Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > eTwinning jako běžná součást výuky
Odborný článek

eTwinning jako běžná součást výuky

4. 4. 2011 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o mezinárodní eTwinnigové konferenci 2011 konané v Budapešti přinášející informaci o aktuálních trendech vývoje tohoto programu a o vítězích mezinárodní soutěže.

 

Vážení přátelé, příznivci eTwinningu v Česku!

Obracím se na vás tentokrát trochu osobněji a mám k tomu dobrý důvod. Přináším zprávu z výroční konference eTwinning spojené se setkáním všech vítězných týmů mezinárodních cen, které byly udělovány. Letos se akce konala v našem dočasném téměř hlavním městě, a to v Budapešti (podobně jako předloni v Praze). Důležité ovšem není místo konání, ale spíše obsah sdělení, které konference přinesla. A tím je následující poselství: eTwinning se stává natolik běžnou součástí každodenních aktivit těch nejlepších evropských škol, že je čím dál méně vhodné činnosti v jeho rámci realizované nazývat projektem. Projekt, přiznejme si to, má nádech výjimečnosti a konečnosti.

Tento vývoj není překvapivý. Stačí si vzpomenout na hlavní závěr loňské konference (viz eTwinning jako nástroj změny). Bylo jím konstatování, že eTwinning patří k významným nástrojům transformace škol do podoby institucí připravujících žáky na život ve světě přesyceném technologiemi. V ideálním případě vyvolává spolupráci učitelů na mezinárodní i místní úrovni, odstraňuje jejich izolovanost ve třídě, podněcuje výměnu zkušeností a vede, jak jsme ukázali na příkladu loňského vítěze, ke společným výukovým aktivitám partnerů na dálku (prosím, nezaměňovat s předáváním hotových samostatně vytvořených dokumentů, jako jsou např. tolik oblíbené statické PPT prezentace). Jestliže loňský rok naznačil, jakým směrem se eTwinning ubírá, letošní výsledky tento trend nejen potvrdily, ale ještě poněkud posunuly. Výuková spolupráce na dálku přerostla rozměry v čase i obsahu omezených projektů a stává se z ní každodenní, všudypřítomná a samozřejmá součást činnosti škol.

Zvaným řečníkem byl, stejně jako na podzimním Eminentu (viz Eminent a eLearning Awards 2010), Tim Rylands, o němž jsem vám již referoval. Tentokrát jsem měl příležitost s ním promluvit osobně a zmínil jsem se i o tom, že by ho jistě naši učitelé také rádi viděli na vlastní oči. Byl představou, že by se mohl podívat do Prahy, velmi potěšen a okamžitě byl pro. Teď nezbývá než doufat, že si tyto řádky přečte někdo, kdo má tu moc to zařídit.

Kromě plenárního zasedání jsem stihl navštívit pouze workshopy účastníků vítězných projektů, a proto se budu věnovat hlavně popisu právě těchto nejlepších a velice inspirativních aktivit.

Mezinárodní ceny se udělují ve třech hlavních kategoriích a v několika vedlejších podle toho, jakého se podaří získat sponzora. Kromě zvláštní ceny za matematiku a přírodní vědy udělené letos pořádající maďarskou národní agenturou rumunsko-italskému projektu Maths in Wonderl@nd, jsou vedlejší ceny většinou jazykové, podporované určitými státy. Letos byla jako obvykle cena francouzská, ale navíc i italská, španělská a zvláštní cena pro projekt podporující znalost jazyka sousední země. I zde však zvítězil francouzsko-španělský projekt. Díky své nedokonalé jazykové výbavě mohu jen konstatovat, že mě tyto specifické jazykové aktivity, které mají značnou podporu Evropské komise, zas až tak moc nezajímají, a tak vás odkážu na web (eTwinning Prizes 2011: the winners!), kde všechny výsledky najdete pěkně pohromadě. Na vítěze hlavních kategorií se ale podíváme trochu podrobněji.

 

Věk 4-11 let:

V této kategorii si vítězství pod titulem Getting closer zaslouženě odneslo partnerství dvou v rámci Evropy maximálně vzdálených škol – finské Ohkolan koulu z Mäntsälä a španělské C.E.I.P. La Rosa- Camino Viejo z Kanárských ostrovů. Pokud by vám název něco připomínal, nedivte se. Projekt Gymnázia Vysoké Mýto se zcela stejným názvem získal vloni naši národní cenu v kategorii středních škol. Jedná se však jen o náhodu.

Je třeba připustit, že děti z Finska a Španělska k sobě opravdu mají daleko, a může proto pro ně každé přiblížení být jedině přínosem. Obě paní učitelky (a teď již pochopitelně též kamarádky) ono přiblížení vymyslely naprosto dokonale a vrcholně profesionálně. Žáky rozdělily do skupin tak, že v každé bylo vždy několik dětí z obou zemí. Každá skupina si pak vybrala dopravní prostředek, s jehož pomocí se obě části vydaly virtuálně na cestu ze svého domova směrem ke svým partnerům. Trasu si mohli dohodnout žáci sami s tím, že cílem bylo se někde uprostřed Evropy potkat.

