Teoretická zkouška oboru vzdělání Praktická škola dvouletá: příprava pokrmů
V Národním ústavu pro vzdělávání vzniklo v loňském roce Jednotné zadání závěrečných zkoušek oboru vzdělání Praktická škola dvouletá pro rok 2012/2013. Z tohoto souboru poskytujeme pedagogům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ukázku jednoho z témat teoretické části závěrečné zkoušky, která se týká odborného předmětu příprava pokrmů.
Jakékoliv téma ústní zkoušky může zkušební komise doplnit o jednu otázku z Obecného přehledu ze světa práce a finanční gramotnosti. O doplnění, resp. nedoplnění této otázky, je třeba rozhodnout na základě typu a stupně postižení a individuálních schopností zkoušeného žáka.
Pokud bude otázka ze světa práce a finanční gramotnosti k tématu doplněna, může ji žák zodpovědět na počátku, v průběhu nebo na konci ústní zkoušky. Časový limit na zodpovězení této otázky je u ústní zkoušky minimálně 2 minuty, maximálně 4 minuty.
Pro žáky je nezbytné zajistit vhodné podklady (např. ukázky materiálů, výrobků, obrázky, schémata apod.).
Téma teoretické zkoušky z odborného předmětu příprava pokrmů: základní živiny
Odborné otázky/úkoly:
- Vyjmenujte základní živiny.
- Jak základní živiny rozdělíte podle původu (živočišné a rostlinné)?
- Uveďte příklad zdrojů, z nichž získáváme základní živiny - využijte fotografie.
- Popište pokrm na fotografii a řekněte, zda jídlo na talíři obsahuje bílkoviny, tuky, cukry. Co na talíři není úplně správně?
Podklady pro žáka
-
Fotografie potravin, které žák přiřadí do správné skupiny živin (tuky, bílkoviny, cukry).
-
Fotografie pokrmů, které žák popíše.
Hodnocení žáka:
- Zkoušení spočívá v rozboru pracovních zkušeností, které žák získal ve výuce, na pracovišti nebo v rodině. Zásadně nejde o ověřování paměťového osvojení teoretických a encyklopedických vědomostí.
- Vyučující se žáky vedou dialog, popř. opravují nesprávné výroky. Případné doplňující otázky zadávají formou, která umožní žákům poukazovat na konkrétní příklady řešení a uplatnit praktické zkušenosti.
- Hodnocení otázek ze světa práce a finanční gramotnosti ovlivňuje celkové hodnocení výkonu žáka u teoretické ústní zkoušky maximálně v rozmezí jednoho klasifikačního stupně. Pokud však žák neuspěje v rámci odborných otázek, je klasifikován stupněm „5 – nedostatečný“, i kdyby otázku z tohoto bloku zodpověděl správně.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek tohoto oboru vzdělání bylo vytvářeno vyučujícími odborných škol, které obor vzdělání Praktická škola dvouletá vyučují, ve spolupráci s pracovníky NÚV. Pro tvorbu podkladů obsažených v JZZZ bylo využito zkušeností z vývoje nové závěrečné zkoušky pro obory středního vzdělání s výučním listem.
AUTORKY TÉMAT JZZZ:
Libuše Kubíčková, Mgr.; Martina Lukšová, Mgr.; Lenka Žádníková, Mgr.; Zuzana Fořtová, Mgr.; Pavla Šedivcová, Mgr.