Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Loď

Ikona zkusenostIkona strednedobe
Autor: Alžběta Palatinová
Spoluautor: Alena Sebastianidesová, Naděžda Bílková
Anotace: Obsah příspěvku je zaměřen na lodní dopravu, vyplynul z přirozeného zájmu chlapců o lodě. Základní téma navazuje na předchozí získané zkušenosti dětí. Tento integrovaný blok byl realizován jako součást celoročního projektu Učíme se rozumět chlapcům.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  3. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a ten druhý » uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého (obhajovat svůj postoj nebo názor, respektovat jiný postoj či názor), přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji ap
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Specializovaná učebna, Exkurze
Klíčová slova: grafomotorika, klíčové kompetence, skupinová činnost, propojenost poznatků s praxí, samostatné řešení, kooperativní výuka, tvoření vět, nacházení souvislostí, řešení pracovních listů, hry a praktické úkony

Úvod:

Tento integrovaný blok byl realizován v měsíci červnu jako součást celoročního projektu Učíme se rozumět chlapcům. Ve třídě předškoláků bylo zapsáno 19 chlapců a tři děvčata. U některých chlapců psycholog zjistil poruchu pozornosti, problémy s výslovností, s pamětí, nezájem o řízené činnosti, problémy v komunikačních dovednostech, problémy s dodržováním pravidel, nezájem o kreslení. Tyto problémy jsme se snažili řešit tak, že jsme v průběhu roku hledali a nabízeli dětem témata, o kterých jsme se domnívali, že by mohla být zejména pro chlapce lákavá a zajímavá.

Cíl výuky:

Cílem příspěvku je podělit se o získané zkušenosti při vzdělávání chlapců.

Námět vyplynul z přirozeného zájmu chlapců o lodě a lodní dopravu. Základní téma jsme se snažili rozvinout tak, aby nabízené činnosti navazovaly na předchozí, byly opakováním toho, co děti procvičovaly a co některé potřebovaly ještě získat.

Zaměření projektu

Vzdělávací aktivity, které jsme dětem nabízely, byly zaměřeny zejména na:

  • přímé pozorování technických i kulturních objektů
  • rozhovor o výsledku pozorování
  • motivovanou manipulaci s předměty
  • hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru a rovině
  • námětové hry a činnosti
  • řešení myšlenkových a praktických problémů
  • konstruktivní a grafické činnosti
  • kooperativní činnosti ve skupinkách
  • hry a činnosti, které vedly k ohleduplnosti k druhému, pomoci mu
  • slovní hry a řečově metodická cvičení
  • hry a aktivity na téma lodní dopravy

Pomůcky: knížky a časopisy o lodích, stavebnice SEVA, výtvarný a pracovní materiál, čtvrtky A3, pracovní listy

Realizace nabízených činností

1. den

Motivace, vyprávění učitelky za využití obrázků: „Loď je dopravní prostředek, který přepravuje lidi i zboží po vodě. Podle účelu se lodě rozdělují na obchodní, vojenské, sportovní a speciální, podle určení plavby se lodě dělí na vnitrozemské, říční, jezerní, námořní a pobřežní. Lodní dopravu znali lidé už v dávných dobách, používali vydlabané kmeny, stavěli vory. Lodě byly poháněny bidlem, pádly,vesly a větrem pomocí plachet.

Kdo z vás už někdy byl na lodi? Mám tady pozvání od kapitána lodi Puškvorec na plavbu po Vltavě. Přístav je pod Karlovým mostem a hned vedle je muzeum, do kterého se také podíváme."

2. den

Exkurze do Muzea Karlova mostu, prohlídka prostředí, poslech výkladu průvodkyně o historii Karlova mostu:

„Karlův most byl po Juditině mostu druhým pražským mostem přes Vltavu, postaveným z kamene, Říkalo se mu také Kamenný most. Z jakých kamenů byl postaven, to už dnes nevíme, ale asi to byl pískovec. V době, kdy se stavěl chrám sv. Víta, se také stavěl Karlův most a pískovec se vozil z Hloubětína, Petřína. Pískovec na opravu mostu se později vozil z Hořic, Broumovska. Kromě pískovců se na opravu mostu použila i žula. Z kamene je také 29 soch a sousoší Karlova mostu. Socha Jana Nepomuckého je z bronzu, další socha z mramoru a ostatní z kamene".

