Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Výuka > Dílčí (zaměřené) > Péče o zdraví

Zobrazit na úvodní stránce článků

Čistíme si zoubky

Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Autor Zdeňka Benešová
Co vše víme o našich zoubkách – jak vést děti ke zdravým životním návykům.
Nabídka činností
  • seznamování s dalšími částmi těla (ústní dutina, jazyk, dásně, čelisti, druhy zubů apod.)
  • povídání o prvních zubech, o historii péče o zuby (motivační text První zuby - viz příloha 1, motivační text Z historie - viz příloha 2)
  • prohlížení encyklopedií, obrazového materiálu
  • rozhovor o potřebě hygieny zubů (motivační text Péče o zuby - viz příloha 3)
  • rozhovor o tom, co je zubní kaz (motivační text Jak je to se zubním kazem - viz příloha 4)
  • poslech příběhů a vyprávění o obsahu (Jak pejska bolel zoubek - viz příloha 5, U lékaře - viz příloha 6, Kozlíkův zoubek - viz příloha 7, O zoubečku, který se ztratil - viz příloha 8)
  • povídání o tom, jak se chováme v ordinaci
    • o Jak se budeš chovat v ordinaci u zubaře?
    • o Co řekneš, když vejdeš do ordinace a než odejdeš z ordinace?
    • o Co uděláš, když dostaneš za odměnu obrázek?
  • seznamování s prostředím zubní ordinace
  • vyprávění na téma „Kdo už byl u paní zubařky/pana zubaře?", sdělování zážitků a pocitů z prohlídky
  • vyplňování a vybarvování pracovních listů s danou tematikou
    Obrázek
    1. Obrázek

  • návštěva zubní lékařky v MŠ
  • nácvik písně a motivační scénka - Medvědí trápení (nácviku může předcházet scénka dle textu písně s loutkami medvěda a lišky, potom mohou s čepičkami zvířátek dramatizovat i děti)
  • písnička Medvědí trápení - viz příloha 9
  • seznamování s novou písní „Bolavý zub" - viz příloha 10
  • sledování DVD (Kostičky - U lékaře)
  • výstavka dentálních pomůcek (pomůcky si nosíme z domova - zubní pasta, kartáček, mezizubní kartáčky, dentální nit, ústní voda apod.)
  • zajímavost - prohlížení rentgenového snímku zubů, sádrového odlitku zubů
  • hádanky - viz příloha 11
  • didaktická hra - přiřazování obrázků nebo maket potravin, ovoce, zeleniny, sladkostí (přátelé a nepřátelé" zubů)
  • rozlišování homonym (zuby, zoubky, jazyk)
  • seznamování s novou básní - procvičování hlásek, pochopení vtipu
  • „zubní" básničky a říkanky - viz příloha 12
  • pohybové cvičení - „zoubek se viklá dopředu, dozadu, vpravo, vlevo" (úklon dopředu a do stran, záklon, dřep; možno použít báseň První zoubek)
  • pozorování otisků vlastních zubů na potravinách (jablko, sýr apod.), na žvýkačce
  • vybarvování omalovánek (obrázky úst se zuby)
  • počítání zubů (zuby mohou představovat korále)
  • vytrhávání tvaru zubu z papíru
  • stříhání - tvar zubu (stoličky), nalepení na barevný papír, dokreslení tuší (smutný zoubek s kazy)
    Obrázek
    2. Obrázek

Hodnocení

Děti (i obě učitelky) si po dohodě s rodiči přinesly do mateřské školy zubní kartáček a pastu, daly si je do umývárny do značkou označených kelímků. Ke konci týdne po poučení o tom, jak zoubky čistit, jak dodržovat čistotu kolem sebe při této činnosti, děti začaly s jejich čištěním po každém obědě. Pokud si někdy „zamlsají", dodržujeme zásadu, že si pak zoubky musí vyčistit.

Shodou okolností v tomto období asi třetina třídy s rodiči navštívila zubního lékaře. Vyprávěly jsme si, jaké to tam bylo, jaká byla paní doktorka nebo pan doktor, jestli má někdo na zoubku „hvězdičku".

Přínosem byla také návštěva paní doktorky a zdravotní sestry v MŠ. Paní doktorka dětem odborně vysvětlila techniku čištění zubů, co je pro zdravé zuby správné. Zkontrolovala jim stav zubů a jejich kartáčků, nakonec od ní dostaly dárečky - obrázek, kartáček a zubní pastu.

Obrázek
3. Obrázek


Přílohy:
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek