Vánoční svátky
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: V rámci logopedického programu se věnovat přípravě na vánoční svátky. Seznámit se s vánočními zvyky a tradicemi.
Očekávané výstupy: Naučit se správně vyslovovat, umět správně dýchat, procvičovat paměť a zdokonalovat logické myšlení.
Časový rozsah: 1 měsíc
Věková skupina: Heterogenní třída (4 - 7 let)
Program speciální logopedické třídy:
- prevence a náprava:
- opožděného vývoje řeči;
- vývojové poruchy řeči;
- vývojové dysfázie - specificky narušený vývoj řeči, ztížená schopnost verbálně komunikovat;
- dysartrie - vývojové a získané obtíže při hláskování a vyslovování vůbec;
- učitelky - logopedické asistentky pracují denně individuálně s dětmi, pod vedením klinické logopedy 1x týdně;
- nácvik správného dýchání denně + 1x týdně flétna;
- pro zklidnění těla i duše - jóga 1x týdně;
- hrubá motorika denně + 1x za 14 dní keramika;
- grafomotorika - denně;
- motorika mluvidel, artikulace, fonetické a sluchové hry - denně.
Program logopedické třídy je zaměřen především na získání kompetencí v oblasti jazykových a komunikativních dovedností. Má určité zásady, které je nutné v rámci individuální výuky dodržovat. Avšak na druhou stranu je nutné doplňovat individuální práci s dětmi skupinovou prací a kooperativními činnostmi. Z hlediska vzdělávací nabídky ŠVP je možné naplnit jen část stanovených cílů, které jsou uzpůsobeny potřebám logopedické třídy.
VÍTÁME ZIMU
Činnosti k tématu:
- charakteristické znaky - vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu;
- vlastnosti sněhu - přímé pozorování přírodních jevů (pobyt venku, pokusy - sníh teplem taje);
- četba zimní pohádky (H. Ch. Andersen - Sněhová královna);
- vystřihování sněhových vloček.
Cílem je:
- umět popsat situaci;
- smysluplně se vyjádřit;
- osvojit si elementární poznatky o přírodě a přírodních jevech;
- porozumět slyšenému - rozvoj vnímání, porozumění;
- zvládnout opatrné zacházení s nůžkami - bezpečnost - rozvoj dovedností.
TĚŠÍME SE NA JEŽÍŠKA
Činnosti k tématu:
- příchod Mikuláše;
- seznámení s vánočními tradicemi - advent;
- nácvik vánočních koled;
- nácvik vánočních básniček;
- hraní divadla;
- seznámení s lidovou tradicí, příprava slavnosti - besídky;
- přednes, recitace, dramatizace, zpěv, tanečky;
- předčítání příběhů vánočního zvonku - František Kožík.
Cílem je:
- rozvíjet kulturně estetické dovednosti;
- přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat;
- naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout dramatickou úlohu;
- rozvíjet a kultivovat mravní a estetické vnímání, cítění, prožívání.
ZVYKY A OBYČEJE U NÁS I V JINÝCH ZEMÍCH
Činnosti k tématu:
- seznamování s lidovou tradicí (zdobení stromečků, ořechy ve vodě, jmelí, pečení cukroví, vánoční menu, Santa Claus -Amerika, Děda Mráz - Rusko atd.);
- návštěva kostela (Nám. Míru - kostel sv. Ludmily, Nám. Jiřího z Poděbrad - Nejsvětějšího srdce panny Marie).
Cílem je:
- vytvářet vztahy k místu a prostředí, ve kterém dítě žije;
- osvojovat si jednoduché poznatky o světě;
- vnímat, že svět je rozmanitý;
- citově prožívat.
VÁNOČNÍ TRHY, VÝZDOBA, DÁRKY
Činnosti k tématu:
- vycházka na vánoční trhy (Nám. Míru, Nám. Jiřího z Poděbrad);
- výroba dárků, výzdoba v MŠ i doma;
- hry s novými hračkami.
Cílem je:
- chovat se slušně a zdvořile k dospělým - vážit si jejich práce;
- rozvíjet tvořivost;
- vyjadřovat svou představivost a fantazii prostřednictvím tvořivých výtvarných činností;
- oprostit se od nepřiměřených projevů sobectví vůči jinému dítěti - dělit se o hračku;
- posilovat personální chování ve vztahu k druhém (v rodině, v MŠ).