Děti si prohlížejí vystavené vzorky pískovců, sochy i model Karlova mostu.

Plavba lodí po Vltavě, poslech vyprávění kapitána o zajímavostech z okolí, prohlídka lodě.

Vycházka po Karlově mostě, pozorování lodní dopravy.

3. – 4. den

Využití získaných zkušeností

Otázky:

  • Kde jsme byli včera?
  • Jak se jmenovalo muzeum?
  • Kudy jsme pluli a co všechno viděli?
  • Jak vypadá loď a k čemu slouží?
  • Z čeho je postavený Karlův most?
  • Z čeho se nedá postavit most?
  • Z čeho se dělají sochy?

Děti ve školce vyprávějí o svých dojmech a zážitcích, o tom, co je v muzeu a na lodi nejvíc upoutalo, co bylo zajímavé na plavbě, na Karlově mostě i pod mostem, co viděly v průběhu plavby, i pobytu v Praze.

Myšlenková mapa činností.

Společně si řekneme, jak využijeme to, co jsme poznali a viděli.

Praktické a výtvarné činnosti, uplatnění představivosti a předchozích zkušeností.

Jedna skupinka dětí kreslí a maluje lodě, druhá staví mosty. Skupinky se vystřídají. Umožním dětem v klidu dokončit co započaly.

5. den

Nacházení souvislostí, procvičení vyjadřování, zdůvodňování řešení.

Děti popisují své obrázky, stavby, vysvětlují záměr, řešení, co se jim povedlo zachytit, jakou představu vyjádřily.

Kresby a malby vystavíme, děti pomáhají při výzdobě.

6. den

Využití motivace k procvičování grafomotoriky, kreslíme vlnovky zleva doprava, několikrát po sobě, nejdřív prstem, potom tužkou. Dáváme pozor a vyhýbáme se tečkám.

Pracovní list, na kterém jsou tečkami vyznačená místa pro kreslení vlnovek
1. Pracovní list, na kterém jsou tečkami vyznačená místa pro kreslení vlnovek
Autor: A. Palatinová

 

Píšeme tužkou drženou prsty nohou vlny na vodě

Upevňování výslovnosti hlásky „R" fixace ve zvucích

Parník jede potichu a nahlas           tdtdtdtdtd – průprava při vyvozování hlásky "R"

Parník jede pomalu a rychle           ddddddddd – kmitáme špičkou jazyka, opíráme hrot jazyka o horní řezáky

Kolo vrže                                      vdzy, vdzy, vdz – náhradní skupina hlásek při vyvozování hlásky "R"

Fixace  hlásky "R"v různých polohách slov – uprostřed i na konci slov

parník, ponorka, kormidlo, startuje, troubí, doprava, oprava, nádrž, motor, stroj, semafor, zrychluje, bagr, traktor

Tvoření jednoduchých vět

Po vodě pluje parník a bárka

Co umí parník? (pluje, vyplouvá, startuje, rachotí, brázdí vodu, zrychluje, parkuje, naráží do vln)

Didaktická hra „Plave parník po Vltavě, jakou barvu asi má?"

Popis hry: děti stojí v kruhu, určené dítě říká říkanku, rozpočítává děti. Na koho padne poslední slovo, řekne barvu. Děti se rozběhnou po místnosti a hledají určenou barvu.

7. den

Zdokonalování jemné motoriky při práci s papírem, skládání lodičky a parníku podle slovní instrukce s důrazem na větší přesnost postupu při skládání a motorickou paměť. Sledovat, zda si děti dokáží vzájemně poradit, požádat o pomoc, poděkovat.

Využití poskládaných lodiček k rozvíjení a obohacení tvořivých her dětí.

Využití pomůcky – poskládané lodičky k procvičení pojmů vpravo, vlevo, rozlišování tvarů, velikostí, řazení.

Hry s vodou a papírem – pozorujeme, jak dlouho se udrží papírová lodička na vodě.

Integrované dítě – vizualizace informací na liště, přiřazování barev.

8. den

Řešení pracovních listů ve spolupráci s rodiči, využití ranního zastavení. Děti si pracovní list mohou vybrat podle svého přání.

  • labyrinty – lodička pluje do přístavu
  • dokreslování parníku podle vzoru
  • vybarvování – určené barvy v pořadí tak, aby se všechny prostřídaly
  • určování velikostí, odhadu – která lodička se vejde pod most?
  • sudoku – vybarvování podle pravidla tak, aby se žádná ze čtyř barev v řádku ani ve sloupci neopakovala
Pracovní list s labyrintem, dokreslováním obrázku podle vzoru
2. Pracovní list s labyrintem, dokreslováním obrázku podle vzoru
Autor: A. Palatinová


9. den

Samostatná tvořivá hra, uplatnění vlastního zájmu a zkušeností s poskytnutím širokého prostoru k nejrůznějším aktivitám. Při výchově tvořivosti a samostatnosti vycházím z celkové atmosféry třídy, její vybavenosti a z kreativní situace, která ovlivnila reakci dětí, z konkrétního prožitku i z přání dětí.

Vejdou se všechny lodičky?

3. Vejdou se všechny lodičky?

 

Využití poskládaných lodiček v tvořivé hře
4. Využití poskládaných lodiček v tvořivé hře

 

Pomáháme si
5. Pomáháme si

10. den

Evaluace a hodnocení

Děti hodnotí co se jim povedlo, co se naučily, co se jim líbilo, co jim udělalo radost, zda byly trpělivé a ohleduplné, zda byly spokojené s tím, co dělaly a co by si chtěly příště zopakovat.

Hodnocení dětí učitelkou: kdo se podělil o své zážitky, byl pozorný, ochotný pomoci druhému, upřímný, nápaditý, zvídavý, samostatný a vytrvalý.

Průběžně jsme  sledováním dětí, jejich zájmu o činnosti, o nabízený program  a jeho realizaci  získávaly od dětí informace k  k tomu, abychom zhodnotily kvalitu naplňování zvolených záměrů,  programových cílů včetně kvality výsledků vzdělávání u dětí.

Kvalita naplňování zvolených záměrů, cílů, výsledků vzdělávání u dětí

O nabízené činnosti děti jevily zájem, byly pozorné,  zlepšila se  jemná motorika i grafomotorika u chlapců,  jejich zájem o řešení pracovních listů, výslovnost hlásky "r" i celkové vyjadřování. Chlapci se dokázali více respektovat, vzájemně si pomáhat, ustoupit si i dělit se o vedoucí úlohu ve hře.

Hodnocení efektivity tematického celku – projektu

Co projekt nabízel? Co přinesl ? Co ovlivnil ? O co děti obohatil?

Ovlivnil postoje dětí, pomohl chlapcům při rozvíjení sebehodnocení, přispěl k vytváření přátelství mezi dětmi, vzájemné pomoci a spolupráci. Rozvíjel pracovní schopnosti, aktivitu a zručnost dítěte, tvořivé sebevyjádření, cílevědomost, soustředěnost, sebeovládání, logické uvažování a myšlení.

Výlet obohatil děti o nová poznání, i o prožitek z plavby lodí. Kladně hodnotím i spoluúčast rodičů při zajišťování bezpečnosti a organizace v průběhu výletu.

Jaké kompetence děti získaly?

Děti dokázaly vnímat, přijímat a uvědomit si  hodnoty vytvořené člověkem.

Přistupovaly k učení iniciativně, s aktivním zájmem, všímaly si nejenom celku, ale i detailů.

Dokázaly vyjádřit své myšlenky, názory i pocity, dokázaly naslouchat druhým.

Zaujímaly prosociální postoje, spolupodílely se na činnostech i rozhodování.

Vnímaly svou sounáležitost s prostředím i kulturním světem.

Výtvarné práce dětí
6. Výtvarné práce dětí

 

Reflexe:

Podařilo se nám vytvořit chlapcům takové podmínky ke vzdělávání, které je plně uspokojovaly, motivovaly k dalšímu vzdělávání a učení.

Evaluace

Téma ovlivnilo postoje dětí, rozvíjelo pracovní aktivitu a zručnost, tvořivé sebevyjádření, cílevědomost, soustředěnost, logické uvažování a myšlení. Děti dokázaly vnímat, přijímat a uvědomovat si hodnoty spojené s prostředím i hodnoty vytvořené člověkem. Zaujímaly prosociální postoje, spolupodílely se na činnostech i rozhodování. K učení přistupovaly iniciativně, se zájmem.
Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 07. 12. 2009
Zobrazeno: 20873krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 2.83335

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PALATINOVÁ, Alžběta. Loď. Metodický portál: Články [online]. 07. 12. 2009, [cit. 2019-08-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/7009/LOD.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.