Anotace: | V článku Aquaterapie ve speciálním školství je popsána aquaterapie jako součást ucelené rehabilitační a terapeutické péče. V teoretické části jsou obecně popsány cíle aquaterapie (tělesný, psychický, sociální rozvoj jedince), pedagogická složka aquaterapie a faktory, které tento typ terapie ovlivňují. Část praktická se již stručně zabývá vstupem do vody, potápěním, dýcháním, splýváním, skoky do vody a plaveckými záběry. Konkrétní ukázky cvičení jsou z dechové gymnastiky, kloubní pohyblivosti, posilování a protahování ve vodě. Posledním bodem příspěvku je legislativa ve speciálním školství při aquaterapii. Celý text je doplněn autorskými fotografiemi. |
---|---|
Téma příspěvku: | Speciální vzdělávací potřeby |
Klíčová slova: | aquaterapie, plavání ve speciální škole, plavání handicapovaných, plavání pro postižené, terapie ve vodě |
AQUATERAPIE ve speciálním školství
Aquaterapie je terapeutická metoda zařazená do komplexu Ucelené rehabilitační a terapeutické péče, která využívá ke svému působení na jedince vodu.
- Jde o samostatný či asistovaný pobyt a pohyb ve vodě
- S nebo bez využití plaveckých a kompenzačních pomůcek
Autor © Radka Šindílková |
A) Cíle aquaterapie
- Tělesný rozvoj
- Psychický rozvoj
- Sociální rozvoj
1. Tělesný rozvoj
- Kondiční schopnosti
- Silové schopnosti
- Vytrvalostní schopnosti
- Rychlostní schopnosti
- Koordinační schopnosti
- Obratnostní schopnosti
- Částečně rychlostní schopnosti (dané úrovní nervosvalové koordinace)
- Částečně pohyblivost (z druhé části dána stavbou kloubu)
2. Psychický rozvoj
Z hlediska psychického a psychologického uplatňujeme při aquaterapii hlavně tyto psychické procesy:
(Psychické procesy vyjadřují hlavní typy duševních činností, tedy jak vnímáme, myslíme, cítíme, …)
- Poznávací procesy (čití, vnímání, představování, myšlení, …)
- Emocionální procesy (strach, naděje, radost, hněv, zármutek, …)
- Motivační procesy (láska, uznání, sebeuplatnění, …)
- Procesy paměťové a učení
- Procesy integrační a regulační (pozornost, vůle, hodnocení, …)
3. Sociální rozvoj
Na socializaci jedince v hodinách aquaterapie má velký vliv nejen skupina samotná, ale i terapeut, trenér, pedagog, vychovatel či asistent.
- Role a status
- Vůdce
- Pěšák
- Kašpárek
- Harmonizátor
- Hodnotitel
- Zapisovatel
- …
- Komunikace
- Verbální
- Neverbální
- Alternativní
B) Aquaterapie ovlivňuje
- Kosterní soustavu
- Svalovou soustavu
- Nervovou soustavu
- Trávící soustavu
- Vylučovací soustavu
- Dýchací soustavu
- Oběhovou soustavu
- Soustavu žláz
Aquaterapie tyto tělesné soustavy ovlivňuje, ale zároveň tyto soustavy ovlivňují aquaterapii samotnou.
Ovlivňování pohyblivosti u handicapovaných jedinců
- Uvolňování spastických svalových skupin
- Aktivizace hypotonických svalových skupin
- Zvyšování kloubní pohyblivosti a kloubních rozsahů
C) Pedagogická složka aquaterapie
- Socializace člověka
- Individualizace – člověk se vyvíjí především jako osobnost
- Socializace – člověk se současně vyvíjí jako člen určitého společenství
- Výchova – jde o vliv a působení na člověka tak, aby u něj vznikal aktivní vztah ke světu tj. k přírodě, společnosti a sobě samému.
- Výchova rozumová
- Výchova pracovní
- Výchova estetická
- Výchova tělesná
- Výchova mravní
D) Průběh aquaterapie
- Individuálně = Terapeut x klient
![]() |
- Skupinově = Terapeut x skupina
![]() |
Autor © Radka Šindílková
E) Faktory ovlivňující aquaterapii
Konkrétní
- Bazén (velikost bazénu, hloubka bazénu, bariérovost či bezbariérovost, barvy a motivy bazénu a okolí, bazén venkovní či vnitřní, povrch bazénu a okolí, …)
- Voda (teplota vody, sladká či slaná voda, množství a druh dezinfekčních prostředků vody, …)
- Pomůcky (tyče, destičky, puky, míče, kroužky, obruče, plovoucí desky, ploutve, kompenzační pomůcky, bederní pásy, činky, …)
- Oblečení (plavky, neopreny, čepice, brýle, boty na břeh bazénu, protiskluzová obuv do bazénu, …)
Obecné
- Počet klientů
- Počet terapeutů
- Zdravotní stav klientů
- Diagnózy klientů
- Aquaterapeutické hodiny probíhají v bazénu samostatně
- Aquaterapeutické hodiny probíhají s účastí široké veřejnosti či rodinných příslušníků
F) Aquaterapie se zabývá složkami
- Vstup do vody
- Potápění
- Dýchání
- Splývání
- Skoky do vody
- Plavecký záběr
- Rehabilitační cvičení
- Aquaterapeutické hry
I. Aquaterapie – VSTUP DO VODY
![]() |
![]() |
Autor © Radka Šindílková
II. Aquaterapie – POTÁPĚNÍ
- Ponořit celý obličej
- Potopit celou hlavu pod hladinu
- Překonat pod hladinou určitou vzdálenost
- Otevírání očí pod hladinou
- Potápění v hlubší vodě (po krk i hlubší)
- Spojit pohyb pod hladinou s orientací
- Bezpečné potápění v hloubce
- Orientace v hlubší vodě
![]() |
Autor © Radka Šindílková
III. Aquaterapie – DÝCHÁNÍ
- Vědomý mohutný výdech do vody
- Nádech nad vodou a výdech do vody
- Nádech nad vodou a výdech do vody opakovat v pravidelném rytmu
- Rytmické dýchání ve spojení s pohybem nohou
- Dýchání v poloze na zádech a na prsou s otáčením hlavy stranou
- Účelné dýchání při potápění, skocích do vody a splývání
- Souhra dýchání s pohybem paží a nohou u kraulu a u znaku
![]() |
Autor © Radka Šindílková
IV. Aquaterapie – SPLÝVÁNÍ
- Vznášení na vodě v poloze na znak i na prsou (uvědomění si statického vztlaku)
- Splývání na hladině (uvědomění si dynamického vztlaku)
- Po odrazu splývání v poloze na prsou i na znak ve vodě po prsa až po ramena (důraz na správnou polohu těla)
- Splývání v hloubce v poloze na prsou i naznak
- Zdokonalování splývání v poloze na prsou i naznak
![]() |
Autor © Radka Šindílková
V. Aquaterapie – SKOKY DO VODY
- Poskoky na mělčině (voda po pás až po prsa)
- Skok po nohou z nízkého postoje (voda po prsa)
- Skok po hlavě z nízkého postoje
- Skok po nohou do hlubší vody
- Skok po hlavě z okraje bazénu do hlubší vody
- Skok do po nohou z vyvýšeného místa (startovní blok)
- Zábavné skoky do vody
- Pády do vody
- Skoky po nohou z rozběhu
- Skoky po hlavě z vyvýšeného místa (startovní blok)
![]() |
Autor © Radka Šindílková
VI. Aquaterapie – PLAVECKÝ ZÁBĚR
- Chůze vpřed a vzad s připojenými pohyby paží ve vodě po pás až po prsa (poznání a využití odporu vody)
- Seznámení s kraulovým pohybem nohou v poloze na prsou i na znak
- Kraulový pohyb nohou v poloze na prsou a na znak
- Seznámení s kraulovým pohybem paží v poloze na prsou i na znak
- Znak – souhra v hrubé formě
- Kraul – souhra v hrubé formě
- Pak již výcvikové formy jednotlivých plaveckých stylů i modifikovaných (znak, kraul, delfín, prsa)
![]() |
Autor © Radka Šindílková
VII. Rehabilitační cvičení
A) Ukázka cviků – DECHOVÁ GYMNASTIKA
Dlouhý prodloužený výdech
- splývavá poloha v lehu na břiše, rukama přidržování žlábku, nádech
- splývavá poloha v lehu na břiše, rukama přidržovat žlábku, ponoření obličeje a hlavy do vody, dlouhý a bublavý výdech
![]() |
Autor © Radka Šindílková
Nácvik tzv. „Hříbečka“
- nádech, schoulení se do hříbečku
- dlouhý výdech do vody již v hříbečku
![]() |
Autor © Radka Šindílková
B) Ukázka cviků – KLOUBNÍ POHYBLIVOST
Levý ramenní kloub
- stoj, pravá HK předpažit, opora o žlábek, levá HK volně podél těla
- kroužky levým ramenem dopředu
- kroužky levým ramenem dozadu
![]() |
Autor © Radka Šindílková
Pravá kyčel, pravé koleno
- stoj, předpažit, opora o žlábek
- pokrčit přednožmo pravou, nádech
- přinožit pravou, výdech
![]() |
Autor © Radka Šindílková
C) Ukázka cviků – POSILOVÁNÍ
Přímé břišní svaly
- stoj, zády se opřít o žlábek
- chytit se rukama žlábku, nádech
- přitáhnout snožmo kolena k hrudníku, výdech
![]() |
Autor © Radka Šindílková
Svaly levé DK
- stoj, upažit pravou, opora o žlábek
- unožovat a přinožovat levou
- přednožovat, přinožovat levou
- zanožovat, přinožovat levou
![]() |
Autor © Radka Šindílková
D) Ukázka cviků – PROTAHOVÁNÍ
Svaly přední strany stehna
- stoj, předpažit, opora o žlábek, nádech
- skrčit zánožmo pravou, pravou rukou přitáhnout patu
- co nejblíže k hýždím, výdech
- přinožit
![]() |
Autor © Radka Šindílková
VIII. Aquaterapeutické hry
![]() |
Autor © Radka Šindílková
IX. Aquaterapie a legislativa ve speciálním školství
- 2005/73 Sb.
- Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 7 odst. 3, § 19, § 23 odst. 3, § 26 odst. 4 a § 56 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
- Zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání
- Péče o bezpečnost a zdraví žáků
- (1) V jedné skupině žáků se zdravotním postižením při koupání a plaveckém výcviku neplavců se zdravotním postižením připadají na 1 pedagogického pracovníka nejvýše 4 žáci; vyžaduje-li to zdravotní stav žáka, je možné ve škole při zdravotnickém zařízení a s žáky s těžkým zdravotním postižením konat plavecký výcvik individuálně.
Citace a použitá literatura: | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přílohy: |
| ||||||||||||
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||||||||||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. | ||||||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 8305krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.