Vyrostla nám veliká řepa
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let
Rozvedení kompetencí do činností:
-
Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě
Pantomimická gesta za doprovodu hudby, senzomotorický pohyb rukou, vyjadřování charakteristických motivů chůze, pohybové vyjádření radosti nad vytaženou řepou. -
Poslech a dramatizace pohádky
Soubor textů k LV v mateřské škole - O řepě
Špalíček veršů a pohádek - Malá pohádka o řepě- vysvětlit rozdíl mezi pohádkou klasickou a pohádkou veršovanou
- přejít k dramatizaci pohádky - využít převleky a kulisy
- mladší děti zapojit do vedlejších rolí (stromy, zvířátka ...)
-
Řešení pracovních listů (děti 5-6 let)
-
Manipulace v prostoru s plošnými loutkami z pohádky dle pokynů učitelky i starších dětí, řazení z leva doprava ("postav myšku hned před kočičku", apod.)
-
Scénická dramatizace
Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě- scénická dramatizace hudební pohádky
- sladění scénického projevu hudbou a mluveným slovem
- motivovaný pantomimický pohyb
Hradecký O řepě
- vyjádření děje beze slov pohybem
Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě
- pohyb s vedením zástupných rekvizit podle děje pohádky
- mimika, spontánní pohyb celého těla, na základě schopnosti dětské empatie
- přizpůsobení pohybu vlastnostem drobných předmětů z okolí (pohádkové postavy, včetně řepy) a empaticky je využít v souladu s hudbou (pohybová koordinace ruky, zraku)
- poslech s grafickým vyjádřením příznačných motivů postav
- čistý papír rozdělit na vodorovné pruhy, do kterých budou nanášeny " stopy" pohádkových postav za doprovodu hudby (otisky dětských prstů)
- v grafickém výsledku se objeví nejen odlišná barevnost jednotlivých pásem, ale také kontrastní velikost a různý tvar stop, které se podle hudby odlišují též množstvím nanesené barvy i vzdáleností od sebe
Hudebně pohybová hra Na muzikanty
- zvolit si hudební nástroj ( zástupný zvuk ) za pohádkovou postavu
- pohybem i hrou na nástroj vyjádřit charakter, temperament apod. jednotlivých postav
Sluchová hra Na hluchého dědu
- volání úryvku z pohádky z různých směrů
- jedno dítě se zavázanýma očima určuje, odkud zvuk zní
-
Konstruktivní hry
- různé stavebnice, různý tvořivý přístup
- modelování postav z pohádky, kolektivní práce
Individuální přístupy:
- výslovnost r, ř
- jemná motorika
- orientace v prostoru (pojmy hned za, za ...)
- výtvarné činnosti (zejména zacházení s barvou)
Evaluační činnost:
- Průběžně sledovat:
- využití předchozích zážitků dětí
- uspokojování zájmů dětí
- do jaké míry je poskytován prostor k uplatnění různorodé činnosti
- a do jaké míry děti samy zasahují do úprav prostoru
- ochotu dětí podřizovat se nabídce činností
- Zhodnotit na závěr:
- naplnění daných cílů ŠVP zejména z hlediska posouzení
- přístup dětí k činnostem - zda se s nimi tvořivě vyrovnaly
- posoudit stupeň vývoje v dané fázi ( kvalitativní posuny
- u jednotlivých dětí posoudit efektivnost zvolených metod, organizace a didaktického postupu
- na základě konstatování kladů i záporů vyvodit závěry do další výchovně vzdělávací práce
Projekt se odehrává v prostorách mateřské školy, na poli a školní zahradě za účasti věkově smíšeného kolektivu dětí (3-5 let). Využije se pozorování pole s řepou i zkušeností s vytažením řepy z hlíny.
Odborná literatura:
1. Jenčková, E.: Hudba a pohyb. Hradec Králové 2002
2. Veberová E.: Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha, SPN 1984
3. Hrubín, F.: Špalíček veršů a pohádek. Praha, Albatros 1988