Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Vyrostla nám veliká řepa
Odborný článek

Vyrostla nám veliká řepa

17. 9. 2004 Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Kahánková

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let


Rozvedení kompetencí do činností:
  • Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě
    Pantomimická gesta za doprovodu hudby, senzomotorický pohyb rukou, vyjadřování charakteristických motivů chůze, pohybové vyjádření radosti nad vytaženou řepou.

  • Poslech a dramatizace pohádky
    Soubor textů k LV v mateřské škole - O řepě
    Špalíček veršů a pohádek - Malá pohádka o řepě

    • vysvětlit rozdíl mezi pohádkou klasickou a pohádkou veršovanou
    • přejít k dramatizaci pohádky - využít převleky a kulisy
    • mladší děti zapojit do vedlejších rolí (stromy, zvířátka ...)
  • Řešení pracovních listů (děti 5-6 let)

  • Manipulace v prostoru s plošnými loutkami z pohádky dle pokynů učitelky i starších dětí, řazení z leva doprava ("postav myšku hned před kočičku", apod.)

  • Scénická dramatizace
    Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě

    • scénická dramatizace hudební pohádky
    • sladění scénického projevu hudbou a mluveným slovem
    • motivovaný pantomimický pohyb

    Hradecký O řepě

    • vyjádření děje beze slov pohybem

    Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě

    • pohyb s vedením zástupných rekvizit podle děje pohádky
    • mimika, spontánní pohyb celého těla, na základě schopnosti dětské empatie
    • přizpůsobení pohybu vlastnostem drobných předmětů z okolí (pohádkové postavy, včetně řepy) a empaticky je využít v souladu s hudbou (pohybová koordinace ruky, zraku)
    • poslech s grafickým vyjádřením příznačných motivů postav
      • čistý papír rozdělit na vodorovné pruhy, do kterých budou nanášeny " stopy" pohádkových postav za doprovodu hudby (otisky dětských prstů)
      • v grafickém výsledku se objeví nejen odlišná barevnost jednotlivých pásem, ale také kontrastní velikost a různý tvar stop, které se podle hudby odlišují též množstvím nanesené barvy i vzdáleností od sebe

    Hudebně pohybová hra Na muzikanty

    • zvolit si hudební nástroj ( zástupný zvuk ) za pohádkovou postavu
    • pohybem i hrou na nástroj vyjádřit charakter, temperament apod. jednotlivých postav

    Sluchová hra Na hluchého dědu

    • volání úryvku z pohádky z různých směrů
    • jedno dítě se zavázanýma očima určuje, odkud zvuk zní
  • Konstruktivní hry

    • různé stavebnice, různý tvořivý přístup
    • modelování postav z pohádky, kolektivní práce

Individuální přístupy:

  • výslovnost r, ř
  • jemná motorika
  • orientace v prostoru (pojmy hned za, za ...)
  • výtvarné činnosti (zejména zacházení s barvou)

Evaluační činnost:

  • Průběžně sledovat:
    • využití předchozích zážitků dětí
    • uspokojování zájmů dětí
    • do jaké míry je poskytován prostor k uplatnění různorodé činnosti
    • a do jaké míry děti samy zasahují do úprav prostoru
    • ochotu dětí podřizovat se nabídce činností
  • Zhodnotit na závěr:
    • naplnění daných cílů ŠVP zejména z hlediska posouzení
    • přístup dětí k činnostem - zda se s nimi tvořivě vyrovnaly
    • posoudit stupeň vývoje v dané fázi ( kvalitativní posuny
    • u jednotlivých dětí posoudit efektivnost zvolených metod, organizace a didaktického postupu
    • na základě konstatování kladů i záporů vyvodit závěry do další výchovně vzdělávací práce

Projekt se odehrává v prostorách mateřské školy, na poli a školní zahradě za účasti věkově smíšeného kolektivu dětí (3-5 let). Využije se pozorování pole s řepou i zkušeností s vytažením řepy z hlíny.


Odborná literatura:
1. Jenčková, E.: Hudba a pohyb. Hradec Králové 2002
2. Veberová E.: Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha, SPN 1984
3. Hrubín, F.: Špalíček veršů a pohádek. Praha, Albatros 1988

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Eva Kahánková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída