Skřítek Podzimáček
Úvod
Příspěvek jsem vymýšlela ke slavnosti Posvícení, která v mateřské škole probíhala. Děti měly mít sjednocující prvek – čepice. A jako zajímavost pro větší motivaci dětí jsem přidala Krále podzimu.
Cíl výuky
- rozvoj poznávacích procesů (vnímání, pozorování, představivost, fantazie, paměť, myšlení)
- rozvoj výtvarné představivosti, fantazie a „myšlení v materiálu“
- rozvoj senzibility k okolí
- rozvoj schopnosti výtvarně estetického hodnocení
- rozvoj tvořivých schopností
- vytváření pracovních návyků, organizace činnosti, schopnosti kooperace při řešení úkolů v týmu
- umět se sám rozhodnout, vybrat si, samostatně pracovat
Didaktická analýza úkolu
Král podzimu
Ranní hry: zdobení Krále podzimu
- rozhovor – děti popisují, jak si představují Krále podzimu (kde žije, co dělá, jak vypadá)
- vyčarujeme Krále podzimu (kouzlo a výroba postavy Krále podzimu): hlavu tvoří papírová taška, obličej je naznačen listy, základ těla je vyroben z tyče, která je posazená v polykarpově stavebnici, vlastní tělo je z větví připevněných na nosnou tyč a kabátu
- děti připevňují listy (izolepa, špendlík), zdobí kabát
Ranní povídání
- podzim – charakteristika ročního období, počasí, zvyky, slavnosti (posvícení, jarmarky, vinobraní, pouť), barvy, příroda, sběr přírodnin
- posvícení – „posvícení“ znamená totéž co „posvěcení“, bylo spojeno s posvěcením kostela; v průběhu let se tyto zvyky ustálily, někde dokonce splývají pojmy pouť a posvícení; obvyklými atributy posvícení jsou posvícenské koláče, místní speciality, taneční zábavy a průvody s maskami, v některých regionech při této slavnosti figurují i zvířata (beran, houser, kačer nebo kohout)
- Král podzimu – co značí, jak asi vypadá, jak jsme si ho v ranních hrách nazdobili, pochvaly
Tělovýchovná chvilka
- převléknutí do cvičebního oděvu
- děti představují vítr, dle pokynů běhají okolo tělocvičny (rychle, pomalu), běh do rytmu bubínku
- děti představují strom ve větru - stoj rozkročný, vzpaženo, úklony na obě strany
- cvičení s listem, koordinace pohybů, chůze s listem na hlavě - relaxace s hudbou
- leh, ruce podél těla, list je položený na hrudi – hluboký nádech a výdech, děti pozorují, jak se list umístěný na hrudi s nádechem zvedá a s výdech klesá
- ukončeno relaxací, sebráním listu, poté převlékání zpět do šatů
Motivační kruh k výtvarné činnosti (příprava a výroba čepice podzimačky)
Výtvarné činnosti předchází motivační kruh, děti sedí na polštářích. Povídáme si o posvícení, co to je za zvyk a jaké má tradice.
Motivace k výrobě čepice podzimačky
- seznámíme se s pravidly práce s materiálem
- vysvětlíme si pojmy rub a líc, ukážeme si to na látce, oblečení a listu
- vysvětlíme si pojem koláž
- každé z dětí dostane čtvrtku (výseč), na kterou nalepí listy dle své fantazie
- s dotvořením klobouku pomůže vyučující
- módní přehlídka klobouků
Další možné činnosti na odpoledne
Házení listí z balkonu
- část dětí bude stát pod balkonem, druhá část bude házet listí z balkonu
- listí házíme nejdříve postupně po jednom listu, pak házíme 3 - 5 listů najednou, nakonec vyhodíme velké množství listů
- pozorujeme, co se stane, když listy padají, jak se mísí barvy a tvary
Reflexe
Za sebe hodnotím akci jako velmi povedenou. Děti činnost zaujala, k mému překvapení si všechny s nadšením a precizně vytvořily svou čepici podzimačku. Do zapojení zdobení Krále podzimu jsem děti nemusela pobízet, jelikož se samy chtěly zapojit a činnost je velice zajímala. Během činnosti nenastal žádný problém a zadané cíle byly naplněny. Činnost byla pro děti přínosná v tom, že si samy mohly zvolit, jestli chtějí Krále podzimu zdobit, nebo nechtějí. Také si mohly samy vybrat listy, které na čepici chtěly mít. Cvičení se dětem velmi líbilo a hned po skončení se ptaly, jestli si ho zítra zopakují. Do všech rozhovorů se děti zapojovaly velmi aktivně a snažily se mluvit ve větách. Ukázalo se, že děti se do činnosti výroby čepice ponořily a líbila se jim. Každé z nich si na své čepici dalo opravdu záležet. Ukázalo se, že pokud děti činnost baví, umí být velmi precizní, pečlivé a na vlastním výkonu jim skutečně záleží. Nadšení u nich vyvolalo, když jsem jim po zhodnocení činnosti nabídla možnost jít se na sebe v čepici podívat do zrcadla. Myslím si také, že by se na tuto činnost a téma dal vytvořet hezký projekt, jak v mateřské škole, tak i na 1. stupni ZŠ.