Odborný článek

Pracovní techniky

4. 8. 2010 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Anotace

Článek je didaktickou pomůckou pro pedagogy v mateřských školách. Pomocí uvedených technik lze u dětí předškolního věku rozvíjet jemnou motoriku, estetické a environmentální vnímání a kooperaci mezi dětmi. Všechny techniky uvedené v zásobníku jsem si osobně s dětmi vyzkoušel a měly veliký ohlas. Při pracovních činnostech s dětmi jsem zde využíval jak tradiční, tak i méně známé techniky.

Článek nabízí učitelkám v předškolním vzdělávání deset netradičních pracovních technik, které mohou uplatnit ve své praxi. V zásobníku jsou použity techniky, které využívají různých materiálů, ať už přírodních nebo klasických, při pracovní činnosti dětí, která doprovází jejich každodenní trávení času v mateřské škole. Osvědčilo se mi, když jsem při pracovních činnostech popisoval jednotlivé materiály, se kterými jsem s dětmi pracoval. Děti samy projevovaly zájem dozvědět se více o barvách,  materiálech i třeba o námětech a podkladech výtvarné činnosti. Dobré je také děti dostatečně a kvalitně motivovat.

Barevné zavařování

Cíl: Seznámit děti s nestálým materiálem a naučit míchat bary s vodou. Je vhodnější, aby děti pracovaly ve dvojicích. Vhodné pro děti od 6 let.

Materiál: PET láhev 1,5 l, mikrotenové sáčky, anilínové barvy, provázek.

Postup: Připravíme si PET láhev 1,5 l nebo 2 l. Rozmícháme si první barvu tak, že do kelímku nalijeme vodu a rozmícháme v ní buď temperové anebo anilínové barvy. Poté vezmeme mikrotenový sáček a prostrčíme ho do hrdla láhve. Konec sáčku necháme venku a nalijeme do něj rozmíchanou barvu. Konec sáčku zavážeme provázkem a barvu spustíme na dno láhve. Tento postup opakujeme s různými barvami až do té doby, dokud není PET láhev plná. Na závěr ji zavřeme víčkem a můžeme vystavit na okno. Sluníčko, které bude na zavařeninu svítit, pak udělá své. Viz obrázek 1 v příloze.

Keramická želvička

Cíl: Zacházet s hlínou, dobře ji promíchat a připravit, rozvoj jemné motoriky. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Keramická hlína, mistička od jogurtu, mikrotenový sáček, lepidlo na keramiku.

Postup: Vezmeme si jakoukoli mističku s ne moc kolmými okraji (nejlepší je od jogurtu Pierot). Vložíme do ní

 

ténový sáček, postupně misku vyložíme hliněnými kuličkami (šneky, hady, a jinými tvary) tak, aby celý povrch misky byl pokrytý. Spáry, které nám vzniknou, „vymažeme” hlínou a prsty namočenými ve vodě uhladíme vnitřek misky. Poté z misky vyjmeme tělo želvičky. Šlikrem pak přilepíme hlavičku a ocásek a necháme tři týdny vyschnout. Poté nabarvíme barvou na keramiku a dáme vypálit do pece. Viz obrázek 2 v příloze.

Závěsná lampička

Cíl: Rozvoj jemné motoriky při práci s drátkem, trhání papíru a lepení. Vhodné pro skupinu 6 dětí ve věku od 5 let.

Materiál: Sklenička od zavařeniny, fixy, papír, lepidlo na tapety, drátek, čajová svíčka.

Postup: Na papír si fixami namalujeme barevné pruhy nebo skvrny. Poté z něho natrháme malé barevné kousky, které budeme lepit pomocí lepidla na tapety na skleničku od zavařeniny nebo přesnídávky. Celý povrch polepíme tak, abychom na skleničce neměli volná místa. Nakonec ještě celou skleničku přetřeme tímto lepidlem, aby se nám barvy rozpily a propojily. Nakonec dovnitř nalepíme lepidlem Herkules čajovou svíčku a doděláme ouško z drátku tak, že drátek dvakrát omotáme okolo sklenice pod závitem na víčko a přiděláme ouško. Viz obrázek 3 v příloze.

Rytíř z PET obalů

Cíl: Naučit děti zpracovat a využívat odpadový materiál. Vhodné pro skupinku 4 dětí ve věku od 6 let.

 

 

Materiál: PET láhev, zbytky alobalu, perlinky (používá se ve stavebnictví například k zateplování paneláků), odstřižky lepicích tapet, drátek.

Postup: PET láhev obalíme kousky alobalu. Ze zbytků lepicích tapet vyrobíme štít a ozdobné kříže. Z perlinky vytvoříme drátěnou košili a z drátku meč, který pak obalíme alobalem. Hlavu můžeme udělat buď zmuchláním alobalu anebo obalením alobalem jiný materiál zmačkaný do ruličky (noviny, letáky apod.). Vše potom pospojujeme k sobě a máme středověkého rytíře. Viz obrázek 4 v příloze.

Papírové květiny s lístečkem

Cíl: Vybudovat v dětech estetické cítění, rozvoj jemné motoriky. Vhodné pro jednotlivé děti ve věku od 6 let.

Materiál: Krepový papír, drátek, lepidlo, špejle.

