Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Předškolka aneb Pátá třída
Odborný článek

Předškolka aneb Pátá třída

Anotace

Příspěvek prezentuje podmínky a organizaci vzdělávání, které umožňují efektivní výuku dětí ve věku 5 –7 let.

Vzdělávání dětí, které navštěvují naši mateřskou školu poslední rok před zahájením povinné školní docházky, probíhá v tzv. „Předškolce". Ve spolupráci se zřizovatelem a rodiči jsme upravili půdní prostor pro pátou třídu. V této třídě máme klidné a ničím nerušené prostředí. Není sem zaveden telefon, ale vybavení je nové - dětský sedací nábytek, tabule, police, řada pomůcek a dva počítače. Druhá část třídy slouží k relaxaci. Proto jsme zde položili koberec a zajistili vybavení balančními míči, dětskými knihami, nahrávkami relaxační hudby a audiovizuální technikou. U třídy v podkroví bylo vybudováno také hygienické zařízení.

Záměr vzdělávat intenzivněji nejstarší děti vyžadoval promyslet organizační podmínky. V průběhu září, kdy probíhá adaptační proces, setrvávají děti v kmenových třídách. Od října však již máme stanovena organizační pravidla tak, aby vyčleňování nejstarších nenarušovalo plynulost chodu celé mateřské školy.

Pátá třída Předškolka je využívána takto:

Středy a pátky dopoledne

Aktivit v této třídě se účastní děti z jednotlivých tříd, které mají v daném roce před zahájením povinné školní docházky. Vzdělávací program je vytvářen ve spolupráci s dětmi.

Pondělky, úterky a čtvrtky

Třídu využíváme k individuální práci s jednotlivými dětmi. Osvědčila se například práce na počítačích a s knihou, řešení složitějších pracovních listů, grafomotorická cvičení apod.

Pondělí odpoledne

Pracuje zde keramický kroužek.

Úterý až pátek odpoledne

Od 13:00 do 14:30 hodin slouží prostor třídy k relaxaci a ke klidovým činnostem nejstarších dětí. Například připravujeme výzdobu pro třídy mladších kamarádů (podle ročních období), vyrábíme dárky pro malé děti, které navštíví naši mateřskou školu u příležitosti zápisu, a zařazujeme kolektivní výtvarné práce.

Přestože provoz páté třídy komplikuje organizaci vzdělávání, výsledky za to stojí. Naplňování klíčových kompetencí probíhá efektivněji. A dětem přinášejí společné chvilky „na půdičce" radost.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
861.33 kB
PDF
Fotodokumentace

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ludmila Pastorková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně