Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání > AQUATERAPIE ve speciálním školství

Ikona teoreticky

AQUATERAPIE ve speciálním školství

Ikona odbornost
Autor: Radka Šindílková
Anotace: V článku Aquaterapie ve speciálním školství je popsána aquaterapie jako součást ucelené rehabilitační a terapeutické péče. V teoretické části jsou obecně popsány cíle aquaterapie (tělesný, psychický, sociální rozvoj jedince), pedagogická složka aquaterapie a faktory, které tento typ terapie ovlivňují. Část praktická se již stručně zabývá vstupem do vody, potápěním, dýcháním, splýváním, skoky do vody a plaveckými záběry. Konkrétní ukázky cvičení jsou z dechové gymnastiky, kloubní pohyblivosti, posilování a protahování ve vodě. Posledním bodem příspěvku je legislativa ve speciálním školství při aquaterapii. Celý text je doplněn autorskými fotografiemi.
Téma příspěvku:Speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova: aquaterapie, plavání ve speciální škole, plavání handicapovaných, plavání pro postižené, terapie ve vodě

Text článku:

AQUATERAPIE ve speciálním školství

Aquaterapie je terapeutická metoda zařazená do komplexu Ucelené rehabilitační a terapeutické péče, která využívá ke svému působení na jedince vodu.

  • Jde o samostatný či asistovaný pobyt a pohyb ve vodě
  • S nebo bez využití plaveckých a kompenzačních pomůcek

    Aquaterapie

    Autor © Radka Šindílková

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    A) Cíle aquaterapie

    1. Tělesný rozvoj
    2. Psychický rozvoj
    3. Sociální rozvoj

        1. Tělesný rozvoj

        • Kondiční schopnosti
        • Silové schopnosti
        • Vytrvalostní schopnosti
        • Rychlostní schopnosti
        • Koordinační schopnosti
        • Obratnostní schopnosti
        • Částečně rychlostní schopnosti (dané úrovní nervosvalové koordinace)
        • Částečně pohyblivost (z druhé části dána stavbou kloubu)

          2. Psychický rozvoj

          Z hlediska psychického a psychologického uplatňujeme při aquaterapii hlavně tyto psychické procesy:

          (Psychické procesy vyjadřují hlavní typy duševních činností, tedy jak vnímáme, myslíme, cítíme, …)

          • Poznávací procesy (čití, vnímání, představování, myšlení, …)
          • Emocionální procesy (strach, naděje, radost, hněv, zármutek, …)
          • Motivační procesy (láska, uznání, sebeuplatnění, …)
          • Procesy paměťové a učení
          • Procesy integrační a regulační (pozornost, vůle, hodnocení, …)

          3. Sociální rozvoj

          Na socializaci jedince v hodinách aquaterapie má velký vliv nejen skupina samotná, ale i terapeut, trenér, pedagog, vychovatel či asistent.

          • Role a status
          • Vůdce
          • Pěšák
          • Kašpárek
          • Harmonizátor
          • Hodnotitel
          • Zapisovatel
          • Komunikace
          • Verbální
          • Neverbální
          • Alternativní

          B) Aquaterapie ovlivňuje

          • Kosterní soustavu
          • Svalovou soustavu
          • Nervovou soustavu
          • Trávící soustavu
          • Vylučovací soustavu
          • Dýchací soustavu
          • Oběhovou soustavu
          • Soustavu žláz

          Aquaterapie tyto tělesné soustavy ovlivňuje, ale zároveň tyto soustavy ovlivňují aquaterapii samotnou.

          Ovlivňování pohyblivosti u handicapovaných jedinců

          • Uvolňování spastických svalových skupin
          • Aktivizace hypotonických svalových skupin
          • Zvyšování kloubní pohyblivosti a kloubních rozsahů

          C) Pedagogická složka aquaterapie

          • Socializace člověka
          • Individualizace – člověk se vyvíjí především jako osobnost
          • Socializace – člověk se současně vyvíjí jako člen určitého společenství
          • Výchova – jde o vliv a působení na člověka tak, aby u něj vznikal aktivní vztah ke světu tj. k přírodě, společnosti a sobě samému.
          • Výchova rozumová
          • Výchova pracovní
          • Výchova estetická
          • Výchova tělesná
          • Výchova mravní

          D) Průběh aquaterapie

          • Individuálně = Terapeut x klient
          Individuální aquaterapie
          • Skupinově = Terapeut x skupina
          Aquaterapie skupinová

          Autor © Radka Šindílková

          E) Faktory ovlivňující aquaterapii

          Konkrétní

          • Bazén (velikost bazénu, hloubka bazénu, bariérovost či bezbariérovost, barvy a motivy bazénu a okolí, bazén venkovní či vnitřní, povrch bazénu a okolí, …)
          • Voda (teplota vody, sladká či slaná voda, množství a druh dezinfekčních prostředků vody, …)
          • Pomůcky (tyče, destičky, puky, míče, kroužky, obruče, plovoucí desky, ploutve, kompenzační pomůcky, bederní pásy, činky, …)
          • Oblečení (plavky, neopreny, čepice, brýle, boty na břeh bazénu, protiskluzová obuv do bazénu, …)

          Obecné

          • Počet klientů
          • Počet terapeutů
          • Zdravotní stav klientů
          • Diagnózy klientů
          • Aquaterapeutické hodiny probíhají v bazénu samostatně
          • Aquaterapeutické hodiny probíhají s účastí široké veřejnosti či rodinných příslušníků

          F) Aquaterapie se zabývá složkami

          • Vstup do vody
          • Potápění
          • Dýchání
          • Splývání
          • Skoky do vody
          • Plavecký záběr
          • Rehabilitační cvičení
          • Aquaterapeutické hry

            I. Aquaterapie – VSTUP DO VODY

            Bezbariérový vstup do vody
            Bariérový vstup do vody

            Autor © Radka Šindílková

            II. Aquaterapie – POTÁPĚNÍ

            1. Ponořit celý obličej
            2. Potopit celou hlavu pod hladinu
            3. Překonat pod hladinou určitou vzdálenost
            4. Otevírání očí pod hladinou
            5. Potápění v hlubší vodě (po krk i hlubší)
            6. Spojit pohyb pod hladinou s orientací
            7. Bezpečné potápění v hloubce
            8. Orientace v hlubší vodě
            Potápění

            Autor © Radka Šindílková

            III. Aquaterapie – DÝCHÁNÍ

            1. Vědomý mohutný výdech do vody
            2. Nádech nad vodou a výdech do vody
            3. Nádech nad vodou a výdech do vody opakovat v pravidelném rytmu
            4. Rytmické dýchání ve spojení s pohybem nohou
            5. Dýchání v poloze na zádech a na prsou s otáčením hlavy stranou
            6. Účelné dýchání při potápění, skocích do vody a splývání
            7. Souhra dýchání s pohybem paží a nohou u kraulu a u znaku
            Dýchání

            Autor © Radka Šindílková

            IV. Aquaterapie – SPLÝVÁNÍ

            1. Vznášení na vodě v poloze na znak i na prsou (uvědomění si statického vztlaku)
            2. Splývání na hladině (uvědomění si dynamického vztlaku)
            3. Po odrazu splývání v poloze na prsou i na znak ve vodě po prsa až po ramena (důraz na správnou polohu těla)
            4. Splývání v hloubce v poloze na prsou i naznak
            5. Zdokonalování splývání v poloze na prsou i naznak
            Splývání

            Autor © Radka Šindílková

            V. Aquaterapie – SKOKY DO VODY

            1. Poskoky na mělčině (voda po pás až po prsa)
            2. Skok po nohou z nízkého postoje (voda po prsa)
            3. Skok po hlavě z nízkého postoje
            4. Skok po nohou do hlubší vody
            5. Skok po hlavě z okraje bazénu do hlubší vody
            6. Skok do po nohou z vyvýšeného místa (startovní blok)
            7. Zábavné skoky do vody
            8. Pády do vody
            9. Skoky po nohou z rozběhu
            10. Skoky po hlavě z vyvýšeného místa (startovní blok)
            Skoky do vody

            Autor © Radka Šindílková

            VI. Aquaterapie – PLAVECKÝ ZÁBĚR

            1. Chůze vpřed a vzad s připojenými pohyby paží ve vodě po pás až po prsa (poznání a využití odporu vody)
            2. Seznámení s kraulovým pohybem nohou v poloze na prsou i na znak
            3. Kraulový pohyb nohou v poloze na prsou a na znak
            4. Seznámení s kraulovým pohybem paží v poloze na prsou i na znak
            5. Znak – souhra v hrubé formě
            6. Kraul – souhra v hrubé formě
            7. Pak již výcvikové formy jednotlivých plaveckých stylů i modifikovaných (znak, kraul, delfín, prsa)
            Plavecký záběr

            Autor © Radka Šindílková

            VII. Rehabilitační cvičení

            A) Ukázka cviků – DECHOVÁ GYMNASTIKA

            Dlouhý prodloužený výdech

            1. splývavá poloha v lehu na břiše, rukama přidržování žlábku, nádech
            2. splývavá poloha v lehu na břiše, rukama přidržovat žlábku, ponoření obličeje a hlavy do vody, dlouhý a bublavý výdech
              Dlouhý prodloužený výdech

              Autor © Radka Šindílková

              Nácvik tzv. „Hříbečka“

              1. nádech, schoulení se do hříbečku
              2. dlouhý výdech do vody již v hříbečku
              Nácvik tzv. Hříbečka

              Autor © Radka Šindílková

              B) Ukázka cviků – KLOUBNÍ POHYBLIVOST

              Levý ramenní kloub

              1. stoj, pravá HK předpažit, opora o žlábek, levá HK volně podél těla
              2. kroužky levým ramenem dopředu
              3. kroužky levým ramenem dozadu
              Levý ramenní kloub

