 

Víte o nějakém povolání, jehož úspěšné vykonávání není kombinací nadání a přípravy?

9.

Nepotřebuji znát jména svých studentů.

 

Studenti velmi oceňují učitele, kteří je oslovují jménem.

8.

Nejlepším výukovým postupem je přednáška.

 

Může být, ale mnoho kurzů lze významně obohatit využitím aktivních a kooperativních metod.

7.

Studenti nechtějí spolupracovat.

 

Může se stát, důležité však je nastavit takový hodnotící systém, aby byl každý člen týmu zodpovědný za výsledek.

6.

Studenti nechtějí společně pracovat mimo školu.

 

Budou, ale musíte to zdůvodnit, nastavit pracovní týmy a hlavně zadat vhodné pro studenty smysluplné úkoly.

5.

Aktivní a kooperativní výukové metody vyžadují delší a složitější přípravu.

 

To je pravda! Ale po získání potřebných zkušeností je to mnohem snazší.

4.

Když se na nic neptají, předpokládám, že všemu rozumějí.

 

Třeba jen nechtějí vypadat hloupě. Musíte vytvořit klima vzájemného pochopení.

3.

Oblíbený učitel je špatný učitel.

 

Tento omyl vychází z přesvědčení, že obliba vychází z nízkých nároků. To ale není pravda. Někteří velmi oblíbení učitelé mají na studenty značné nároky.

2.

Všichni vědí, co se od nich očekává. Je to v sylabu.

 

Přesto je třeba požadavky na úspěšné ukončení kurzu (předmětu) studentům důkladně vysvětlit a diskutovat o nich.

1.

Dobrý učitel musí být zábavný.

 

Někteří dobří učitelé jsou přitažliví a rádi se předvádějí. Jiní jsou seriózní a přemýšliví. Tajemství je někde jinde. Značná část kvalitního vzdělávání není na první pohled vidět.

 

K tomu, aby si i naše vysoké školy zřizovaly jen pro svou potřebu podobné portály, máme asi ještě daleko, i když právě něco takového by mohlo být jasnou známkou úspěšné transformace výukových postupů. Přesto u nás jeden velmi podobný portál existuje. Má mnohem širší záběr, neboť slouží k podpoře celé naší národní reformy od škol mateřských až po střední. Dnes už snad není nikdo, kdo by neznal jeho adresu – RVP.cz.

 

zdroje:
Brian Mattmiller - New Web site promotes conversation on teaching, UW News, January 22, 2009.
John DeLamater - Top 10 Myths About Teaching, UW TLE, September 18, 2008.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.