Odborný článek

Život u Eskymáků

7. 3. 2006 Předškolní vzdělávání
Autor
Marcela Janšová

Anotace

Pomocí poznávání nového prostředí podněcujeme představivost, rozvíjíme fantazii a řeč dětí, ty mají možnost vyjádřit a pociťovat radost z vlastní tvůrčí činnosti. Hlavním cílem programu je seznamování dětí s kulturou cizí země, rozvoj praktických dovedností a umožnění prožitku dětí z nově poznaného.

Plán činností k tématu:

  • práce s globusem a mapou;
  • hry na sněhu, stavění iglú;
  • poslech příběhu s dětským hrdinou;
  • hledání vtipu v poezii;
  • práce s encyklopedií a časopisy;
  • vystřihování vloček z jemného papíru;
  • stříhání podle čáry;
  • vybarvování, lepení, práce s vatou;
  • zpívání písniček na dané téma;
  • uvolňovací a artikulační cvičení;
  • hádání hádanek a slovní hříčky;
  • hledání rozdílů na obrázku;
  • hledání správné odpovědi na otázky;
  • zapouštění barvy do mokrého podkladu;
  • kresba tuší a špejlí;
  • kresba a malba zvířecí a lidské postavy;
  • pohybové a závodivé hry, zdravotní cviky;
  • modelování iglú a lidské postavy;
  • přiřazování obrázků na správné místo na slepé mapě;
  • skládání celku z částí - puzzle;
  • četba na pokračování;
  • videokazeta - film o kosatce;
  • vybarvování omalovánek;
  • sledování a procházení cest z jednoho místa na jiné - v prostoru;
  • přiřazování a lepení číslic k danému počtu obrázků;
  • kresba vlajky Grónska;
  • grafomotorika - uvolnění zápěstí;
  • říkadla a básničky.

Zásobník:

  • naučné encyklopedie;
  • dětské časopisy - Pastelka, Sluníčko;
  • příběh "Andulka staví iglú";
  • internet.

Pomůcky:

  • výtvarné a pracovní pomůcky;
  • obrazový materiál - knihy, časopisy;
  • videokazeta.

Spolupráce s rodiči:

  • děti nosí po domluvě s rodiči vlastní knihy;
  • výstava prací pro rodiče v hale, děti vypravují zážitky;
  • cíl: propojení života v MŠ a doma.

1. týden

1. den

Úvod do tématu, motivace dětí
Vyprávění příběhu o malém chlapci, který žije v Grónsku, kde chodí také do školky. Posílá nám fotografie a rád by se přátelil s dětmi z ČR (improvizace učitelky + fotografie Grónska).

Činnosti dětí:

  • poslech příběhu o přátelství (mravní ponaučení);
  • prohlížení encyklopedií, časopisů, glóbusu, mapy - kde je Grónsko?;
  • seznámení s lidmi - Eskymáky - kdo je Eskymák?;
  • stavba velkého iglú z dřevěné prolézačky, textilních kruhů, z otočených stolů, látky, záclony;
  • na zahradě - hry se sněhem, stavba iglú.
2. den

Ve třídě v iglú děti najdou papírového Eskymáka, podle šablony a z připravených pomůcek si vyrobí Eskymáka - kamaráda vlastního.

Činnosti dětí:

  • stříhání, lepení, vybarvování, práce s vatou - výroba papírové postavy vlastního Eskymáka;
  • vymýšlení jména pro kamaráda (pro vyrobeného Eskymáka);
  • vytváření společné výstavy prací - aranžmá výrobků pro rodiče v hale;
  • cvičení s papírovými Eskymáky - protažení a uvolnění celého těla;
  • písničky - Tuleň, Grónská písnička (J. Nohavica);
  • výroba iglú z kostek cukru.
3. den

Zhlédnutí videokazety - o kosatce a životě Eskymáků. Vyprávění, rozhovor s dětmi o tom, co viděly, otázky a odpovědi.

Činnosti dětí:

  • vysvětlení potravního řetězce v přírodě, hry na zvířátka v prostoru třídy;
  • práce s obrázky, vybarvování, výběr a přiřazování - Život u Eskymáků;
  • modelování iglú, Eskymáka, polárních živočichů;
  • seznámení s říkadlem "Eskymácká abeceda";
  • PH - "Cestujeme letadlem", skůtrem, psím spřežením - hledání cest v prostoru, reakce na instrukce učitelky (krátká, delší, nejdelší cesta);
  • hledání pěti rozdílů na dvou obrázcích - vybarvování - "Tučňáci".
4. den

Rozhovor s dětmi o tom, jak si představují iglú, zapojení fantazie. Co by daly kamarádovi do pokoje?