              Autor © Radka Šindílková

              Pravá kyčel, pravé koleno

              1. stoj, předpažit, opora o žlábek
              2. pokrčit přednožmo pravou, nádech
              3. přinožit pravou, výdech
              Pravá kyčel, pravé koleno

              Autor © Radka Šindílková

              C) Ukázka cviků – POSILOVÁNÍ

              Přímé břišní svaly

              1. stoj, zády se opřít o žlábek
              2. chytit se rukama žlábku, nádech
              3. přitáhnout snožmo kolena k hrudníku, výdech
              Přímé břišní svaly

              Autor © Radka Šindílková

              Svaly levé DK

              1. stoj, upažit pravou, opora o žlábek
              2. unožovat a přinožovat levou
              3. přednožovat, přinožovat levou
              4. zanožovat, přinožovat levou
              Svaly levé DK

              Autor © Radka Šindílková

              D) Ukázka cviků PROTAHOVÁNÍ

              Svaly přední strany stehna

              1. stoj, předpažit, opora o žlábek, nádech
              2. skrčit zánožmo pravou, pravou rukou přitáhnout patu
              3. co nejblíže k hýždím, výdech
              4. přinožit
              Svaly přední strany stehna

              Autor © Radka Šindílková

              VIII. Aquaterapeutické hry

              Hry v bazénu s dostupným dnem

              Hry v bazénu s nedostupným dnem

               

               


               

               

               

               

               

               

              Autor © Radka Šindílková

              IX. Aquaterapie a legislativa ve speciálním školství

              • 2005/73 Sb.
              • Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
              • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 7 odst. 3, § 19, § 23 odst. 3, § 26 odst. 4 a § 56 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
              • Zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání
              • Péče o bezpečnost a zdraví žáků
              • (1) V jedné skupině žáků se zdravotním postižením při koupání a plaveckém výcviku neplavců se zdravotním postižením připadají na 1 pedagogického pracovníka nejvýše 4 žáci; vyžaduje-li to zdravotní stav žáka, je možné ve škole při zdravotnickém zařízení a s žáky s těžkým zdravotním postižením konat plavecký výcvik individuálně.
              Citace a použitá literatura:
              [1] - ERLEBACHOVÁ , A. Metodika výuky plavání na zvláštních a pomocných školách. Liberec : TECH-MARKET, 1997. 108 s. ISBN ISBN 80-86114-14-7. 
              [2] - GRESWELL , A.; SMOUT, H. Leaflet 1. Working with Young Children Using the Halliwick Metod. London : AST, 2000.  
              [3] - Školení trenérů ledního hokeje – vybrané obecné obory. Praha : Český svaz ledního hokeje, 1995. ISBN 80-900063-8-8. 
              [4] - LEWIN, G. Slabikář malého plavce. Praha : Olympia, 1982.  
              Přílohy:
              NáhledTypVelikostNázev
              Odstranitdoc23 kBDoporučená literatura I
              Odstranitdoc26 kBDoporučená literatura II
              Anotované odkazy:
              Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
              Přiřazené DUM:
              Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
              Přiřazené aktivity:
              Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
               
              INFO
              Publikován: 03. 05. 2011
              Zobrazeno: 7895krát
              Hodnocení příspěvku
              Hodnocení týmu RVP:
              Hodnocení článku : 4

              Hodnocení uživatelů:
              Hodnocení článku : 5
              Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

              6 uživatelů Hodnocení článku : 5
              zatím nikdo Hodnocení článku : 4
              zatím nikdo Hodnocení článku : 3
              zatím nikdo Hodnocení článku : 2
              zatím nikdo Hodnocení článku : 1
              Jak citovat tento materiál
              ŠINDÍLKOVÁ, Radka. AQUATERAPIE ve speciálním školství . Metodický portál: Články [online]. 03. 05. 2011, [cit. 2019-03-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/10691/AQUATERAPIE-VE-SPECIALNIM-SKOLSTVI.html>. ISSN 1802-4785.
              Licence Licence Creative Commons

              Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


              Komentáře RSS komentářů článku
              1.Autor: Jana KneřováVloženo: 03. 05. 2011 17:22
              Oceňuji, že autorka doplnila svůj zajímavý článek i o legislativní rámec aquaterapie.
              2.Autor: Mgr. Lenka ŘíhováVloženo: 03. 05. 2011 17:46
              Děkuji za příspěvek, Radko :-). Přála bych všem vidět quadruplegika, kterému je pomoženo z vozíku do bazénu a on pak plave sám přes celý bazén a hodně si to užívá. Nebylo by video třeba s Lukášem? Prosííím
              3.Autor: Hanka ČápováVloženo: 03. 05. 2011 20:51
              Radunko, patří ti velký dík, nikdy bych nevěřila, že se náš Míla přestane bát vody, , že se naučí potápět nebo že se naučí dokonce plavat. Už se celá rodina těšíme na závěrečné plavání s ukázkami všeho co dokážete. Je to super, díky tobě a všem asistentům!!!!!
              Vložit komentář:

              Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.