Konkrétní vzdělávací cíle |
Seznámit děti s léčivými rostlinami ve volné přírodě, jejich významem pro člověka, objasnit dětem vztah květ - včela a význam včely pro člověka. Metodická poznámka: Děti připravíme na možnost navazujícího projektu Slet čarodějnic nebo projektu Medový hrníček (dle zájmu a výběru dětí). |
Plánování (myšlenková mapa činností) |
1. etapa - motivace dětí, hra s fantazií |
- úvodní pohádka Jak sluníčko vybíralo barvy z knížky Pohádková zahrada (Melita Denková)
- poznávání a přiřazování barev
- kreslení květin
- pohádkový příběh Hlemýžď s květinovým domečkem (kresba na netradiční formát dle fantazie dětí; práce ve skupině)
|
2. etapa - příprava na projekt Medový hrníček |
- veršovaný příběh Medový hrníček
- vztah květ - včela - barvy květů
- hádanka - Včelka
- taneční improvizace - písnička Včelka létá sem a tam...
- využití písně k další činnosti - Každá zahrádka má jiná poupátka - poznávání geometrických tvarů
- Včelí královna - dramatická hra, pomocí níž se mají děti naučit řídit své chování vůlí, přizpůsobit se
- práce s obrazovým materiálem - Dětská encyklopedie - práce včelaře
- návštěva Ekocentra Paleta - program Včela
- Včelka Mája a Čmelák Aninka - četby na pokračování před spaním
|
3. etapa - příprava na projekt Slet čarodějnic |
- Kouzelná zahradnice - kouzelné květiny - léčivé rostliny
- O heřmánkové víle - pohádkový příběh o léčivé síle některých květin
- Barevné čarování - výtvarná hra s barvami - míchání, vytváření odstínů
- Zaříkávadla - rytmika, hra se zvukovou stránkou slov
|
Realizace činností a aktivit |
1. den - motivace dětí k tématu |
- prohlížení barevných obrázků květin - děti přemýšlejí, jak získaly květiny barvy
- čtení pohádky Jak sluníčko vybíralo barvy
- NH - děti hrají "na sluníčko" a vybírají z množství barevného textilu a přiřazují barvy k obrázkům barevných květin - zdůvodníme si, proč si danou barvu vybraly, které květiny mají stejné barvy
- manipulační aktivity v centru - děti stříhají kousky barevných látek a třídí je podle barev (bezpečnost práce s nůžkami)
- společné cvičení na říkanku:
Vyšlo slunce, zasvítilo (chůze), na nebi se obrátilo (otáčení), každá kytka maličká (podřepy), radost má ze sluníčka (výskok). Ke slunci se naklání (úklony stranou), lístky z hlíny vyhání (vzpažení rukou).
|
2. den |
- kreslení květin s využitím barevné tuže, bretonové barvy - podle obrazového materiálu
- děti se snaží zachytit reálné barvy a tvary květin
- hodnocení kresby
- situace v zahradě - v trávě jsme našli hlemýždě - je smutný, že nemá tak krásný a barevný domeček, jako jsou květiny - říkanka na rozveselení hlemýždě: Malý šneček má domeček
bez koleček. Putuje s ním sem a tam, ale je v něm pořád sám.
- kreslení ve skupinách - děti kreslí květiny na výkres ve tvaru šnečí ulity, pak vystříhají tělo i hlavičku a všechny části s pomocí učitelky spojí
- práce v centrech - výtvarná hra s křídami namáčenými v cukru, kresby ve skupinách dle fantazie dětí
- výstava všech prací ve třídě a šatně - výsledkem je výtvarné ztvárnění pohádky Hlemýžď s květinovým domečkem
|
3. den - grafomotorika |
- čmárání spirály se zvětšováním - hlemýždí ulita; individuální práce
- použijeme trojhrannou tužku - pracovní list
- předchází uvolnění ruky - kreslíme ve vzduchu před tělem kruhy, které se zvětšují s využitím říkanky: Já vím v lese o domečku,
vypadá jak vlek, nosí si ho na zadečku, jeden starý šnek.
