Tento integrovaný blok byl realizován koncem měsíce září a začátkem října jako součást celoročního projektu „Kamarádi Petrklíče".
V mateřské škole máme integrovány čtyři děti, každé z nich má svou odbornou asistentku, která mu zajišťuje péči v rozsahu jeho individuálních potřeb a možností. Snažíme se zajistit, aby integrované děti byly od počátků vzdělávání přijímány stejně jako jiné děti.
Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou společné pro všechny - pro děti bez postižení i pro děti se zdravotním postižením.
Rozvoj osobnosti dítěte s určitým handicapem závisí na citlivém přijetí a působení okolí mnohem víc, než je tomu u dítěte, které má jiné osobní předpoklady.
Týden pro inkluzi, který vyhlašuje Rytmus občanské sdružení a Quip - Společnost pro změnu, byl i pro nás výzvou. Byla to akce, jejímž smyslem bylo zviditelnit skutečnost, že se zdravotně znevýhodněnými máme více společného než odlišného.
Integrace - tento pojem chápeme jako „spolužití postižených a nepostižených při přijatelně nízké míře konfliktnosti vztahů těchto skupin." (Jesenský, 1995)
Inkluze - je nikdy nekončící proces, ve kterém se lidé s postižením mohou v plné míře zúčastňovat všech aktivit společnosti stejně jako lidé bez postižení. Inkluze - „přijetí" a zapojování lidí s handicapem do společnosti je úkolem a výzvou.
Integraci uskutečňujeme tímto způsobem:
Sociální integrace umožňuje výchovné působení ve dvou směrech:
Na hřišti základní školy si děti vyzkoušely různé životní situace, ve kterých se denně ocitají lidé se zdravotním postižením. Děti poznávaly, jaké to je, když někdo nemůže chodit bez pomůcek, ke chůzi potřebuje berle anebo se pohybuje na speciálně upraveném vozíku.
Děti poznávaly, jaké to je, když si někdo nemůže zapnout knoflíky anebo zavázat tkaničky u bot. Děti poznávaly, jaké to je, když někdo neslyší, nevidí anebo nemůže mluvit. Seznámily se s hmatovými knížkami a pomůckami pro nevidomé.
Děti si na různých stanovištích, které připravili učitelé se žáky základní školy, vyzkoušely:
Pomůcky - obrázek, lavička, předměty denní potřeby (mýdlo, hřeben, zubní pasta, kartáček).
Pomůcky - kamínky, papírové ubrousky, lepidlo, keramická hlína, výtvarný materiál.
1. |
2. |
Děti ze 3. A a 3. B základní školy Loučanská navštívily naši mateřskou školu. Všechno, o čem během týdne ve škole mluvily, najednou uviděly v reálné situaci.
3. |
4. |
Popis hry - děti jsou rozděleny do šesti skupin, v každé skupince jsou po dvou. Každá skupinka má vlastní podložku s předtištěnými obrázky, které tvoří odpovědi na otázky. Na menších kartičkách jsou otázky, které si děti postupně odebírají z krabice. Otázky a odpovědi jsou pro kontrolu správnosti označeny stejnými čísly. Učitelka dětem pomáhá, předčítá otázky, například:
Děti hledají odpověď, radí si a pomáhají ve hledání. Potom kartičku umístí na správné místo. Pro kontrolu si ještě ověří, že se číslo otázky na kartičce shoduje s číslem odpovědi na hrací desce.
Děti se střídají v řízení, vozí své kamarády po hrací ploše na hřišti před budovou mateřské školy.
Integrace je velkou příležitostí pro utváření pozitivních vztahů mezi dětmi zdravými a dětmi zdravotně znevýhodněnými. Jde o vzájemné přizpůsobení na základě porozumění specifiky vlastních odlišností a podobností potřeb.
Postižení ani zdravotní znevýhodnění nevytváří žádnou hranici pro vzájemný vztah dětí, obavy z určité izolace. Integrace usnadňuje osobnostní a sociální rozvoj, přispívá k získávání klíčových kompetencí.
Děti se učí trpělivosti a ohleduplnosti. Společné naslouchání, poznávání, řešení problémů, získávání důvěry a vzájemné úcty, to jsou hodnoty důležité pro vznik nových přátelství. Děti poznaly, že i přátelství mezi zdravými a zdravotně znevýhodněnými vrstevníky je určitá hodnota.
Společná výchova umožňuje postiženému dítěti získávat pozitivní vztah ke zdravým dětem, akceptovat své postižení a také mu pomáhá snadněji se prosadit ve skupině.
Zdravým dětem společná výchova přináší možnosti vyzkoušet si solidaritu s vrstevníky, poznání, že osobnostní odlišnosti jsou přirozené. Při každodenním setkávání zdravé děti poznávají své zdravotně znevýhodněné kamarády jako plnohodnotné členy jedné mateřské školy, učí se chovat k těmto dětem, pomáhat jim, respektovat jejich odlišnosti.
www.msmt.cz/socialni-programy
duly.cz/dokumenty/umluvalidskaprava.htm
www.4bambini.cz/hry/vadi-nevadi-aneb-nejsme-vsichni-stejni/
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.