Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Zlatý Ámos je žena
Odborný článek

Zlatý Ámos je žena

1. 7. 2009 Speciální vzdělávání
Autor
Marie Filipcová

Anotace

Poprvé v historii získala zlatou korunu Zlatý Ámos 2009 a korunku Zlatého dětského Ámose 2009 učitelka ze speciální školy - Mgr. Lucie Andělová.

Zlatý Ámos 2009
Anketu o nejoblíbenějšího učitele České republiky vyhlašuje a organizuje nevládní a nezávislé občanské sdružení Klub Domino a Dětská tisková agentura. Jejím posláním je především popularizace pedagogů, kteří podle hodnocení žáků významně přispívají k utvoření kvalitního vztahu mezi žáky a učiteli.

Korunu Zlatý Ámos 2009 a korunku Zlatého dětského Ámose 2009 získala Mgr. Lucie Andělová, učitelka Základní školy, Karviná, ul. Komenského 614.

Po dvou měsících, kdy proběhlo v Kongresovém centru Olšanka v Praze finále ankety o nejoblíbenějšího učitele České republiky, ruch na naší škole pomalu ustává. Zájem o vítězku, paní učitelku Mgr. Lucii Andělovou, byl vskutku mimořádný. Občas jsem svou funkci ředitelky školy ochotně zaměnila za funkci hlavní manažerky Zlaté Ámosky. Nejoblíbenější učitelka absolvovala spoustu rozhovorů pro denní tisk a magazíny, reportáže, návštěvy televizních studií v Praze i v Ostravě, do brněnské televize byla pozvána i se svými žáky.

Na můj dotaz jednomu pražskému fotografovi, proč je o Lucii tak obrovský zájem, jsem dostala odpověď: „Lidé už chtějí více, nebaví je seznamovat se jen s krásnými dívkami ze soutěže MISS, které zde odstartují kariéru luxusu. Za Vaší paní učitelkou je 5 náročných let, které s láskou zasvětila speciálnímu školství a po skončení všeho bude zase „jen" učitelkou dětí s postižením."

Proto jsem ve škole jako ředitelka vítala všechny návštěvy, a dala tak možnost širší veřejnosti poznat pěkné školní prostředí a příjemnou atmosféru, kde se vzdělávají žáci s mentálním postižením, z nichž někteří pochází ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí.

Jak vypadala cesta za vítězstvím

Přihlášku agentuře zaslali žáci koncem prosince 2008.

Žáci obhajují svou učitelku
Výhodou je, že na naší škole působí školní psycholožka, která seznámila žáky se soutěží Zlatý Ámos a pomohla jim při registraci přihlášky. Do prvního, regionálního kola si již 3 žáci sami připravovali originální obhajobu své učitelky. Jak sami uvedli, byli se za ni jak lvi, i když jim z nervozity padaly z rukou všechny rekvizity a občas se na sebe bezradně dívali, co dál.

Učitelka se hájí sama
Regionální kolo Moravskoslezského kraje poslalo 4 učitele ze 16 přihlášených do semifinále, kterého se naše Lucie velmi obávala. V zrcadlovém sále na ministerstvu školství totiž záleželo jen na ní, zda jí bude cesta k nominaci na Zlatého Ámose otevřena. Na setkání s porotcem MUDr. Janem Cimickým se pečlivě připravovala. Nejvíce ji motivovala touha nezklamat děti. Objevila v sobě „básnické střevo" a se svou veršovanou prezentací se probojovala až do finále.

Společné účinkování
V pátek 27. března brzy ráno vyjel z Karviné do Prahy autobus s účinkujícími dětmi, kolegy učiteli, rodiči a dalšími příznivci. Volné prostory v autobusu se zaplnily transparenty, rekvizitami k vystoupení a kostýmy. Logem naší výpravy byl anděl ve všech podobách. Do dětské poroty zasedl chlapec z pomocné školy, který přesvědčil celou porotu, že je jeho paní učitelka nejlepší. Korunka Zlatý dětský Ámos 2009 tak našla svou majitelku.
Všechny soutěžní úkoly, např. napsání výstižné a vtipné poznámky, rozhovor s komikem Josefem Náhlovským, scénka se žáky, tanec se zpěvem české, anglické i romské písničky, naše Lucie zvládla ze sedmi finalistů nejlépe. Zlatá korunovace poté přinesla dojetí a slzy, především ale spoustu radosti.

Co bylo na soutěži nejcennější?
Ankety o nejoblíbenějšího učitele České republiky se mohou zúčastnit všichni žáci, a to bez rozdílu typu a druhu školy. V jedné soutěži se tak setkávají žáci gymnázia, obchodní akademie, běžné základní školy i školy pro žáky s mentálním postižením. Zajímavou a historickou událostí je skutečnost, že Zlatého Ámose poprvé v historii vyhrála učitelka ze speciální školy.

Významnost inkluze
Děti s různým postižením se vzdělávají ve školách, které jsou schopny zabezpečit jejich vzdělávací potřeby, nezáleží na tom, jaký mají název a kdo je jejich zřizovatelem. Školy dokáží své žáky připravit do běžného života tak, že jsou schopni se i přes svá postižení utkat se zdravými vrstevníky, a dokonce i vyhrát.


Mgr. Lucie Andělová - jak ji vidí děti

Charakteristika
Naše nejoblíbenější paní učitelka Andělová je opravdu jako anděl s dlouhými vlnitými vlasy, nemá je však zlaté, ale černé. Proč ji máme rádi? Umí držet tajemství, proto se jí můžeme svěřit. Také nás potěší, když se naopak ona svěří se svými starostmi i nám. Často jsme opravdu zlobiví žáci a ona má s námi strašnou trpělivost. Mnohem větší než naše maminky. Není ani trochu lakomá. Rozdělí se s námi o všechno a také si od nás cokoliv vezme. Je smutná, když škaredě mluvíme a neposloucháme učitele. Jinak je pořád vysmátá.

Příhoda
Chodila jsem do běžné základní školy a můj bratr navštěvoval speciální školu. Doma pořád vyprávěl o jeho hodné učitelce a popisoval příhody, které s ní žáci ve třídě zažili. Když jsem i já přestupovala na tuto speciální základní školu, přála jsem si, aby mě dali do bratrovy třídy, i když jsem paní učitelku Andělovou nikdy neviděla. Ještě to ráno, když jsme čekali na chodbě nové školy, jsem prosila tatínka: „Tati, chci do třídy k paní Andělové". ONA zničehonic stála za mnou a já jsem se k ní jako ke svému zachránci obrátila a zažadonila: „Chci jít jen k Vám." Ona mi se šibalským úsměvem odpověděla: „Jsi si jistá? Já ale nejsem anděl."


Fotoreportáž

foto
1. foto

foto
2. foto

foto
4. foto

foto
3. foto

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.