Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt podle alternativního programu "Začít spolu" je zaměřen na zvýšení zájmu dětí o tištěné i mluvené slovo. Rozvíjí slovní zásobu, výslovnost, vyjadřování a dětskou fantazii.
Očekávané výstupy: Viz. text
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 4 - 6 let
Tematický blok "Svět knížek" podle alternativního programu Začít spolu je zaměřen na zvýšení zájmu dětí o tištěné i mluvené slovo. Rozvíjí slovní zásobu, výslovnost, vyjadřování a dětskou fantazii.
(Poznámka garanta: V příspěvku jsou v každém tématu uvedeny obě možné kategorie záměrů, tzn. jak očekávané výstupy, tak konkrétní cíle a to vždy pouze jeden, tedy ten hlavní. Je však zřejmé, že v rámci nabízených činností bude dosaženo více konkrétních cílů.)
1. den
Název lekce MATERIÁLY KOLEM NÁS |
|
Ranní kruh | Přivítání Po svačině se děti sejdou na koberci v kruhu. Spojí ruce, zazpívají písničku, pohladí kamaráda, sdělí si nové zážitky a přivítají nový den i své kamarády. Připomeneme si, co je za den, měsíc, období, počasí ... |
Motivace |
Knihy schované v kufru. Hádanka Ukázky různých druhů a velikostí knih. Otázky |
PRÁCE V CENTRECH | |
Ateliér |
Výroba knihy Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Knihy a písmena |
Poznej, co je ze dřeva. Očekávaný výstup Postup |
Hudba |
Nácvik písně "Šípková Růženka" (Zpěvník pro MŠ - Malým zpěváčkům) Očekávaný výstup Postup |
Pokusy a objevy |
Recyklování papíru Očekávaný výstup Pomůcky Postup Poznámka |
Dílna |
Třídění materiálů Pedagogický záměr Pomůcky Postup |
Hodnotící kruh |
Děti se sejdou opět v kruhu. Povídají ostatním o tom, co dělaly, ukáží, co ose povedlo. Kdo si zapamatoval, zkusí zazpívat kousek nové písně. Pohybová hra Očekávaný výstup Postup Poznámka |
Pobyt venku |
Při pobytu venku se půjdeme podívat na práci v tiskárně. |
2. den
Název lekce PÍSMO |
|
Ranní kruh |
Děti se sejdou v ranním kruhu (viz první den). Pohybová hra |
Motivace |
Zeptám se, co děti zaujalo na práci v tiskárně. Připomeneme si, jak knihy vznikají. Děti dostanou za úkol přinést si z domova svoji oblíbenou knihu. Ukážeme si různé druhy písma a vyzvu děti, aby přemýšlely, jak a proč písmo vzniklo. Vysvětlíme si, co je slepecké písmo a jak se čte. Potom si děti vyzkouší poznat předmět jen podle hmatu. |
PRÁCE V CENTRECH | |
Domácnost |
Pečení perníků Očekávaný výstup Pomůcky Poznámka Postup |
Hudba |
Rytmizace písně Šípková Růženka Očekávaný výstup Zvládnout text celé písně. Umět správně rytmizovat. Pomůcky Poznámka Postup |
Manipulační hry |
Jak se čte slepecké písmo Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Ateliér |
Vytváření otisků Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Knihy a písmena |
Napodobování písma Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Kostky a pohyb |
Cvičení na malých gymnastických míčích Konkrétní cíl Postup Poznámka |
Pokusy a objevy |
Papírová abeceda Konkrétní cíl Pomůcky Postup |
Hodnotící kruh | Děti se sejdou v kruhu. Zhodnotí, co se jim podařilo. Společně zkontrolujeme třídění odpadu. Zopakujeme relaxační hru - Poznej materiál podle zvuku (viz 1.den). |
Pobyt venku | Při pobytu venku navštívíme dětskou knihovnu. |
3. den
Název lekce DRUHY KNIH |
|
Ranní kruh |
Přivítání a kalendář - viz 1.den |
Motivace |
V kufru mám písmena z perníku. Každý si vylosuje jedno písmeno. Pokud ho chce získat, musí vymyslet slovo, které od písmena začíná. Otázky |
PRÁCE V CENTRECH | |
Kostky a pohyb |
Stavba knihovny Konkrétní cíl Pomůcky Postup |
Ateliér |
Oblíbený hrdina z knížek Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Knihy a písmena |
Přerovnání knihovny Očekávaný výstup Postup |
Manipulační hry |
Obal na knihu Konkrétní cíl Pomůcky Postup Každému dítěti dáme přiměřeně velký kus balícího papíru a poradíme, jak obal vytvořit. Na obal děti opíší název knihy a pastelkami nakreslí obrázek ke knize podle své fantazie. |
Hodnotící kruh |
Děti se sejdou v kruhu a povídají o práci a o tom, jak se jim dařilo. Uspořádáme besedu o knihách přinesených z domova a vystavíme je do knihovny, kterou děti postavily. |
Pobyt venku |
Při vycházce do města navštívíme knihkupectví. |
4. den
Název lekce SVĚT RÝMU |
|
Ranní kruh |
Děti se sejdou v kruhu, přivítají se a udělají kalendář ( viz 1.den) |
Motivace |
Knihy schované v kufru (Špalíček veršů pohádek nebo jiné knihy s básněmi) Četba veršované Červené Karkulky. Děti zkusí vyprávět klasickou Červenou Karkulku. Otázky Děti zkouší hledat slova, která se rýmují a vytleskávají je. |
Pohybová hra |
Sestav knížku Očekávaný výstup Pomůcky Postup Poznámka |
PRÁCE V CENTRECH | |
Ateliér |
Malování pohádky Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Hudba |
Zpěv s doprovodem a taneční improvizace Očekávaný výstup Postup |
Manipulační hry |
Výroba loutek k pohádce Červená Karkulka Očekávaný výstup Pomůcky Postup |
Pokusy a objevy |
Natírání papírové abecedy Pomůcky Postup |
Kniha a písmena |
Vymýšlení rýmů Očekávaný výstup Pomůcky Postup Poznámka |
Domácnost |
Pečení bábovek pro Červenou Karkulku Očekávaný výstup Pomůcky Recept Postup |
Hodnotící kruh | Děti se sejdou v kruhu a povídají o své práci. Přinesou kartičky s rýmy a vytleskáváme slova, která se rýmují. Kdo má zájem, předvede dětem pohybovou improvizaci k písni Šípková Růženka. |
Pobyt venku |
Vycházka na hřiště Červená Karkulka Poznámka |
5. den
Název lekce SVĚT POHÁDEK |
|
Ranní kruh |
Děti se sejdou v ranním kruhu a přivítají se ( viz 1.den). |
Motivace |
Hudební hádanky Otázky |
Pohybová hra |
Sestav knížku (viz 4.den) |
PRÁCE V CENTRECH | |
Dramatické hry |
Pohádka Červená Karkulka Očekávaný výstup Postup Poznámka |
Manipulační hry |
Puzzle z obrázku Očekávaný výstup Pomůcky Postup Poznámka |
Kniha a písmena |
Opis slova POHÁDKA Očekávaný výstup Pomůcky Postup Poznámka |
Dílna |
Kytička pro Červenou Karkulku Konkrétní cíl Pomůcky Postup Poznámka |
Kostky a pohyb |
Cvičení v tělocvičně Konkrétní cíl Pomůcky Postup Poznámka |
Hodnotící kruh |
Připravíme si kostýmy a pomůcky k pohádce Červená Karkulka (využijeme bábovky ze 4. dne a vyrobené květiny). Děti se sejdou v kruhu a hovoří o své práci. Kdo vyrobil puzzle, ukáže ostatním, jak je umí složit. Zeptáme se, kdo by chtěl být herec. Co musí herec umět? Děti si podle zájmu rozdělí role v pohádce Červená Karkulka. Ostatní budou diváci. Podle zájmu se děti vystřídají. Na závěr rozkrájíme bábovičky a rozdělíme dětem a pochválíme je za celotýdenní práci. |
Pobyt venku |
Při pobytu venku zopakujeme hru Červená Karkulka (můžeme zvolit pohádku podle výběru dětí). |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.