Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Plavání a otužování dětí
Odborný článek

Plavání a otužování dětí

4. 2. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Ing. Jitka Veselá

Anotace

Stručný příspěvek poskytuje informace o obohacení vzdělávacího procesu v mateřské škole organizováním předplaveckého výcviku a návštěvy sauny. Zdůrazněn je přínos této aktivity pro rozvoj samostatnosti, pohybových dovedností, ale i citů a vůle dětí. Pozitivní dopad má zejména na jejich zdraví. Součástí článku je krátké video.

Součást našeho školního vzdělávacího programu v Mateřské škole Pampeliška v Mladé Boleslavi tvoří program zaměřený na předplavecký výcvik. Organizaci výcviku nám usnadňuje umístění bazénu a sauny v areálu školy. Na lekce plavání docházíme vnitřními prostorami budovy. Děti se převléknou se do župánků a vybavené pouze batůžky se s radostí vydávají suterénem. Zážitek přináší dětem nejenom putování tajemnou chodbou, ale i to, že jsou vybaveny pitím, plavkami a ručníkem. Vždyť toto není běžná výbava k pobytu v mateřské škole.

Na dobrodružství spojené s plaváním se pravidelně po deset týdnů těší skupina osmi dětí z každé třídy, včetně tříletých. Radost z plavání je pro život v mateřské škole značným přínosem. Děti se učí být samostatnými již od přípravy na vstup do vody.

Lektorky připravují motivované, metodicky zaměřené hravé činnosti, které dětem pomohou překonat nejistotu, strach z vody nebo hloubky.

Rodiče tuto aktivitu vítají, neboť děti se naučí nejenom nebát se vody, ale získají žádoucí reakce pro bezpečný pobyt ve vodě. Řada dětí si osvojí i počáteční plavecké dovednosti. Společné prožitky přinášejí řadu podnětů, které cíleně využíváme v procesu vzdělávání. Výrazné pozitivum vidíme také v posilování soudružnosti kolektivu.

Rovněž pravidelné návštěvy sauny s bylinkovou esencí působí preventivně na zdraví dětí a mají velmi příjemný dopad na prožívání celého dopoledne. Výrazně pozitivní význam mají tyto aktivity pro otužování organismu.

Děti se jdou po plavání rády „ohřát." Tento čas, kdy jsme si velmi blízcí, využíváme pro klidné povídání, sdělování vlastních pocitů, nálad a přání. Po saunování nás očekává odpočinek na lehátkách s pohádkou podle přání dětí.

Plavání v bazénu a návštěvy sauny zařazujeme v podzimních či zimních měsících. Při rozvoji pohybových dovedností dětí i jejich otužování preferujeme pobyty venku.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
zip
975.59 kB
Archiv
Ukázka přeplaveckého výcviku

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Jitka Veselá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna