Zima je tu – 1. část
Integrovaný blok vychází z pozorování zimní přírody kolem nás a poznávání jejích charakteristických znaků. Toto období nabízí možnost zařadit do nabídky činností v MŠ některé zimní sporty, a tím u dětí upevňovat jejich tělesnou zdatnost, vytrvalost a otužilost. Děti mají možnost uplatnit svoji představivost a fantazii při výtvarných činnostech motivovaných zimní tématikou.
Chtěli bychom, aby si děti osvojily dovednosti důležité k podpoře zdraví, osobní pohody, aby si vytvářely zdravé životní návyky a postoje, aby si osvojily poznatky a dovednosti chránící je před nebezpečnými vlivy prostředí. Doufáme, že si rozvinou pohybové dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky. Chceme, aby děti uměly o sebe pečovat a chránit své zdraví, aby byly tvořivé a uměly se vyjádřit.
Činnosti:
- chůze, běh a klouzání v zimním terénu
- seznámení s bruslením - pravidla, vybavení
- seznámení s bruslením - udržení rovnováhy, základní bruslařský postoj - nohy mírně od sebe asi na šíři ramen, mírně pokrčeny v kolenou, trup lehce předkloněn
- seznámení s bruslením - zvládnutí techniky, chůze s vytočenými špičkami ven, stoj na jedné a na druhé noze; pérování v kolenou do dřepu a vzhůru; přešlapování z nohy na nohu
- klouzání na ledu, hry se sněhem a na sněhu - stavění ze sněhu - domek, sněhuláků
- rozhovor o zimních sportech a vlastnostech sportovce - vytrvalost, houževnatost, překonávání překážek ve sportu i v životě, jména sportovců
- volné hry a experimenty se sněhem
- pozorování fyzikálních jevů - vznik ledu, tání a praskání ledu, vznik mlhy, jinovatky a rampouchů
- vedení kalendáře přírody
- didaktické hry podporující vytváření časových představ ve spojení s pozorováním změn v přírodě
- předkládání příběhu, který nekončí šťastně - vysvětlovat příčiny a následky
- oblékání panenek - vhodné oblečení do zimního počasí
- malba fixem se silnou stopou, snaha o zachycení postavy v pohybu - krasobruslař, lyžař, běžkař v pohybu
- práce s nůžkami - správný úchop nůžek - stříhání, sestavování celku dle předlohy, nalepování - sáňkaři
- seznámení s novou písní - Usnul vrabec za komínem (správná intonace, rytmizace)
- rozhovor jak pečujeme o živočichy v zimě
- stříháme proužky barevného papíru a jejich lepení, sestavování krmítka - správný úchop nůžek
- kresba tuší - vrabec, vystřižený obrázek umístěn do již vyrobeného krmítka
- nalepení přírodnin - semínka pro ptáčky
- grafomotorické cvičení - znázornění pohybu dlaněmi a prsty - ptáčci letí ke komínu
- můj sněhulák - mačkání papíru - nalepení kuliček na modrý papír, dokreslení detailů
- modelování sněhuláka
- rozhovor - změny počasí - obrázky zimní přírody
- kresba zmizíkem, křídou nebo vodovými barvami na téma: Zimní radovánky
- nácvik písně Leden je krásně ledový - sólový i skupinový zpěv
- volný slovní projev dětí - vyprávění jak se chystáme na hory: zimní výstroj, zážitky, představy
- grafomotorické cvičení - obloučky na sněhu nebo lyžař jede na sněhu
- zvládat základní pohybové dovednosti na sněhu - pohyb na sněhu: stopy, jízda na bobech, saních
(Na tento text navazuje jeho druhá část.)