- říkanku doplníme hrou na dřívka, říkáme postupně rychleji a pomaleji
|
4. den Téma: Proč sluníčko vybírá květinám barvy? Projekt: Medový hrníček |
- hledání odpovědi vedoucí k objasnění vztahu květ - včela
- poslouchání veršovaného příběhu Medový hrníček - co včelky sbíraly, co bylo výsledkem práce včelky?
- tvoření vlastního hrníčku na med - práce v centrech - hrneček z modelíny, papíru - práce s nůžkami, barvami a pastely
- objasňování významu medu pro člověka - práce včelaře - dětská encyklopedie
- vysvětlování pojmu úl - včelí domeček - život v úlu
- Včelí královna - hra s prvky tvořivé dramatiky - jeden zadává úkoly, ostatní je plní - děti vedeme k tomu, aby rozlišovaly, co mohou udělat a co ne, na co stačí - ne vždy děláme to, co po nás druzí chtějí
- znalosti o životě v úlu doplníme ukázkou z knížky Včelka Mája - před spaním
- společný poslech zvukové ukázky bzučení včel - zvuková hádanka - porozumění přirovnání - je to tu jak v úle
- Včelka létá sem a tam - písnička s pohybem, reakce na hudbu - včelky létají z květu na květ - poslech Let čmeláka (Rimskij Korsakov)
|
Téma - Zahrádka |
- Každá zahrádka, má jiná poupátka - třídění geometrických tvarů a barev, nalepování vystříhaných tvarů na papíry A2
- různé zahrádky - na každé rostou vždy květiny se stejnými květy (shodné tvary a barvy), dokreslení jednotlivých částí rostlin - práce ve skupinách, nutná domluva a organizace
- učitelka je pozorovatel - čistota práce s lepidlem, úklid centra
|
5. den - návštěva Ekocentra Paleta v Pardubicích s programem Včela; navázání na předchozí téma |
- prohlížení náčiní pro včelaře, pomůcek, tvoření z včelího vosku, prohlídka včelích plástů a exemplářů včel
- učení se - říkanka s rytmikou a pohybem - Pilné včelky Jako malé děti
kolem učitelky slétají se k úlu zlatohnědé včelky. Vyrábějí v úlu med, osladí jím celý svět.
- ochutnávka medu - určení sladké chuti
- přirovnání - sladké jako med
|
6. den - několik možností dalších aktivit |
- podle situace a zájmu dětí lze dále rozvíjet projekt Medový hrníček
- další možností je pokračovat s dětmi v poznávání květin z pohledu přípravy na projekt Jarní čarování - Slet čarodějnic - tuto možnost jsme upřednostnili kvůli tradici v naší MŠ
- motivace - Kouzelná zahradnice - výtvarné tvoření z libovolných materiálů
|
Doplňující vzdělávací nabídka činností |
- práce v centrech - nabízené činnosti - kresba různým materiálem, možnost malby
- míchání barev a vytváření odstínů, modelování, tvoření z barevných a krepových papírů a samolepících tapet, tvoření z odstřižků látek, špejlí a drátků
- zaříkávadla - získání kouzelné moci květin
- rytmika, vymýšlení zaříkávadel a kouzelných schopností vytvořených květin; využití dětských hudebních nástrojů
|
7. den - Téma: O Heřmánkové víle |
- čtení pohádkového příběhu, který dětem přiblíží význam léčivých rostlin
- dozvědí se, jak vypadá heřmánek
- kognitivní činnosti - diskuse nad problémem - co chci a co mohu, smysl pro povinnost - využití metody z dramatické výchovy - "ulička"
- vaření léčivých čajů - vnímání vůně, doplněno pracovním listem Vůně bylinkového čaje - grafomotorika - smyčky
- další pracovní listy pro děti - vybarvení omalovánky s léčivými rostlinami podle skutečnosti, labyrint - Bába kořenářka
|