Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání > Šachy při vyučování?

Ikona teoreticky

Šachy při vyučování?

Ikona odbornost
Autor: Dagmar Kapustová
Anotace: Šachovnice a šachové figurky přinášejí zajímavé možnosti v rozvíjení dětské představivosti, logického úsudku a strategického myšlení. Mohou se stát též zajímavou učební pomůckou. Od letošního roku je na několika školách ověřován projekt podporovaný Evropským sociálním fondem a hlavním městem Praha Figurková školička. Jeho autorkami jsou M. Kořenová a P. Rožková. Pilotního projektu se jako partneři mimo jiné účastní Jedličkův ústav, Církevní ZŠ logopedická Don Bosco z Prahy 8, ZŠ pro sluchově postižené v Praze 2 a Soukromá ZŠ Integrál pro děti s SPU.
Obor příspěvku:Člověk a jeho svět
Klíčová slova: rozvoj myšlení, šachy, Figurková školička, algoritmy

Šachovnice a šachové figurky přinášejí zajímavé možnosti v rozvíjení dětské představivosti, logického úsudku a strategického myšlení. Mohou se stát též zajímavou učební pomůckou. Od letošního roku je na několika školách ověřován projekt podporovaný Evropským sociálním fondem a hlavním městem Praha Figurková školička. Jeho autorkami jsou M. Kořenová a P. Rožková. Pilotního projektu se jako partneři mimo jiné účastní Jedličkův ústav, Církevní ZŠ logopedická Don Bosco z Prahy 8, ZŠ pro sluchově postižené v Praze 2 a Soukromá ZŠ Integrál pro děti s SPU.

Hry se šachovnicí rozvíjejí schopnost orientaci na ploše, pomáhají žákům vytvářet jednoduché algoritmy a řešit nové situace. Pomáhají tak i žákům se sluchovým či řečovým postižením nebo s poruchami učení a chování rozvíjet nonverbální myšlení pomocí souboru cvičení. Na šachovnici objevují směr, učí se, že má střed a kraje, že se dá chodit rovně, šikmo nebo skákat. Hledají nejkratší cestu k cíli, staví ohrady kolem překážky, pohybují postupně jednotlivými figurkami, čímž se učí tvořit první jednoduché algoritmy. Pro žáky s poruchami chování je vhodný pohyb na velké šachovnici, který jim umožňuje hravou formou pohyb dle pravidel. Při hře mohou kreslit, nebo sami představovat věže a dámy, které obcházejí les.

A co projektu říkají sami učitelé? Na mé otázky odpovídala Mgr. Kateřina Špačková z CZŠL Don Bosco.

Jak pokračuje projekt Figurková školička ve vaší škole?
S Figurkovou školičkou jsme začali na začátku 2. pololetí tohoto školního roku, od té doby ji spolu s dětmi ověřujeme a zkoušíme, vymýšlíme doprovodné akce, jako například různé výtvarné projekty a výlety inspirované šachovou hrou atp. S koncem školního roku se nám blíží také konec zkušebního programu Figurky, takže se chystají veliké věci na rozloučenou. V rámci Dne dětí proběhlo na našem internátě soutěžně hravé figurkové odpoledne a na úplný závěr projektu chystáme Figurkovou školu v přírodě, kde dojde i na bojovou šachovou hru, na šachový turnaj a slavnostní ukončení.

V čem vidíte jeho největší přínos?
Projekt Figurková školička přinesl do naší školy a každé třídy především hravost. Učí nás prostřednictvím zajímavých pohádkových úloh hledat a nacházet řešení pohádkových problémů. Věříme, že schopnost umět se zamýšlet a řešit pohádkové problémy vede ke schopnosti umět se poprat s problémy většími.

Které pomůcky využíváte při práci a jak jste s nimi spokojená?
Jako pilotní škola máme k dispozici všechny pomůcky, které společnost Figurka nabízí: od cvičebnic, přes speciální magnetické tabule a figurky, látkové šachovnice s dřevěnými rozkládacími figurkami, nášlapné šachovnice, až po šachová pexesa a hudební nahrávky figurkových písniček. Všechny pomůcky jsou užitečné a pro žáky velice atraktivní.

Co říkají projektu děti?
Většina žáků je nadšená, výuka Figurkové školičky je pro ně ve škole vítanou změnou. Pracuje se zde hodně s prostorovou představivostí, kombinatorickými schopnostmi, s neverbální inteligencí, což některým žákům, kteří mají větší logopedické problémy, přináší možnost vyniknout. Také rodiče projekt uvítali, někteří již zakoupili svým dětem zbrusu nové šachy.

foto

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 08. 06. 2007
Zobrazeno: 6297krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KAPUSTOVÁ, Dagmar. Šachy při vyučování?. Metodický portál: Články [online]. 08. 06. 2007, [cit. 2019-12-08]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/1417/SACHY-PRI-VYUCOVANI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.