Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Veselé cestování s pastelkou
Odborný článek

Veselé cestování s pastelkou

29. 10. 2007 Speciální vzdělávání
Autor
Dana Vršecká

Anotace

Při netradičním výletu žáků s mentálním postižením se potvrdilo, že dítě je schopno mnohem lépe a intenzivněji sledovat události probíhající v jeho okolí, než si někdy myslíme.

ZŠ a Praktická škola v Kladně, která vzdělává žáky s mentálním postižením, připravila svým svěřencům netradiční pojetí výletu do Prahy. Jeho cílem bylo seznámit žáky s cestováním v hromadné dopravě, rozvoj samostatnosti, osvojení různých forem komunikace, vyjadřování a slušné chování, přizpůsobení se různým situacím apod.

Žáci si kromě svačiny nesměli zapomenout vzít vystřižené barevné vagónky, bílé kartičky a pastelky. Sraz všech byl na vlakovém nádraží v Kladně, odkud vyjeli směrem na Prahu. Pro některé žáky byla jízda vlakem premiérou. Cestou si každý samostatně zvolil některého spolucestujícího, kterého požádal, aby mu do veselého vagónku nakreslil libovolný obrázek. Po počátečních oboustranných rozpacích se podařilo navázat kontakt mezi dětmi a dospělými. Každý, kdo vyhověl prosbě žáka, dostal odměnu v podobě bonbónu.

Po příjezdu na Dejvické nádraží se skupina odebrala do metra a odjela na Malostranské náměstí. V podzemní dráze se většina žáků poprvé seznamovala s jízdou na pohyblivých schodech. Upevňovaly se fyzické a motorické schopnosti. Ukázalo se, že je velice obtížné pro osoby pochybující se denně v rušném pražském provozu přistupovat s ohledem a porozuměním k dětem méně zdatným a nezvyklým velkoměstskému ruchu.

Z Malostranského náměstí žáci vyšli na Petřín. Zde navštívili Bludiště. Tady pro ně velkým zážitkem byla vypouklá a vydutá zrcadla. Pozorovali s úžasem svoje zdeformované postavy. I zde se žáci snažili oslovovat kolemjdoucí s žádostí o obrázek na bílou kartičku. Většina oslovených byla žádostí zpočátku zaskočena, ovšem poté jim bylo velice příjemné ozvláštnit svůj den něčím, co do jejich světa běžně nepatří. Největší potěšení měly děti z komunikace s cizinci. Výlet byl zakončen dobrým obědem a odjezdem domů.

Druhý den jsme Veselé cestování s pastelkou hodnotili. Snahou učitelky bylo, aby si každý zpětně vzpomněl na osobu, která obrázek nakreslila, aby byli žáci schopni popsat nejen její podobu, ale i jak probíhala celá situace. Žáci se i vzájemně doplňovali, celý výlet byl vlastně skupinou znovu přehráván ve třídě. Potvrdili jsme si, že dítě je schopno mnohem lépe a intenzivněji sledovat události probíhající v jeho okolí, než si někdy myslíme. Po zdařilém přehrání celého výletu si žáci získané obrázky nalepili do barevného vláčku.

Žáci měli možnost zkusit reagovat na projevy přátelství a respektovat povahové odlišnosti ostatních, osvojování vzorců chování a rozvíjení základních dovedností dobré komunikace. Potvrdilo se, že výuka žáků s mentálním postižením na základě praktických zkušeností je daleko efektivnější, než sebelepší teoretické vyprávění.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Dana Vršecká

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.