Animace je způsob vytváření obrazu pohybu nepohybujících se věcí. Vzniká promítáním jednotlivých snímků za sebou, které se od sebe v určité oblasti jen minimálně liší. Promítání nebo také přehrávání těchto snímků musí být provedeno určitou rychlostí. Tato rychlost je u běžného filmu 25 snímků za sekundu – tímto přehráváním vznikne dojem plynulého pohybu. Při tvorbě našeho projektu bude počet snímků za sekundu podstatně nižší, a to kolem 3 až 10. Z časového hlediska nestihneme totiž pořídit dostatek fotografií na dostatečně dlouhou animaci. Vyřešíme tento problém tím, že animaci ochudíme o počet snímků za sekundu a při konstantním počtu snímků tak prodloužíme její celkovou dobu trvání, ovšem na úkor její plynulosti. Opakování animace je zajištěno funkcí »přehrát/opakovat« ve Windows Media Playeru. Proces animace se sestává ze dvou částí:
Více naleznete v příloze ke stažení.
Hodina je koncipována na 45 minut. Navržené jsou tři varianty. První dvě varianty se liší použitím jiné snímací techniky a použitím konkrétního předmětu pro animování. Varianta třetí nechává žákům prostor pro volbu snímací techniky a pro návrh vlastního předmětu animace.
Žáci se seznámí s teorií animace a prostřednictvím praktického projektu realizují vlastní návrhy.
Tato hodina je navržena jako pracovní a skupinová. Je tedy vhodné, aby žáci pracovali ve skupinách, a to po 2, 3 nebo maximálně po 4 žácích. Při členění žáků do skupin dbáme na jejich individuální schopnosti a odlišnosti. Podle kolektivu můžeme nechat žákům v rozdělení jistou volnou ruku. V pracovní skupině by měly být předem rozděleny funkce. Dělení funkcí lze do jisté míry nechat na samotných žácích. Funkce mohou být: animátor, fotograf, režisér, osvětlovač...
Každá skupina disponuje vlastním animačním zařízením i vlastním počítačem. V případě nouze lze mít pro všechny skupiny počítač pouze jeden a žáci na něm budou pracovat postupně, jak budou končit s prvky animace.
Motivace může být provedena na začátku hodiny, a to ukázkou již v minulosti vyhotovených animací nebo ukázkou animací dostupných na webu (gify).
Učitel hodnotí – především slovně – organizační stránku skupiny a pracovní nasazení. Za úspěch se považuje bezproblémový chod skupiny, vytvořený videosoubor animace a kritický přístup k chybám s vlastním návrhem řešení pro jejich příští eliminaci.
Více naleznete v příloze ke stažení.
Tyto jednoduché techniky animace základním způsobem rozvíjejí technické a motorické znalosti a dovednosti. Na získané vlastnosti můžeme v budoucnu s úspěchem navázat. Existují další animační techniky už za přímé účasti počítače a s využitím speciálních softwarů. Mluvím zde především o tvorbě gifových nebo flashových animací s přímým využitím při tvorbě webových a jiných prezentací. Tyto aktivity již korespondují se vzdělávací oblastí Informační a komunikační technologie, zejména se zpracováním a využitím informací.
Materiál byl zdarma poskytnut nakladatelstvím Dr. Josefa Raabe s. r. o. z publikace Člověk a svět práce na 2. stupni.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.