Pro pilotní školy, které se staly nositelkami změn ve vývoji základního školství, končí druhá a velmi náročná etapa práce. Před čtyřmi roky vypracovaly vlastní školní vzdělávací programy, předaly je k posouzení a připomínkovému řízení VÚP v Praze. Poté bylo 16 z nich vybráno, aby pod patronací VÚP své ŠVP ověřovaly v praxi.
V našem okrese pracovala jako pilotní Základní škola v Lysicích. Vzhledem k tomu, že pracuji v zařízení, které organizuje vzdělávání pedagogických pracovníků, organizovala a koordinovala jsem semináře na škole v Lysicích, podílela jsem se i na monitoringu hodin cizích jazyků nejen na této škole, ale i na pilotní základní škole v Kroměříži (Albertova ul.), a to ve spolupráci s VÚP v Praze. Se vší odpovědností mohu napsat, že za dobrými výsledky pilotních škol stojí stovky hodin neúnavné a tvořivé práce učitelů a jejich soustavného sebevzdělávání.
Učitelé těchto škol pomáhali svými zkušenostmi a radami. Zároveň je třeba si uvědomit, že spoustu dovedností tvoří poznatky nepřenositelné, neboť vyvstaly na základě kreativity, tvořivé práce jednotlivců, skupin i celých pedagogických sborů jako dobře fungujících týmů. Kupříkladu o školách v Lysicích, Chrudimi, Kroměříži je známo, že učitelé věnují mnoho času vlastnímu sebevzdělávání, účastní se celých vzdělávacích cyklů a seminářů již řadu let, proto také měli pro tvorbu vlastního ŠVP ty nejlepší předpoklady.
Ředitel školy v Lysicích Mgr. Zdeněk Burýšek často vyjížděl se svými učiteli na setkání PAU, posílal své kolegy na zkušenou do Chrudimi, zval a zve na školu odborníky, kteří mají učitelům co říci z vlastních zkušeností, výzkumu, zahraničních stáží apod.
Po každém semináři jsme požádali účastníky o anonymní vyplnění dotazníku s několika otázkami. Níže uváděné citace odpovědí charakterizují atmosféru seminářů, vypovídají o názorech účastníků a také sdělují, čeho jsou si učitelé vědomi a co potřebují, aby mohli naplnit to, co od nich škola, žáci i celá společnost očekávají a potřebují. Negativní názory tvořily necelá 3 %.
Seznámili jste se již s RVP ZV před tímto seminářem?
Až na výjimky učitelé odpovídali, že již s připravovaným vzdělávacím programem seznámeni byli, ale převládali ti, co se s ním seznámili jen zběžně. Těch, co ho znali podrobně, bylo málo.
Jaký byl přístup lektorů po stránce odborné, metodické, jak byli připraveni?
Až na ojedinělé výjimky byla práce lektorů hodnocena slovy:
Co jste si uvědomil/a na tomto semináři?
Z citovaných názorů vyplývá, jak důležité je porozumět tomu, co je cílem ŠVP. Školní vzdělávací program nemůže být dílem jednotlivců, nýbrž výsledkem dobře fungujícího týmu (pedagogického sboru) vedeného vzdělaným a moudrým ředitelem.
Učitelé, kteří pochopili cíl ŠVP a uvědomili si, že změna je nevyhnutelná, vidí v tvorbě programu šanci rozvíjet sebe i žáky, uplatnit bohatou škálu metod a způsobů výuky i hodnocení směřujících do budoucnosti.
Vzdělávání je proces bez hranic. Umění naslouchat zde platí daleko více než jinde. Chceme-li, aby žáci byli otevření našim radám, musíme i my patřit k těm, co naslouchají, sbírají a přijímají dobré rady a zkušenosti k obohacení vlastní osobnosti, ale také proto, abychom měli co rozdávat a čemu učit.
Chci si hlavně zapamatovat:
Po této zkušenosti můžete získané informace využívat ve své vlastní práci?
Co ještě doporučujete objasnit (zařadit)?
Na otázky odpověděly stovky učitelů. Vyjádřili se ti, kteří mají změnu realizovat ve své každodenní práci. Až na malé výjimky si všichni uvědomují, že změna je nutná.
Vlastní školní vzdělávací program neznamená učit méně, neznamená zapomínat na výchovu morálních hodnot. Věda a výzkum denně přinášejí nové poznatky. Žádná učebnice, žádný pracovní sešit nemůže být aktuální.
Pilotní školy odvedly veliký kus práce, zasloužily by si po všech stránkách větší pozornost společnosti a takové podmínky, aby měly dostatečný prostor poskytnout zázemí těm, kteří radu a pomoc potřebují. Mnohé školy pod vedením svých koordinátorů mají ŠVP připravený, některé čekají desítky a desítky hodin společné práce právě v tomto školním roce. Napsat ŠVP je počátek změny, jeho realizace je náročná a dlouhá cesta, ale potřebná a smysluplná.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.