Na to, abych popsal do detailu všechny detaily, nemám prostor. Výukových aktivit bylo ale opravdu hodně. Týmoví partneři byli v každodenním kontaktu prostřednictvím Skype. Měli za úkol se detailně informovat o tom, kde se právě nacházejí, jaké počasí tam mají, co se o místě dozvěděli zajímavého a co cestou viděli. Navíc dostávali v rámci mezinárodních týmů úkoly v podobě hádanek či kvizů a soutěžili s ostatními. Všechno zapisovali do cestovního deníku, a ten ukládali do TwinSpace. Po vzoru webquestu dostali předem vypracovanou tabulku popisující, jak by měly jejich výsledky vypadat, chtějí-li být dobře hodnoceni.

Myslím, že ani není třeba pokračovat. Snad si detaily umíte představit a byli byste schopni si případně vymyslet své vlastní. Dodám jen to, že se všechny děti do práce zapojily s nadšením, dokázaly si mezi sebou i na dálku vytvořit přátelský vztah, který se plně projevil třeba na závěrečné Skype party v květnu, kdy ve Finsku končí školní rok (na prvním obrázku). Vrcholné zakončení jejich přibližování se pak uskutečnilo právě teď v Budapešti (na druhém obrázku).

Getting Closer
Getting closer party
eTwinning Awards 2011
eTwinning Awards 2011

 

Věk 12-15 let:

Vítězem této kategorie je projekt BE TWIN! Dal by se celkem snadno zařadit mezi projekty jazykové. Byl realizován v italštině mezi italskou Arnolfo di Cambio z Colle di Val d'Elsa a maďarskou Orczy István Általános Iskola Szeged, která ale leží v oblasti, kde žije italsky hovořící menšina. Z prezentace, kterou jsem zhlédl, vyplynulo, že se do aktivit na obou stranách zapojily celé školy a žáci často pracovali ve dvojicích po jednom z každé školy. Hlavní realizátorky pro věc dokázaly, často prostřednictvím žáků, nadchnout i kolegy, a tak se jejich TwinSpace plnil množstvím různých společně vytvořených a upravovaných materiálů - obrázky, kvizy, zvukem, videem apod., které byly z obou stran hojně využívány (nikdo jiný se k nim ale bohužel nedostane a na workshopu jsme z nich také nic neviděli!). Vzhledem k tomu, že to k sobě nemají tak daleko, docházelo od počátku též k vzájemnému fyzickému navštěvování, což jistě mělo na výsledek pozitivní dopad.

 

Věk 16-19 let:

Hlavní hnací silou projektu Bookraft byla již dříve (za projekt Between the lines) oceněná řecká knihovnice Helen Karavanidou z 1 geniko lykeio elefsinas z Elefsny. Za partnery si tentokrát přibrala polské Gimnazjum nr 3 w Lublinie a překvapivě též poněkud mladší žáky z Agios Stylianos Primary School na Kypru. Volba to však, zvláště v případě Poláků, byla velice šťastná. Z knihoven všech škol se stala centra úspěšně spolupracující na podpoře čtenářské gramotnosti. Aktivit bylo realizováno tolik, že nikdo z účastníků workshopu nechtěl věřit, že projekt trval jen 3 měsíce. Vyráběly se záložky, přebaly, ilustrace a umělecké předměty inspirované knihami. Skvělým nápadem bylo hledání obrazů, na nichž se vyskytuje žena s knihou a nafocení vlastních verzí. Můžete si je prohlédnout třeba v následujícím kalendáři.

 

Kalendář projektu Bookraft

Žáci si zvykli díky projektu trávit v knihovně téměř všechen školní volný čas a pracovali na aktivitách i doma, často dlouho do noci. Paní Karavanidou zmiňovala, že často musela poskytovat online konzultace i po 22. hodině. Výsledkem, na němž mají lví podíl právě řečtí účastnící, je vrcholné dílo v podobě webu projektu, jež prokazuje jejich mimořádnou schopnost využívat nástroje webu 2.0. Určitě stojí za to se jím nechat inspirovat. Pozor ale, velké množství multimediálních prvků, neboli widgetů, na jedné stránce může působit problémy při načítání. Proto podobné věci dělejte s rozumem – méně může být někdy více! Na webu projektu Bookraft najdete třeba i následující ukázku společné tvorby, jež může být vzorem prokazatelného vzájemného obohacení.

 

Ukázka společné tvorby projektu Bookraft

 

Ceny jsme se letos opět nedočkali. Do užšího výběru (viz eTwinning Prizes 2011 - THE SHORTLIST) se ale probojovalo poměrně hodně projektů s naší účastí. Zde je jejich přehled:

Tento seznam je důkazem toho, že s naší účastí v eTwinningu můžeme být spokojeni. Přestože u nás nemá zavádění technologií do škol žádnou systémovou podporu a učitelé nejsou vedeni k jejich využívání ani k tomu, aby používali na žáka orientované výukové metody (což, jak se shodla naprostá většina více jak 600 účastníků konference, není problém jen náš), množství individuálních zájemců o zapojení do eTwinningu se stále zvětšuje. A to je dobře! Stává se z něj, kromě jiného, též téměř nezbytná podmínka získání financemi podporovaného projektu Comenius. Otázkou ale zůstává, jak to bude dál, zvláště bude-li úspěch v eTwinningu stále více závislý na zapojení celé školy, na soustavné přítomnosti technologií přímo ve výuce a na schopnosti všech učitelů s nimi pracovat.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Jana Kneřová
4. 4. 2011, 02:53
Dobrý den, o eTwinningu také diskutujeme - http://diskuze.…9#p18819 . Přijďte. :-)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Informační a komunikační technologie