Masarykova jubilejní základní škola byla rozhodnutím MŠMT s účinností od 1. 1. 2006 zapsána do školského rejstříku jako plně organizovaná. Zřizovatelem je obec Hřebeč, která v průběhu dvou let zrekonstruovala školní budovu tak, aby měla bezbariérové přístupy a podmínky vhodné pro integraci žáků s poruchami učení i tělesně postižených. Ve dvou třídách pracují asistentky pedagoga.
Škola integrovala žáka s tělesným postižením, který je zde již třetím rokem. Ten je v péči SPC při Jedličkově ústavu zařazený do režimu speciálního vzdělávání, realizovaného formou individuální integrace. Práci v Čj, M, Prv zvládá samostatně bez asistentky. Ve Vv, Tv, Pč pracuje za pomoci asistentky (organizace pracovního místa, převlékání, dopomoc při některých cvicích apod.). Pro žáka je zpracován individuální vzdělávací plán ve spolupráci s SPC. Je zdůrazněn individuální přístup. Často jsou také do vzdělávacího procesu zapojováni i ostatní žáci, kteří pomáhají s nejrůznějšími činnostmi. Tím se rozvíjí spolupráce, děti se učí přijímat svého spolužáka s postižením a vnímat jej jako kamaráda, nehledět na něj s lítostí, ale podle potřeby mu pomoci.
Příklad konkrétní úpravy v rámci výuky jednotlivých předmětů
Obecně:
Psaní:
Český jazyk:
Matematika:
Anglický jazyk:
Vv:
Nezbytné kompenzační a učební pomůcky:
Škole se dobře osvědčila spolupráce s rodiči, mezi žáky a vzájemná spolupráce při různých aktivitách, pedagogická asistence. Nedílnou součástí je i velmi úzká spolupráce se SPC, což lze doporučit i jiným školám.
Přítomnost žáka v běžné třídě se v praxi osvědčuje. Děti bez speciálních vzdělávacích potřeb (intaktní) umí pomoci, dokáží spolužáka brát takového, jaký je, neberou postižení jako něco zvláštního. Stejně tak mnoho výhod přináší integrace samotnému žákovi. Škola i samotní učitelé musí vytvářet takové podmínky, aby žáka ostatní plně přijali do svého kolektivu, což mu pomůže k snazšímu vyrovnání se s postižením, je motivován k učení, k poznávání nových věcí a k získávání nových dovedností.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: