Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Pythagorova věta a osa úsečky
Odborný článek

Pythagorova věta a osa úsečky

19. 2. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Jan Houska

Anotace

V článku jsou obsaženy zajímavé příklady na Pythagorovu větu a osu úsečky.

Cílem námětu je připomenout jeden typ geometrických úloh využitelných na 2. stupni ZŠ nebo na nižším stupni gymnázia jako aplikaci konstrukce osy úsečky, Pythagorovy věty, řešení lineárních rovnic a vzorce pro druhou mocninu dvojčlenu. Na těchto úlohách lze dobře demonstrovat a využít dvojí odlišný způsob řešení, který navozuje důležitý pedagogický moment - uvědomění si souvislosti mezi algebrou a geometrií. Při samostatném řešení těchto úloh žáci nejen upevňují svou kompetenci k učení a k řešení problémů, ale při vhodně organizované práci žáků (např. práce ve dvojicích - jeden žák řeší úlohy algebraicky a druhý geometrickou konstrukcí) nebo navozené diskusi (rozbor a výsledky řešení problému) a spolupráci posilují kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
102.54 kB
PDF
Úlohy ke stažení

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jan Houska

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací a rýsovací potřeby