Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Kuřátko

Ikona inspirace
Autor: Michaela Krajská
Anotace: Příspěvek je určen jako týdenní plán ve speciální třídě pro děti s mentální retardací. Poukazuje na roční období jaro a nejoblíbenější symbol jara – žlutá kuřátka. Tito malí tvorečkové se stali průvodcem pracovních aktivit a činností dětí ve vyučování.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení » Kompetence pracovní » zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy při jednoduchých pracovních činnostech
  2. Základní vzdělávání - těžké mentální postižení » Kompetence komunikativní » reaguje na jednoduché pokyny, vyjadřuje souhlas či nesouhlas
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení » Člověk a jeho svět » 1. stupeň » Člověk a jeho svět » Rozmanitost přírody » 1. období » poznat nejběžnější druhy domácích zvířat
  2. základní vzdělávání - těžké mentální postižení » Člověk a svět práce » Pracovní výchova » Práce s drobným materiálem » vytvářet jednoduchými postupy různé předměty z tradičních i netradičních materiálů
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: kuřátka z papíru, obrázky, knížky, čtvrtka, lepidlo, žlutý papír, vlna, šátek, různé předměty (kostky, víčka, pastelky, …), plyšové látky, zrní, obyčejná tužka, pastelky

Text článku:

Téma: Kuřátko

Úvod: Týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě.

Cíl: Hlavním cílem je seznámit žáky s blížícím se jarem a symboly, které k němu patří. Jedním z nich je kuřátko, které se právě vyklubalo z vajíčka.

Cílová skupina: věk žáků 6 až 9 let, středně těžké až těžké mentální postižení

Motivace: Blíží se jaro a také tradiční svátky jara – Velikonoce. K nejoblíbenějším symbolům jara patří žlutá jarní kuřátka. Vylíhnou se z vajíček, na kterých předtím seděla jejich maminka kvočna. Kuřátka jsou malinká, chlupatá a batolí se v nově vyrostlé zelené travičce. A my se už také těšíme na čerstvou voňavou trávu, hřející sluníčko, spoustu kytiček, zvířátek a radosti na vycházkách okolo řeky Vltavy.

Popis činností:

1. Povídání nad obrázky                                                                               rozumová výchova

Pomůcky: kuřátka z papíru, obrázky, knížky

Prohlížíme si leporela či dětské knížky s obrázky kuřátek, slepic a kohoutů. Povídáme si, že táta je kohout, máma slepice a dítě kuře.

Žlutá kuřátka z tvrdého papíru řadíme podle pokynů – za sebe, ukládáme do krabičky, překládáme z místa na místo, uklízíme všechna kuřátka nebo žádná, málo kuřátek nebo hodně, určujeme, na které hromádce je kuřátek více a na které méně, řadíme je do dvojic, podle počtu 1 kuře, 2 kuřata – vše podle individuálních schopností každého dítěte.

Také je vhodné vystříhat kuřátka z papíru v několika velikostech a žáci je potom třídí na velká a malá kuřátka.

______________________________________________________________________________________________

2. Hlasy a zvuky                                                                                           smyslová  výchova

Pomůcky: šátek

Také si zkusíme hlasy kohouta, slepice a kuřete. (ky-ky-ry-ký, ko-ko-dák, pi-pi-pi)

Sedíme všichni společně na zemi na koberci. Kuřátko (učitelka, dítě) zapípá – pi, pi. Žáci ukazují, kdo je kuřátko, kdo zapípal. Můžeme si také zavázat oči šátkem a vnímat pípání opravdu jen sluchem – učitelky tuto aktivitu ukážou, žáci podle schopností a odvahy to také zkoušejí. Nám se hra podařila pouze s jedním žáčkem, který správně ukazoval, kde slyší kuřátko, a měl přitom zavázané oči.

______________________________________________________________________________________________

3. Kuřátko a kvočna                                                                     smyslová, pohybová výchova

Maminka kuřátka se jmenuje kvočna. Je to vlastně slepice, ale spíš než ko-ko-ko-dák, říká kvo-kvo-kvo..., říkáme tomu, že kvoká. Kuřátka chodí všude se svojí maminkou, a když by se chtěla zatoulat, maminka kvočna si je k sobě přivolá kvokáním.

A já vás, děti, také volám: „Jituško, pojď ke mně. Pepíčku, pojď ke mně. ... Dále dáváme žákům další povely. Např.: Pepo, jdi k umyvadlu a umyj si ruce. Davide, podej Péťovi pastelku apod. Vnímáme, jak žáci rozumí mluvené řeči a reagují na jednoduché pokyny.

______________________________________________________________________________________________

4. Kuřátko                                                                                       smyslová výchova    

Pomůcky: různé předměty (kostky, víčka, pastelky, ...), plyšové látky       

Když se vylíhne kuřátko, má žlutá peříčka. Ukazujeme si žlutou barvu. Hledáme žluté věci a předměty, třídíme kostky (žluté/modré), víčka apod.

Znak pro žlutou barvu – jednou rukou ukazujeme krouživý pohyb mačkání citronu.

Peříčka kuřátek jsou také krásně jemná. Hladíme plyšové látky a hračky. Navozujeme příjemné pocity.

___________________________________________________________________________________________

5. Práce s papírem                                                                             pracovní  výchova

Pomůcky: čtvrtka, lepidlo, žlutý papír, vlna

Na šablonu kuřátka lepíme natrhaný žlutý papír.

Autor díla: Michaela Krajská

Šikovnější žáci zvládnou lepit na šablonu i kousky žluté vlny.

Autor díla: Michaela Krajská

__________________________________________________________________________________________

6. Kuřátko a obi(František Hrubín)                                                 rozumová, pracovní výchova

Pomůcky: lepidlo, čtvrtka, zrní

Jak to bylo, pohádko?
Zabloudilo kuřátko
za zahradou mezi poli
pípá, pípá, nožky bolí... (příloha č. 1)

ČERNÍK Michal. Česká čítanka pro nejmenší. Praha : Futura, 1994. s. 147. ISBN 80-85523-13-2.

Žáci dostanou k dispozici plnou bedýnku zrníček obilí. Mohou se v nich probírat, přesypávat, sypat si zrníčka na ruce, psát do nich prsty apod., čímž si procvičí jemnou motoriku a grafomotoriku.

Potom žáci vymalují žlutou pastelkou připravené kuřátko, potřou čtvrtku lepidlem a nalepí na ni kuřátko. Zbylá místa na čtvrtce posypou zrníčky, některá se uchytí a přilepí, ostatní sklepneme zpět do bedýnky. Vznikne hezký obrázek k pohádce Františka Hrubína – Kuřátko a obilí.

Autor díla: Michaela Krajská

____________________________________________________________________________________________

7. Když jsem já sloužil                                                                           hudební výchova

Pro tento týden jsme vybrali písničku:

Když jsem já sloužil to první léto,
vysloužil jsem si kuřátko za to,
a to kuře krákoře, běhá po dvoře,
má panenka pláče doma v komoře...

JÁNSKÝ Petr. Já písnička I. díl. Cheb : Music, 2004, s. 33. ISBN 80-85925-01-X

 _____________________________________________________________________________________________

8. Grafomotorické cviky                                                                          psaní, rozumová výchova   

Pomůcky: tužka, pastelky

Kuřátko rádo zobe zrní. Ťukáme pastelkou (jako když kuřátko zobe).

Autor díla: Michaela Krajská

______________________________________________________________________________________________

9. Pohádka o devíti kuřátkách (Josef Kožíšek)                                                                   rozumová výchova

Odpočinek u pohádky

Po přečtení článku si s žáky povídáme o tom, jak důležité je být jeden na druhého hodný, dělit se s ním, pomáhat mu.

ČERNÍK Michal. Česká čítanka pro nejmenší. Praha : Futura, 1994, s. 102. ISBN 80-85523-13-2

Citace a použitá literatura:
[1] - JÁNSKÝ, Petr. Já písnička 1. Cheb : Music, 2004. 116 s. ISBN 80-85925-01-X. 
[2] - ČERNÍK, Michal. Česká čítanka pro nejmenší. Praha : Futura, 1994. ISBN 80-85523-13-2. 
Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitdoc28 kBPříloha č. 1 – Kuřátko a obilí
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 03. 05. 2012
Zobrazeno: 13518krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3.3333

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KRAJSKÁ, Michaela. Kuřátko. Metodický portál: Články [online]. 03. 05. 2012, [cit. 2019-01-16]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/15511/KURATKO.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 03. 05. 2012 08:41
Příspěvek atraktivní a čtivou formou seznamuje čtenáře s možnostmi využití jarní tématiky pohádek, říkanek, písniček, výtvarných aktivit (žlutá kuřátka) při rozvíjení, výchově a vzdělávání žáků s mentální retardací. Autorka nabízí k tomuto účelu pestrou paletu aktivit, využívá množství moderních metod a forem práce při výuce. Důraz klade na aktivní zapojení žáků. Příspěvek je velmi dobře technicky zpracován, používané pomůcky jsou snadno finančně dostupné a přitom efektivní.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.