Hlavní cíl:
Další cíle:
Přínos pro dítě:
Přínos pro rodiče:
Oblasti spolupráce s rodinou a dalšími skupinami:
Návrh nabízených činností rozpracovaných do časového harmonogramu 14 dnů
I. etapa
Úvod
Motivace dětí k tématu:
Čtení úvodního příběhu z knihy "Malá čarodějnice" (knihu děti najdou na okně třídy, bude v ní přiložen dopis od hlavní hrdinky a jejího přítele havrana, poprosí děti, aby si knihu přečetly a staly se jejími kamarády, protože je sama a chtěla by mít také kamarády, když pro čarodějnice není školka).
Činnosti dětí:
Hlavní část - Čarodějnice
Od rána každé dítě tvoří vlastní čarodějnici. S pomocí učitelky děti malují na stará trika zavěšená na ramínku - výběr barev charakterizuje postavu čarodějnice. Hlava je z kartonu, děti na něj namalují obličej - znázornění mimiky obličeje (mračí se, směje se ...). Nakonec děti přilepí vlasy z chemlonu a vlny.
Děti čtou s učitelkou další dopis od Malé čarodějnice, kde jim děkuje za domeček, ale chtěla by mít ještě pavučinky s pavoučky, kocoura, netopýra a hada a prosí děti, jestli by jí toto přání mohly splnit, protože ještě neumí vše vyčarovat. Na základě tohoto dopisu s dětmi kreslíme pavučinku (grafomotorika), vyrábíme pavoučka z papíru na nitce, vystřihujeme z papíru kocoura a netopýry. Některé děti přinesly druhý den z domova své vlastní plyšové kočky na hraní pro čarodějnici. Čarodějnice všechny děti odměnila omalovánkou. Všechny vyrobené a přinesené věci jsme umístili do chýše a okolo chýše.
II. etapa
Malá čarodějnice posílá děti na bylinky, aby mohla vařit čarodějné lektvary - děti přinesly z okolí školky různé rostlinky, které jsme "vařili" a vymýšleli názvy kouzelných čajů a kouzelných účinků (čaj na dobrou náladu, čaj proti zlobení, čaj pro spaní, čaj na lenost …). Pak jsme si prohlíželi obrázky rostlin a rozdělili si je na léčivé a jedovaté. Přečetla jsem dětem pohádku z knížky "O víle Amálce", kde neposlušný beránek snědl zakázané rostlinky a bolela ho hlava - děti se seznámily s účinky jedovatých rostlin a poučily se, že i krásná kytička může být pro jejich zdraví nebezpečná. Vžili jsme se do situace beránka, kterému neznámé rostlinky chutnaly, byly krásně barevné a beránek neodolal a snědl je. S dětmi jsme rozehráli situaci, kdy je jim nabízeno něco, co neznají a děti si zkouší zdůvodnit, proč si to nevezmou (program protidrogové výchovy), co by se jim mohlo stát, kdyby něco takového snědly. Ve školce si tvoříme malý herbář léčivých rostlin, které si děti nakreslily tuží a bretonem - herbář jsme věnovali Malé čarodějnici, aby vařila jenom zdravé čaje. Na závěr si zahrajeme hru "Na věneček" - procvičujeme jména léčivých rostlin.
Po vaření čajů si s dětmi vymýšlíme různá zaříkávadla na zvýšení účinku kouzla - hra se slovy, rytmizace říkadel s čarodějnickou tematikou, vymýšlení rýmů, poslech a zpěv písní na téma čarodějnice, vyjádření hudby pohybem a podbarvení dětskými hudebními nástroji, práce s hlasem.
Malá čarodějnice posílá dětem své nové košťátko a vybízí je, aby si takové vyrobily. Dopis provází hádanka o koštěti a návod na zhotovení a využití koštěte - vyhánění zlých duchů a létání. Vyrobili jsme si košťátka z nastříhaného novinového papíru a dřevěné tyčky. Hned jsme koště vyzkoušeli - "létali" jsme po třídě i školní zahradě - procvičovali pravolevou orientaci, lokomoční pohybové dovednosti atd. K dopisu od Malé čarodějnice byla také přiložena pohádka "Jak Mína lítala" (o neposlušné kočce jedné čarodějnice, která si bez dovolení vypůjčila létající koště a sama se potrestala pádem z výšky).
Pohádku jsme si přečetli a rozehráli situaci, kdy něco moc chceme, ale je to pro nás nebezpečné - např. chlapci by chtěli sami řídit auto, děvčata by chtěla sama vařit ... a domýšleli jsme konce takových příběhů. Pomocí metody z dramatické výchovy "ulička" jsme zkoušeli našeptávat jednomu z dětí různé důvody, proč se má tak nebo onak zachovat. Na závěr hry děti poradily kočce Míně, aby se příště do takových dobrodružství nepouštěla a věnovaly jí malé košťátko na hraní, které ji neublíží.
Během tohoto projektu jsme ocenili aktivní přístup rodičů k uspořádané akci, aktivní přístup dětí, které měly v maximální míře možnost uplatnit svou fantazii a tvořivost ve všech oblastech. Dále se podařilo velmi dobře zařadit část protidrogového programu z našeho ŠVP.
Celý projekt velmi dobře zapadá do našeho školního vzdělávacího programu "Od jara do zimy", který obsahuje témata zabývající se ročními obdobími a tradicemi, které se k nim váží. Dané filosofii tento projekt odpovídá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: