Poznáváme vodní svět
Očekávané výstupy: Umět pojmenovat skupenství vody, rozlišovat různé podoby vody na Zemi, poznat nejznámější rostliny a živočichy žijící u vody a ve vodě, seznámit se s využitím vody k lodní dopravě a výrobě elektřiny. Voda v umění.
Časový rozsah: čtyři týdny
Věková skupina: 4 - 6 let
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je zaměřen na získávání poznatků týkajících se vody na Zemi ve všech jejích podobách. Děti se hrovou formou seznámí s vlastnostmi vody, s životem u vody v našich klimatických podmínkách, s koloběhem vody v přírodě. Společně si připomeneme význam čistoty vod pro život člověka.
Očekávané výstupy: Umět pojmenovat skupenství vody, rozlišovat různé podoby vody na Zemi, poznat nejznámější rostliny a živočichy žijící u vody a ve vodě, seznámit se s využitím vody k lodní dopravě a výrobě elektřiny. Voda v umění.
Časový rozsah: čtyři týdny
Věková skupina: 4 - 6 let
Plánované činnosti a příležitosti
1. týden
- práce s mapou, atlasem, encyklopedií
- rozlišování vodstva na Zemi na potoky, řeky, rybníky, jezera, moře a oceány
- značení vodních ploch na mapách a globusu
- prohlížení mapy, sledování toku jedné řeky od jejího pramene až k ústí do moře
- komunitní kruh - jak vznikají vodopády
- pokus
- zkoumání skupenství vody (led, voda, pára)
- zmrazení vody, odpaření vody
- objevování vlastností vody
- hra s vodou
- přelévání vody, foukání do vody brčkem
- prohlížení obrázků v dětské encyklopedii
- koloběh vody v přírodě
- vyjmenovávání různých podob deště (prší, mží, mrholí, krápe, leje; liják, lijavec, déšť...)
- další podoby vody v přírodě (mlha, rosa)
- obohacování slovní zásoby
- pokus s květinou (dva květináče - jeden zaléváme, druhý ne)
- poznatkové činnosti
- síla vody
- hydroelektrárny
- ničivé vlny tsunami
- vodní eroze a utváření krajiny
- práce s pracovními listy
- jak teče řeka
- vlny v moři
- nácvik písně Deštík
- zeslabování a zesilování hlasu
- doplňování zpěvu hrou na tělo
- výběr vhodných dětských hudebních nástrojů
- besedování
- voda ve vodovodu, kde se bere
- čističky odpadních vod, znečišťování vody
- význam vody pro život
- komunitní kruh K - k čemu nám slouží voda
- vycházka k místnímu potoku
- pomoc přírodě, čištění toku potoka
- pozorování, jak teče voda
- hladina potoka, život v něm
2. týden
- hledání rozdílů
- mezi potokem a rybníkem
- jaké barvy najdeme v rybníce;
- malování temperovými barvami, rybník
- správné držení štětce, vedení štětce rukou, vlny a vlnky
- tematické části
Zvířata okolo vody- poznávání zvířat žijících ve vodě a u vody dle obrázků
- přiřazování k tekoucí vodě (potok) a ke stojaté vodě (rybník)
- skládání zvířátek z papíru dle slovního doprovodu, správné zarýhování (ryba, žába, labuť)
- ukázka na obrázcích
- rozhovor
- práce ve skupinách: mezi obrázky rostlin najít vodní rostlinu a popsat ji
- vycházka k rybníku
- pozorování života u vody
- házení kamínků na hladinu
- čeření hladiny větvičkou
- hladina potůčku, rozdíly mezi nimi
- sbírání kamínků, rákosí a vrbových proutků na koláž
- vyrábíme rybníček
- skupinová práce: na namalované čtvrtky lepíme kamínky, rákosí, vrbové proutky, zvířátka z papíru, prázdné ulity měkkýšů a jiné přírodniny
- hotovou práci přetáhneme potravinovou fólií a vystavíme
3. týden
Téma: Moře
- jaké je moře
- jak moře vypadá
- jak chutná mořská voda
- pokus: smícháme vodu se solí a uděláme si tak mořskou vodu
- proč je voda v moři slaná
- jak moře prospívá našemu zdraví - mořská voda a vzduch
- pracovní listy
- mořské vlny
- nejznámější mořští živočichové
- prohlížení obrázků
- pozorování živé želvičky v akváriu
- četba příběhu z knížky Pohádky z mořské hlubiny
- hry s mušličkami
- procvičování citlivosti rukou
- koordinace oko-ruka, rovnovážné cítění
- rozvoj fantazie a smyslu pro tvary
- sestavování obrázků z mušliček
- hrajeme si na námořníky
- stavění lodi z Polykarpovy stavebnice
- střídání v roli kapitána
- vytváření vln pomocí padáku
- lodní doprava, lodě a parníky, co vozí
- využití vodních plavidel pro sportovní účely
- jaká další vodní plavidla známe
- vykreslování a vystřihování lodiček z papíru
- malujeme moře
- malování modrou barvou na celou plochu papíru
- vytváření vln pomocí větvičky namočené v bílé barvě
- po zaschnutí dolepíme vystříhané lodičky
- poslech skladby Vltava
- seznámení s výrazovými prostředky hudby
- pomocí šátků a padáku napodobujeme vlny a vlnky
4. týden
Téma: Koupání
- četba a poslech příběhu
- Jak se kluci neuměli spočítat (podle E. Petišky)
- komunitní kruh - na co kluci při počítání zapomněli.
- povídáme si o koupání a plavání:
- učíme se plavat "nasucho", provádíme pohyby pažemi, snažíme se o správné provádění;
- pohybová hra Na rybáře
- na koupališti
- dramatická hra Co by se stalo (kdybych neměl na koupališti plavky, když neumím plavat a spadnu do vody, když nemám ručník, peníze na pití, klobouček nebo kšiltovku, žádný krém...)
- řešení modelových situací
- vymýšlení příběhů; dramatizace některého příběhu
- komunitní kruh - co bych měl mít s sebou, když jdu na koupaliště, nebo k vodě.
- jdeme na koupaliště, pozorujeme a hodnotíme situace (Jsou stejné jako ty, o nichž jsme si povídali?)
- bezpečné koupání
- pokus
- zkoušíme odhadnout rozdíly v hmotnosti různých předmětů (pírko, kostka - plast a dřevo, papírová lodička, autíčko...) a určit, zda bude či nebude plavat
- vycházka k rybníku
- pouštění lodiček z kůry
Evaluace
Evaluaci provádíme průběžně, sledujeme hlavně zájem dětí o nabízené činnosti, zapisujeme si poznámky k projektu, abychom je mohli využít při další práci. Hodnotíme úspěch jednotlivých činností, co se dařilo a co ne, co příště použít znovu, jaký přínos měly jednotlivé činnosti pro děti. Nezapomeneme ani na nové nápady.
![]() |