Odborný článek

Eště sa ohlédni

28. 4. 2010 Základní umělecké vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Drkula Ph.D.

Anotace

Hudebně dramatická aktivita inspirovaná básní Ladislava Nezdařila, pronikající do sféry lidových zvyků, krajové nářečnosti, zmizelého světa a starých vzpomínek.

Eště sa ohlédni je název poémy Ladislava Nezdařila, kterou tento básník a literární vědec zařadil do své sbírky Horní chlapci. Ve shodě s námětem básnického textu je i jím inspirovaná hudebně dramatická náplň zaměřena na tematiku vzpomínání, zašlých časů, dětství a dospívání, obyčejů a tradic či plynutí života a ročních cyklů. Z hlediska úzké lokalizace a formálního zpracování této slovesné předlohy je vedena v duchu bližšího poznávání jednoho z krajových dialektů, v tomto případě valašského nářečí, které se zde uplatňuje ve své ryzí podobě.

Cílem projektu je přiblížit důležitou součást lokální lidové kultury a historie, jejímž nositelem se tu vedle ústního podání stává vyspělejší umělecký útvar s volnějším způsobem formálního řešení. Jeho adaptace v mezích určitých realizačních podmínek a tvůrčích záměrů umožňuje uplatnění dostupných kreativních možností zúčastněného kolektivu. Zde užité spojení řeči a hudby dovoluje hlouběji pronikat do osobitých stránek tohoto méně obvyklého odvětví uměleckého projevu.

Klíčovou součást zde tvoří hudební složka, jejímž autorem je Petr Drkula, která zprostředkuje přiléhavý pandán verbálnímu obsahu. Společně tak tyto dva základní stavební kameny utvářejí melodramatický útvar, který skýtá širší paletu možností svého konečného ztvárnění a interpretace. Toto otevřené pojetí zamýšlené realizace může být produktivním způsobem konkretizováno například vlastní inovativní výpravou, která skýtá plodný přesah do sféry výtvarného oboru. Volný režijní přístup rovněž nabízí odpovídající tvůrčí dimenze, vycházející ze soudobých trendů scénického zpracování.

Základní podoba provedení, ke které daná předloha vybízí, se svým charakterem přibližuje původnímu archaickému modelu melodramu, v níž recitaci střídá hudba, v tomto případě autorova dokreslující klavírní intermezza. Takové formální řešení samo o sobě reprezentuje jakýsi vymizelý prvek, který již není součástí dnešního uměleckého provozu a volně tak koresponduje s étosem vybraného námětu. Toto východisko však není závazné a rovněž simultánní fungování hudby a slova je přípustné a v praxi uskutečnitelné.

Hudba zahrnuje 22 číslovaných kusů, z nichž první představuje jakési preludium k celé této skladbě. Kusy číslo 2–22 pak odpovídají jednotlivým strofám básně. Příslušné intermezzo logicky následuje vždy po zaznění jemu odpovídající strofy; účinnost varianty, při níž hudba předjímá text, je však také možné prakticky ověřit. Přestože text nijak nevylučuje inscenování pro sólovou deklamaci, je příhodné angažovat početnější kolektiv podílejících se řečníků. Nabízí se tak příležitost k barvitějšímu rozvrstvení a důmyslnějšímu rozvržení přednesových komponentů.

Jelikož literární stránka této předlohy je do značné míry zakořeněna v oblastním zvykosloví, nabízí tato okolnost příležitost navázat spolupráci na její realizaci s místní národopisnou institucí – regionálním muzeem. Konečné dílo, které se do své finální tváře stupňovitě vyvíjí za spoluúčasti mnoha rozličných aktérů, by nemělo být ochuzeno o své organizované jevištní uvedení.

Literatura a použité zdroje

[1] – NEZDAŘIL, Ladislav. Horní chlapci. Ostrava : Profil, 1983.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
48.83 kB
Dokument
Příloha – Eště sa ohlédni
pdf
230.47 kB
PDF
Příloha 1
pdf
88.87 kB
PDF
Příloha 10
pdf
102.54 kB
PDF
Příloha 11
pdf
72.27 kB
PDF
Příloha 12
pdf
77.15 kB
PDF
Příloha 13
pdf
63.48 kB
PDF
Příloha 14
pdf
94.73 kB
PDF
Příloha 15
pdf
76.17 kB
PDF
Příloha 16
pdf
76.17 kB
PDF
Příloha 17
pdf
68.36 kB
PDF
Příloha 18
pdf
106.45 kB
PDF
Příloha 19
pdf
130.86 kB
PDF
Příloha 2
pdf
166.99 kB
PDF
Příloha 20
pdf
111.33 kB
PDF
Příloha 21
pdf
64.45 kB
PDF
Příloha 22
pdf
80.08 kB
PDF
Příloha 3
pdf
117.19 kB
PDF
Příloha 4
pdf
58.59 kB
PDF
Příloha 5
pdf
83.98 kB
PDF
Příloha 6
pdf
70.31 kB
PDF
Příloha 7
pdf
116.21 kB
PDF
Příloha 8
pdf
84.96 kB
PDF
Příloha 9

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petr Drkula Ph.D.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
28. 4. 2010
Příspěvek je výjimečný tím, že pedagogům literárně dramatického oboru ukazuje další možný směr výuky v hodinách přednesu. Je škoda, že tento směr pouze ukazuje a nerozpracovává metodicky.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní umělecké vzdělávání
  • Kompetence osobnostně sociální
  • účelně se zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si svoji odpovědnost za společné dílo.
  • Základní umělecké vzdělávání
  • Kompetence kulturní
  • aktivně přispívá k vytváření i uchování uměleckých hodnot a k jejich předávání dalším generacím.

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna