Cesta kolem světa za 141 dní
Tento zajímavý projekt vytvořili učitelé ZŠ a OŠ ve Zbůchu u Plzně. Je zaměřen na seznámení žáků se zeměpisným, přírodním a společenským uspořádáním světa. Škola je určena pro žáky s různým stupněm a druhem mentálního i tělesného postižení. Pro mnohé z nich z celé řady důvodů, ať už zdravotních, rodinných nebo sociálních, nepřichází dlouhé a náročné cestování v úvahu. Projekt se může prolínat všemi vyučovacími předměty a záleží jen na pedagogovi, jakou formu práce a organizace zvolí. Realizace projektu je celoroční. Jeho součástí je i velká hra Hledání pokladu. Vyvrcholením celého projektu je závěrečná besídka v měsíci červnu. Cílem projektu je poznávání okolního světa a utváření si vlastních představ o něčem nepoznaném, vědomí toho, že na této planetě žije velké množství lidí s rozdílnou barvou pleti, různými zvyky, životním stylem, jídlem i oblečením.
Vazba na průřezová témata
Multikulturní výchova
Žáci mají možnost srovnat naší kulturu, tradice a hodnoty s okolním světem. To vše vede nejen k poznání ostatních kultur, ale zároveň i k lepšímu uvědomění si našich vlastních zvyků a tradic.
Osobnostní a sociální výchova
Žáci mohou poznat příslušníky ostatních komunit, jejich život, koníčky, prostředí, ve kterém se pohybují, ale i jejich vlastnosti a hodnoty, jež upřednostňují.
Environmentální výchova
Žáci mají možnost seznámit se s problematikou životního prostředí ostatních států a kontinentů i s jejich ekosystémy.
Mediální výchova
Žáci se učí využívat média k získávání informací k daným tématům.
Rozvíjení klíčových kompetencí
Kompetence k učení
Žáci se učí vyhledávat a zpracovávat potřebné informace i prezentovat výsledky své práce.
Kompetence komunikativní
Žáci se při práci na projektu učí využívat různé prostředky sdělování informací, vyjádřit své názory a postoje.
Kompetence sociální a personální
Žáci se učí pracovat v týmu, snaží se o společný výsledek (ať už se jedná o získání informací nebo zhotovení výrobku).
Kompetence pracovní
Žáci vyrábějí rukodělné výrobky, malují výkresy, vytvářejí dekorace na nástěnku, koláže, kostýmy, připravují různé pokrmy...
Realizace
Projekt byl rozdělen do tří částí:
- shromažďování informací, zpracování daného tématu, výrobků
- velká hra Hledání pokladu
- besídka - vyvrcholení projektu
První část - Příprava na cestu
Vždy po měsíci nebo dvou jsme vyhlásili nové téma - kontinent. Třída měla možnost vybrat si jednu zemi, celý kontinent nebo jen určitou oblast či téma - např. historie, móda, kultura, fauna, flóra, zeměpisné a přírodní zajímavosti, města, architektura, průmysl, technika, známé osobnosti, sport, jídlo, nápoje.
Všichni zúčastnění obdrželi slepou černobílou mapu, na kterou po uplynutí daného období lepili barevné kousky mapy s vyznačenou trasou k pokladu. Dílky získávali za příspěvky do projektu, za zpracování tématu, výrobky apod. Počet získaných dílků závisel na aktivitě a originalitě třídy.
Formy prezentace:
- rukodělné výrobky, výkresy, puzzle
- výrobky a dekorace na besídku
- vlastní časopis
- deník
- výpisky z knih, fotografie
- koláž z výstřižků z časopisů
- obaly od výrobků
- národní pohádky
- typická jídla pro danou oblast
- hudba, písničky, tance
- typické sporty
- práce s internetem (vyhledávání obrázků, článků, vytváření prezentací apod.)
- ukázky platidel, státní symboly, suvenýry
Druhá část - Hledání pokladu
Po naplnění mapek nastal čas na hledání pokladu. Celá akce se uskutečnila v areálu Zoologické zahrady v Plzni. Všichni žáci za doprovodu pedagogů vyrazili podle mapy k cíli, každá třída šla jinou trasou. Cestou byl pochopitelně ještě prostor pro poznávání zvířat i kontinentů, ze kterých pocházejí. A tak si žáci mohli upevnit vědomosti získané během práce na projektu. Na konci cesty vyznačené v mapce čekala každou třídu odměna za celoroční práci v podobě různých sladkostí, knížek a CD.
Třetí část - Cesta kolem světa
Tím však projekt ještě nekončil. Vyvrcholením našeho celoročního snažení byla školní besídka, která se nesla v duchu cestování kolem světa. Začátkem června se naše tělocvična proměnila na palubu letadla, z něhož mohli cestující zahlédnout to nejzajímavější a nejtypičtější z každého kontinentu. V hlavních rolích se opět představili žáci. Bez ohledu na různé druhy postižení se vžili do svých úloh a vytvořili přehlídku rozličných kultur, zvyků, památek a oděvů za doprovodu reprodukované hudby.
Zhodnocení projektu
Cíle projektu se podařilo splnit. Žáci si prostřednictvím získaných informací udělali obrázek o kontinentech a zemích naší planety. Při shánění podnětů i výrobě příspěvků do projektu spolupracovali se svými spolužáky, naučili se pracovat s encyklopediemi i internetem. Výsledky své práce - v podobě výstav výrobků i přehlídek krojů a místních oblečení - prezentovali před žáky ostatních ročníků.
Projekt může sloužit jako námět pro další aktivity s multikulturní problematikou. Lze jej upravit pro různé možnosti, podmínky i schopnosti jiných škol a podobných zařízení.