Postup: Krepový papír si nastřiháme na proužky cca 5 cm široké. Poté ho chytíme za jeden roh a postupně jej dokola skládáme do ruky. Když máme vršek kytičky hotový, zajistíme ho dole drátkem. Na špejli nalepíme krepový papír po celé její délce. Z drátku si vytvarujeme lísteček a opět ho polepíme krepovým papírem. Pak lísteček přidrátujeme ke špejli. Díky tomu, že je lísteček z drátku, bude ohebný. Nakonec stonek přiděláme ke květu a máme krásnou „pouťovou” květinu. Viz obrázek 5 v příloze.

Květina s plastovým víčkem

Cíl: Naučit děti využívat odpadový materiál. Vhodné pro menší skupinu dětí od 5 let.

Materiál: Barevný papír, sešívačka, lepidlo, plastové víčko.

Postup: Z barevného papíru si nastříháme okvětní lístky a lístečky na květinu. Položíme je na sebe, ohneme směrem nahoru, aby působily prostorově, a uprostřed je sešijeme sešívačkou. Sponku od sešívačky pak zakryjeme plastovým víčkem a přilepíme. Viz obrázek 6 v příloze.

Postavička z vajíčka

Cíl: Naučit děti pracovat s křehkými materiály. Vhodné pro menší skupinu dětí od 6 let.

Materiál: Jedno vyfouknuté vajíčko, barva na nabarvení vajíčka, zelený tvrdý papír, kousky žlutého, fialového, oranžového papíru, lihový fix či popisovač na CD, nalepovací oči, lepidlo, nůžky, šablona.

Postup: Vajíčko si vymyjeme a odmastíme vodou s jarem a nabarvíme ho v prášku rozpustnou barvou OVO tak, že vajíčko ponoříme do rozpuštěné barvy. Barvu na vajíčku necháme zaschnout. Podle šablony si obkreslete tvar sukýnky, tu vystřihněte, vzadu slepte. Vystříhejte si ozdůbky na sukýnku. Můžete také použít tvořítka. Na vrch vajíčka si nalepte pruh žlutého papíru, který na koncích zkroutíte, dolepte kytičku na ozdobu. Nalepte hýbací oči a dokreslete fixem obličej holčičky. Viz obrázek 7 v příloze.

Technika „Tempera, piliny, lepidlo na tapety”

Cíl: Naučit děti pracovat s netradičním materiálem (piliny), umět skloubit více materiálů dohromady. Vhodné pro menší skupinu dětí ve věku od 6 let.

Materiál: Temperové barvy, lepidlo na tapety, piliny, štětec, čtvrtka A4 nebo kartonový papír.

Postup: Rozmícháme na jemno rozdrcené piliny s temperovými barvami a lepidlem na tapety. Poté směs nanášíme na čtvrtku nebo kartónový papír, na kterém máme předkreslený motiv, klasicky štětcem. Výsledek je dokonalý.

Otisky vodových barev

Cíl: Naučit děti netradičním výtvarným technikám za použití částí vlastního těla. Vhodné pro menší skupiny dětí ve věku od 4 let.

Materiál: Vodové barvy, tužka, čtvrtka A4.

Postup: Na bílý papír si tence nakreslíme srdíčko tužkou. Po okrajích srdíčka obtiskujeme prsty – můžeme střídat barvy. Potom natřeme celé dlaně barvou a obtiskneme pravou dlaň na pravou půlku srdce a levou dlaň na levou půlku srdce. Srdíčko vystřihneme a máme hotovo. Viz obrázek 9 v příloze.

Závěr: Tyto pracovní techniky se mi v mé praxi učitele v mateřské škole velice osvědčily. Děti samy projevovaly iniciativu a zájem o tvorbu. Barevné zavařování je pro děti lepší dělat ve dvojicích, které si pomáhají. Paní učitelka pak pomáhá se zavazováním mikroténových sáčků. Želvička z keramické hlíny vznikla vlastně jako nápad dětí. Původně jsem s nimi dělal mističku, pak děti misku obrátily a napadla je želvička. Závěsná lampička pak může být vhodným dárkem rodičům k vánočnímu stromečku. Pokud zvolíte větší kousky papíru, pak se tato činnost dá dělat i s mladšími dětmi. Pozor na to, aby se děti při práci s drátkem nezranily. Rytíř z PET obalů se mi osvědčil jako skupinová práce cca 6 dětí. Každé dítě mělo přidělený nějaký úkol. Děti tyto úkoly plnily velice zodpovědně a jejich aktivní přístup přispěl pak ke krásnému výrobku, kterým je květina s plastovým víčkem. Děti volily velice zajímavé barevné lístečky, jak tvarem, tak barevnou kombinací. Z výsledné květiny měly pak upřímnou radost. Úkol č. 8 je velice pěkná pracovní technika, která děti bude jistě velice bavit. U posledního úkolu se pak zkuste dětí zeptat, jak moc příjemné, či nepříjemné je pro děti barva na rukou. Mé zkušenosti jsou jen pozitivní. Tyto techniky jsou v mé třídě velice oblíbené.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
2.04 MB
Dokument
Příloha – Pracovní techniky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Bc. Michael Novotný

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
4. 8. 2010
Moc pěkné náměty pro výtvarné a pracovní činnosti, některé inspirované také dětmi, jak autor uvádí.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Lepidlo, nůžky, PET lahve, alobal, barvy, mikroténové sáčky, štětce, barevný papír, krepový papír, keramická hlína.