RVP PV (v původní verzi RP PV) byl prvním z řady nových kurikulárních dokumentů připravovaných na základě závěrů tzv. Bílé knihy. Byl vytvořen v r. 2001 a zveřejněn MŠMT jako doporučený po dobu, než nabude platnosti nový školský zákon.
Mateřské školy pracovaly podle rámcového programu tři školní roky. Zkušenosti ukázaly, že rámcový program - přes počáteční a pochopitelné problémy - plnil svůj účel vyhovujícím způsobem.
Během doby jeho platnosti však došlo k určitým proměnám v tvorbě kurikula i v legislativě. Také samotná praxe mateřských škol se určitým způsobem posunula. Školy a jejich pedagogové se na straně jedné naučili s rámcovým programem pracovat, na straně druhé se objevily drobnější nejasnosti a problémy, které nebylo možno dříve dohlédnout a které je dnes, právě na základě již získaných zkušeností, možno vyjasnit. Proto byl původní dokument aktualizován, patřičně upraven a zpřesněn.
V současné tvorbě kurikula sehrávají zásadní úlohu klíčové kompetence, a proto bylo třeba tento koncept dostatečně uplatnit i v RVP PV.
Během doby platnosti Rámcového programu pro předškolní vzdělávání vznikly rámcové programy pro další úrovně vzdělávání: pro základní vzdělávání (RVP ZV) a gymnaziální (RVP G). Bylo třeba postupovat tak, aby všechny RVP byly kompatibilní.
Nový školský zákon přinesl některé změny, které bylo nutno do rámcového programu promítnout.
Tvorba školních programů upozornila na některé nejasnosti, které byly zdrojem problémů pedagogů (např. v pojetí a zpracování integrovaných bloků, v otázkách autoevaluce, uplatňování řízených a spontánních aktivit apod.). Také celá řada skutečností postupem času ztratila na svém významu a stala se tak v materiálu nadbytečnou (např. vysvětlující úvodní část, závěr apod.). Jiné úpravy bylo třeba provést proto, aby bylo zamezeno nepřesným, popř. zkreslujícím, a tím zavádějícím, výkladům některých lektorů při zavádění rámcového programu do praxe (např. výklad věkové organizace tříd, významu frontální práce, přípravy na školu, hodnocení dětí apod.).
Veškeré úpravy byly navrženy a projednány v původním pracovním týmu, jehož činnost byla obnovena (v období duben - srpen 2004) a provedeny na základě společného konsenzu tak, aby reagovaly především na získané zkušenosti a potřeby současné praxe. Důležité je, že celkové pojetí RVP PV ani východiska a pojetí předškolního vzdělávání se nezměnily, v platnosti zůstaly všechny hlavní zásady tvorby a realizace ŠVP PV i způsob práce pedagoga.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.