Činnosti dětí:

  • zapouštění barvy do mokrého podkladu;
  • kresba tuší, zapojení fantazie, představivosti;
  • grafomotorika - uvolnění zápěstí - "vlnky na moři";
  • PH - "Na ledové sochy" - pravidla hry na honěnou;
  • výroba rybí pomazánky - nejčastější obživa Eskymáků - rybolov;
  • čarování se sněhem, vodou, ledem - pokusy, barvení vody, dát ji zmrznout (před školkou, pozorují všichni, průběžně);
  • hádání hádanek, říkadla, písničky;
  • cvičení na hudbu s tuleněm - papírovým, plyšovým;
  • hledání správné odpovědi, pracovní list - hledání předmětů, které eskymák ztratil + zvířat, které žijí v Grónsku;
  • hra - "Vedle mne je prázdné místo" - děti si vybírají kamaráda, řeknou proč;
  • seznámení s hlavním městem, vlajkou Grónska, jak se mluví jinde.
5. den

Povídání s dětmi, jak asi vypadá školka v Grónsku, co se tam děti učí, jaké asi mají hračky? Co je stejné jako u nás, co je odlišné?

Činnosti dětí:

  • PH - "Pohyb po krách" - každý má 2 papíry, pomocí nich se musí dostat na druhou stranu třídy;
  • číslice 1 - 4 - vystřižení dané číslice a přiřazení ke správnému počtu obrázků - eskymáci, lední medvědi, tučňáci, iglú;
  • počítací pohádka - učitelka vypráví pohádku, ubírá a přidává postavy, děti počítají;
  • PH - "Lodě v mlze" - 1 dítě nevidí a druhé ho vede za ramena do bezpečí - židličky, kostky;
  • kresba a malba zvířat a lidských postav z polární oblasti;
  • výroba loutek - eskymák a polární zvířata - papír,špejle, polystyrén.

2. týden

6. den

Hrajeme si na zvířátka, která žijí v Severním ledovém oceánu.

Činnosti dětí:

  • PH - "Bouře na moři" - děti se volně pohybují v prostoru třídy, na signál "BOUŘE" vylezou na žebřiny, lavičky, vzájemně si pomáhají;
  • kreslení bílou pastelkou na tmavý podklad - záložka do školy;
  • koulení klubíčka po koberci kamarádovi, tvoření zamrzlé hladiny, trhání papíru, zaplňování míst mezi vlnou - které místo se mi líbí;
  • citová chvilka - kterého kamaráda bych si vzal do Grónska s sebou.
7. den

Děti si pomocí věcí, pomůcek společně vytvářejí Grónsko - bílé a modré látky, papírové kartony, kostky, využití všeho podle fantazie dětí.

Činnosti dětí:

  • dramatizace dětí - příběh o životě na severu, maskování se vzájemně;
  • soutěživé hry - Hon na medvěda, Psí spřežení - družstva.
8. den

Z čeho si, děti, vyrábí Eskymáci své oblečení? Jaké musí být? Rozhovor, vyprávění.

Činnosti dětí:

  • výroba Eskymáků z plechovek, stříhání, lepení, dotváření detailů;
  • bruslení na ledu, zimní stadion, vlastnosti ledu.
9. den

Velký sportovní den! Děti mohou celé dopoledne procházet jednotlivá sportovní stanoviště.

Činnosti dětí:

  • kotoul vpřed na žíněnce - pomoc učitelky;
  • seskok z výšky - lavička, švédská bedna;
  • skákání na trampolíně;
  • prolézání strachovým pytlem;
  • výstup a sestup na žebřiny;
  • zvládnutí házení míčků na cíl;
  • přitahování na lavičce na břiše, na zádech;
  • plazení pod překážkou.
10. den

Společné loučení s kamarádem z Grónska. Napíšeme společně s učitelkou dopis, ve kterém popřejeme kamarádovi a pozveme ho k nám do školky.

Činnosti dětí:

  • děti vymyslí, co je v našem městě zajímavé;
  • vyrobí dárek doma s rodiči;
  • podepíší se do dopisu;
  • vhodí dopis do schránky;
  • vyrobí tučňáky z korkových zátek.
Hodnocení IB

Během tohoto projektu se děti aktivně zapojily, měly prostor uplatnit svou fantazii a tvořivost ve všech oblastech. Využily své přirozenosti zkoumat, poznávat a objevovat nové věci.

Další náměty

Vzhledem k zájmu dětí poznávat a objevovat nové věci, jsme připravili nové projekty s názvy Vesmír a Sluneční soustava, Indiánský týden, Voda.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Marcela Janšová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* výtvarné a pracovní pomůcky; * obrazový materiál - knihy, časopisy; * videokazeta