Hlavní kritéria předškolního vzdělávání podle mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED 1997
Předškolní (preprimární) vzdělávání je v systému vzdělávání označováno jako vzdělávací úroveň 0
Hlavní charakteristika předškolního vzdělávání
Programy v úrovni 0 představují počáteční stupeň organizovaného vzdělávání. Tyto programy mají vytvářet most mezi domácí a školní atmosférou a uvést dítě do podmínek školního prostředí. Po skončení těchto programů pokračují děti ve vzdělávání v úrovni 1 (primární vzdělávání).
Klasifikační kritéria:
Pro vymezení předškolního vzdělávání, resp. pro určení hranic mezi preprimárním vzděláváním a péčí o dítě nebo mezi preprimárním a primárním vzděláváním, jsou relevantní následující kritéria:
Hlavní kritéria:
- vzdělávací charakter programů a jejich institucionální zajištění - vzdělávání musí probíhat v instituci (buď ve škole, nebo v centru), vzdělávací charakter nabízených aktivit, prostředí a situací odlišuje předškolní vzdělávání od vzdělávání v primárních školách a od služeb rozvíjených v domácnostech a v rodinném prostředí;
- minimální věk dětí - předškolní program je určen dětem minimálně tříletým (programy pro mladší děti nesplňují kritéria ISCED);
- horní věkový limit - horní věková hranice závisí v jednotlivých případech na dosažení úrovně příznačné pro vstup do primárního vzdělávání;
- pedagogická kvalifikace učitelů (předškolních pedagogů) - tímto požadavkem se odlišuje předškolní vzdělávání od péče o dítě, pro níž je požadována kvalifikace zdravotnická, pečovatelská a nebo žádná;
Vedlejší kritéria:
- podpůrné podmínky (organizační, personální..)
Preprimární úroveň vzdělávání zahrnuje organizované vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Toto vzdělávání může být uskutečňováno v nemocnicích, ve speciálních školách či v centrech. V těchto případech není specifikována horní věková hranice.
International Standard Classification in Education, UNESCO 1997
(dostupné na http://www.unesco.org/education/information/nfsunesco/doc/isced_1997.htm)