Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání > Namaluj si vlastní obraz – ENCAUSTIKA

Namaluj si vlastní obraz – ENCAUSTIKA

Ve výtvarné výchově přiblížíme žákům s lehkým mentálním postižením starou malířskou techniku – malování voskem –, nazývanou ENCAUSTIKA.

Cíl výuky

  • rozvíjení pozitivního vztahu k umění a jeho vnímání;
  • využívání a rozvíjení tvořivých vlastností a dovedností;
  • rozvíjení estetického cítění a vnímání prostředí;
  • poznání, že kultura a umění obohacují život člověka.

Projekt „Namaluj si vlastní obraz“ je vytvořen pro třídy vzdělávající žáky s lehkým mentálním postižením. Je zaměřen na realizaci průřezového tématu environmentální výchovy ve spojení s pracovní činností, výtvarnou výchovou a estetickou výchovou. Měl by vést žáky k myšlení na své zdraví, plánování způsobů řešení, využívání vlastního tvůrčího záměru, zkušeností a představ.

Časová dotace: 5 hodin

Cílová skupina: žáci 10–15 let

Encauistika
1. Encauistika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová

Technika malování „ENCAUSTIKA“ je jednoduchá technika, zvolená tak, aby byla žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dostupná. Tuto techniku si žáci nejprve prostudují na stránkách internetu http://www.brydova.cz/techniky/7-techniky/63-encausticke-malovani. Inspirují se uvedenými nápady a rozmyslí si vlastní kompozici obrázku.

Motivace: Dokážeme napodobit malíře.

Encaustika
2. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová

Samostatná práce:

Příprava učebny, stoly pokryjeme  igelitovými ubrusy a kartonem tak, aby se nepoškodily rozehřátým voskem. Voskové barvy značky KOH-I-NOOR zbavíme obalu. Připravíme si křídový papír různých velikostí. Nahřejeme žehličku asi na 40 stupňů, tak aby nám voskovky nestékaly. Můžeme nanést na plochu celé žehličky jednu barvu, ale i několik barev. Žehličku obtiskneme na papír a sledujeme, co vzniklo. Žehličkou nežehlíme jako při žehlení, ale spíše po kouskách posunujeme. Je možné použít i hranu žehličky na úzké linky. Začínáme nanášet barvy od prostřed papíru ke kraji, od světlé barvy do tmavších odstínů a  těmto obrázkům se říká mandely. Můžeme si vytvořit i krajinky nebo jen nanést barvy a nechat pracovat fantasii. Hotový obrázek necháme zaschnout a vyleštíme jemným ubrouskem. Z takto hotového obrazu lze nastříhat záložky, přáníčka, možno jej složit jako krabičku, zarámovat jako obraz. (Pomůcky – viz http://encaustic.wz.cz/aid.htm; žáky je samozřejmě třeba seznámit s pravidly bezpečnosti práce; pozn. ed.).

Encaustika
3. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová
Encaustika
4. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová
Encaustika
5. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová
Encaustika
6. Encaustika
Autorka fotografie: Jiřina Dovalilová

Reflexe

Žáci si potvrdili, že každý dokáže touto technikou vyrobit krásný obraz. Po zarámování jsme dokonce uspořádali výstavu těchto obrazů v galerii Zámecké restaurace v Chlumci Nad Cidlinou.

Výstava byla úspěšná a většina obrazů se prodala.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám