Námět nabízí ukázku rozvoje komunikace, zrakového a sluchového vnímání, předmatematických představ, prostorové orientace, hrubé a jemné motoriky a grafomotoriky na společném tématu = zvířata. Jedná se o dva vyučovací bloky rozdělené do dvou dnů, jeden blok zabere cca 2 vyučovací hodiny.
K jednotlivým aktivitám je vhodné se vracet i v dalších fázích studia, po jejich dobrém zvládnutí je vhodné v rozvoji jednotlivých oblastí pokračovat (viz doporučená literatura). Žáci, u nichž speciální vzdělávací potřeby vyžadují vzdělávání ve speciálních školách, potřebují kromě probíraného učiva opakovat a zdokonalovat i výše uvedené oblasti.
Žáci sedí v kruhu s oblíbeným zvířetem za zády, posílají si míč. Mají za úkol si vzpomenout, jaké zvíře má za zády ten žák, u kterého se zastaví míč. Kontrolu žák provede vyndáním zvířete z oblasti zad. V druhé části aktivity jsou zvířata opět za zády žáků a po kruhu si každý žák snaží vzpomenout na zvíře ostatních spolužáků – pokud neví, je mu napovězeno ukázáním zvířete.
Žáci zůstávají se zvířaty v kruhu a snaží se je společně s učitelem roztřídit na zvířata žijící ve volné přírodě, v domácnosti nebo u lidských obydlí, v ZOO. Dále třídí zvířata podle počtu nohou. Taktéž mohou mluvit o tom, co které zvíře dělá.
Pro protažení využije učitel zvířata tak, že je rozmístí po místnosti. Žáci hledají zvířata začínající konkrétní hláskou, např.: "Hledáme zvířata začínající hláskou O." Tato aktivita předpokládá, že žáci se již vyvozování hlásky na začátku slova věnovali. Aktivitu lze ztížit vyhledáváním hlásky na konci či uprostřed slova.
Žáci modelují své oblíbené zvíře, které závěrem práce představí na pomyslné vernisáži. Zvířata je taktéž možné tvarovat z drátku, lepit z natrhaných kusů krepového papíru na předlohu (tato varianta je vhodná zejména pro žáky s tělesným postižením, méně motoricky zdatné) apod.
Žáci pracují samostatně v lavici. Obrázek čápa obtáhnou několikrát prstem, mohou jej zkusit namalovat ve vzduchu. Poté teprve použijí trojhrannou pastelku či tužku. Obrázek obtáhnou přibližně 10x ve směru zleva doprava, snaží se o plynulý tah na jedno „projetí“. Pokud některým žákům činí smyčky potíže, je třeba směr tahu v oblasti smyčky vyznačit šipkou a tomuto typu uvolňovacích grafomotorických cvičení se nadále věnovat.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Pracovní list je čerpán z publikace: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R: Jedním tahem – uvolňovací grafomotorické cviky. Praha: DYS-centrum Praha, 2009, str. 19.
Další jednotažky najdete v odkazu na materiál z modulu DUM v závěru článku.
Žáci pracují samostatně – spolu se slonem Bonifácem malují ulity šnekům. Spirály malují na obě strany tak, že nejprve vybranou spirálu obtáhnou prstem, mohou ve vzduchu. Poté obtahují pastelkou a závěrem spirály malují samostatně. Postupně malují ulity na obě strany zevnitř ven i z vnější strany dovnitř. Je vhodné pracovní listy rozdělit na více dnů nebo použít jako domácí úkol.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Pracovní list je čerpán z publikace: BEDNÁŘOVÁ, J.: Kreslení před psaním. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna, 1998, str. 7.
Žáci pracují samostatně. Na pracovním listu zrakově vyhledávají v řadě obrázků koček takový obrázek, který se liší. V této aktivitě je třeba žáky dobře zacvičit: pracují zleva doprava bez přeskakování obrázků i řádků, řádek po řádku. Tím trénují oční pohyby potřebné pro kvalitní čtení. Pokud se žákům aktivita nedaří, je třeba se vrátit k vývojově snazším úkolům: označení v řadě jednoho obrázku lišícího se detailem, poté horizontální polohou (nahoru-dolu) a následně polohou vertikální (vpravo-vlevo).
Autor díla: Petra Pšeničková |
Pracovní list je čerpán z publikace: BEDNÁŘOVÁ, J.: Zrakové vnímání: Optická diferenciace. Praha: DYS-centrum Praha, 2010, str. 7.
Žáci mají na zádech nalepený obrázek zvířete tak, že sami neví, jaké zvíře představují. Zvířata se bezeslovně hledají a tvoří shluky, skupiny. V místnosti poté můžeme vidět např. 5 lvů, 2 kočky, 1 psa, 3 žáby apod.
Aktivitu lze obměnit tak, že žáci vydávají zvuky zastupujícího zvířete. Hledají se tedy opět lvi, kočky, psi, žáby pouze zvířecí řečí. Zvuky = řeč zvířat, které budou ve hře, můžeme předem předvést, abychom si poté v roli zvířat lépe rozuměli.
Žáci pracují se sadou karet s černobílými obrázky koček v kruhu. Každý obdrží několik karet, které přidává na zavedené hromádky učitelem. Po rozdání všech karet, mohou žáci porovnávat kterých koček je nejméně, více, stejně.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci pracují ve dvojici nebo malých skupinách, mají k dispozici sadu karet s černobílými obrázky koček. Učitel založí řadu koček (uspořádá obrázky vedle sebe), žáci v této řadě logicky pokračují.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Obměna: Sadu karet lze použít také na aktivitu pexeso, kdy žáci hledají vždy dva (tři) stejné obrázky.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci v kruhu nebo skupinách dávají předměty (zvířata) do domku dle zadání učitele. Tento dům má 5 bytů nebo pokojů = střešní, dva vlevo – vlevo nahoře a vlevo dole, dva vpravo – vpravo nahoře a vpravo dole. Učitel: „Vlevo bydlí pes, ve střeše bydlí medvěd, vpravo motýl.“ Učitel nejdříve zadává pouze jedno kritérium = vlevo, ve střeše, vpravo. Po zvládnutí této dovednosti zadává 2 kritéria = vpravo nahoře, vlevo dole.
Autor díla: Petra Pšeničková |
V domku může ale bydlet i více zvířat, a to dokonce ve stejném bytě. Učitel: „Vlevo bydlí motýl, slon a pes. Nahoře bydlí slon, dole pes, uprostřed motýl. Ve střešním bytě bydlí medvěd, kačer a kočky. První jsou kočky, poslední kačer a uprostřed?“
Autor díla: Petra Pšeničková |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: