Cesta kolem světa
Dílčí záměry:
1. Oblast Dítě a jeho tělo:
- Rozvoj pohybových dovedností, zdokonalení hrubé i jemné motoriky
- Rozvoj a užívání všech smyslů
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- Osvojení si praktických dovedností
2. Oblast Dítě a jeho psychika
- Rozvoj řečových schopností a komunikativních dovedností
- Rozvoj smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
- Rozvoj tvořivosti
- Posilování přirozených poznávacích citů
- Vytvoření základů pro práci s informacemi
- Poznávání sebe sama, získávání samostatnosti
- Rozvoj sebeovládání
- Rozvoj schopnosti vyjadřovat své pocity
3. Oblast Dítě a ten druhý
- Seznamovat se s pravidly vzájemného soužití
- Posilování prosociálního chování
- Rozvoj kooperativních dovedností
4. Oblast Dítě a společnost
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních
- Rozvoj základních společenských postojů, návyků a dovedností
- Seznamování se světem lidí, kultury a umění
- Získání poznatků o existenci ostatních kultur a národností
5. Oblast Dítě a svět
- Seznamovat se s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
- Poznávání jiných kultur
- Rozvoj úcty k životu
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
1. část „My jsme Češi"
Očekávané výstupy:
- získání základního povědomí národní identity
- uvědomění si shod a rozdílů mezi lidmi (vzhled, co má kdo rád či nerad...)
- rozlišování základních geometrických tvarů
- počátky práce s atlasy, samostatné získávání informací
Plánované činnosti:
- skládáme puzzle - světadíly
- píseň „Děti, děti, děláme kolečko"
- práce s hlasem (potichu - hlasitě)
- pohybové ztvárnění
- komunitní kruh
- co všechno může být kulaté
- hledáme kulaté tvary ve třídě
- ve hmatovém pytlíku hledáme bez zrakové kontroly kulaté předměty (rozlišujeme kulatý - špičatý, tvrdý - měkký, hladký - drsný...)
- práce s glóbusem
- země je kulatá
- hledáme podle barvy moře a pevninu
- hledáme Českou republiku (předem označená malou značkou) a Evropu
- jaké známe další státy
- práce s obrazovým atlasem
- podle obrázků zjišťujeme, co se u nás pěstuje, jaká tu žijí zvířata, zda máme hory, moře..., jaké u nás bývá počasí
- hra „Místo si vymění, kdo..." - barva vlasů, očí, velikost, oblíbená barva, zvíře, hračka...
- výtvarná činnost - „Nakreslím Čecha = sebe sama" (temperové barvy, křídy, pastely...)
- poslech národní pohádky
- pobyt venku - „české" hry (kuličky, skákání panáka...)
Pomůcky:
- sáček s různými předměty (kulička, kostka, kolíček, pastelka, plastové víčko...)
- glóbus
- dětské obrazové atlasy
- čtvrtky, pastelky (materiál dle zvolené techniky)
Další možné činnosti:
- kreslíme národní vlajku
- poslech české hymny
- nácvik písně „My jsme muzikanti"
- koláž „Naše země" - výstřižky z časopisů či kalendářů lepíme na předkreslený tvar republiky)
2. část „Na návštěvě v Evropě"
Očekávané výstupy:
- prohloubení vzájemné spolupráce
- zvládnutí práce s papírem - vytrhávání
- počátky práce s atlasy, samostatné získávání informací
- rozvíjení zrakového vnímání - najdi na mapě...
- rozvíjení čichu - rozlišovaná vůní jednotlivých ingrediencí
- porovnávání množství - hodně, málo, stejně, více, méně, nejvíce, nejméně
Plánované činnosti:
- práce s obrazovým atlasem
- jaké jsou další země v Evropě
- jak se mluví v Evropě, poslech nahrávky řečí vybraných národů
- co máme stejného, co máme jiného, co nemáme vůbec
- prohlížení obrázků z jednotlivých evropských měst
- hudebně pohybová hra „Vlak"
- chůze v řadě
- reakce na signál
- vzájemná spolupráce
- cestujeme vlakem do jedné evropské země
- hádáme, kam jsme přijeli (s pomocí dětského ilustrovaného atlasu, dávání nápovědi podle jednotlivých obrázků, např. je tam moře, pěstuje se tam..., jí se tam... - neočekáváme, že děti uhodnou název, ale že ukážou místo na mapě)
(Pozn.: Při realizaci projektu jsem zvolila Itálii, jelikož v té době k nám do třídy začal docházet italský sourozenecký pár.)- učíme se italsky pozdravit a poděkovat
- povídáme si o Itálii, jak vypadají Italové, co se k nám vozí italského (zmrzlina, špagety, pizza, Ferrari a Alfa Romeo, olej...)
- poslech italské pohádky - např. Pinoccio
- výtvarná činnost - italská mozaika
- trhání, příp. stříhání barevného papíru, lepení do obrazců dle fantazie dětí
- praktická činnost - pečeme pizzu
- příprava těsta - vážení, míchání, hnětení (hned ráno, během dopoledne pozorujeme, jak těsto „roste")
- příprava ingrediencí ke zdobení pizzy - strouháme, krájíme...
- zdobení pizzy (rozlišujeme jednotlivé ingredience podle vůně - cibule, kečup, bylinky, salám...), učíme se myslet na druhé a dávat si přednost
- pobyt venku - hrajeme si jako Italové - fotbal
Pomůcky:
- obrazový atlas
- obrázky Itálie (příroda, lidé...)
- nahrávka jednotlivých řečí
- ingredience na pizzu (mouka, voda, droždí, sůl, kečup, cibule, žampiony, kukuřice, salám, sýr, čerstvá bazalka, oregano...)
3. část „Cesta do Severní Ameriky"
Očekávané výstupy:
- prohloubení vzájemné spolupráce
- postihnutí charakteristického rysu
- rozvíjení sluchového vnímání
- zlepšení lokomočních dovedností - běh, chůze, plížení
- rozvinutí předčtenářských dovedností - pochopení zástupné funkce symbolu
Plánované činnosti:
- pohybová hra „Letadla v mlze" - děti se rozdělí do dvojic, ve dvojici má jedno zavázané oči, druhé je „řídící věží" - zvukovým signálem k sobě letadlo navádí. Poté si povídáme, že na další kontinent se dostaneme letadlem.
- práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody USA
- zpíváme píseň „One little indian"
- povídáme si o původních obyvatelích Severní Ameriky - indiánech
- jak si indiáni povídají
- vymýšlíme si indiánská jména (jaký jsem, jací jsou kamarádi ve třídě - snaha vystihnout charakteristickou vlastnost, dovednost či jiný typický znak)
- vyrábíme si indiánské čelenky (pírka - šikmá a lomená čára), oblečení z papírového sáčku (viz Výtvarné náměty z Asie, Afriky a Ameriky, s. 12) malujeme si obličeje
- stavíme tee-pee - deky
- čteme a píšeme jako indiáni (obrázkové písmo, zkoušíme hádat, co znamená, „čteme") - kartičky s obrázky, děti vše nejprve zkouší „přečíst", pak samy vymýšlejí nové věty změnou pořadí obrázků
- Kimova hra s indiánským obrázkovým písmem
- poslech indiánské pohádky „Kozel a jaguár"
- malujeme jako Čipevajané - malování pomocí obtažených výstřižků (vystřihnout obrázek, položit na papír, houbičkou namočenou v barvě po obrázku přejíždět)
- pobyt venku - indiánský běh, hod oštěpem, plížení
- kreslíme pískem jako Navajové - na trávu rozprostřít papír či bílá prostěradla, udělat z papíru kornoutky, do nich nasypat písek, písek pak v obrazcích sypeme na bílou plochu
Pomůcky:
- šátky
- kartičky s obrázkovým písmem - jednoduchá symbolika (postava, stan, strom, ryba...)
- papírové sáčky, nůžky, lepidlo, čtvrtky, fixy, pastelky, barvy, houbička...
- divadelní líčidla či tekutý pudr
4. část „Cesta do Jižní Ameriky"
Očekávané výstupy:
- rozvíjení čichu a chutě - rozlišování potravin bez zrakové kontroly
- zlepšení práce se štětcem - uvolnění paže, správný úchop, přítlak, práce na velkém formátu
- zlepšení pozornosti a sluchového vnímání
Plánované činnosti:
- práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
- co máme z Jižní Ameriky - ochutnáváme kakao, čokoládu, banán apod. - bez zrakové kontroly
- vyrábíme hispánské květiny - z hedvábného papíru
- poslech argentinské pohádky „Jak je dlouhý koňský krok", reakce na slovo kůň (tlesknutí)
- malujeme hlínou na motivy pohádky - hlínu rozpustíme v trošce vody na kaši, kterou pak nanášíme štětcem na plátno
- grafomotorické cvičení - vlny na řece Amazonce
- pobyt venku - pohybová hra Anakonda
Další možné činnosti:
- obrázky z vlny
- malování deštného pralesa
- fotbal
Pomůcky:
- potraviny pocházející z Jižní a Střední Ameriky, šátky
- výtvarný materiál - hedvábný papír, nůžky, drátky, štětce, hlína, plátno
5. část „Cesta do Afriky"
Očekávané výstupy:
- prohloubení vzájemné spolupráce
- zlepšení práce s nůžkami
- rozvíjení sluchového vnímání, vnímání rytmu, intonace, schopnosti hudební improvizace
- posílení svalstva celého těla
Plánované činnosti:
- zpěv písně „Pět minut v Africe" - pohybové vyjádření jednotlivých slok
- práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody Afriky
- povídáme si o obyvatelích Afriky
- jak bydlí, jaké mají oblečení, jídlo...
- vyrábíme si africkou čepičku kufi - z proužků papíru (viz Výtvarné náměty z Asie, Afriky a Ameriky, s. 90)
- poslech africké pohádky „Opatrnost" (Alžír)
- lezeme ve dvojicích jako želvy
- grafomotorické cvičení - želvička
- poslech africké hudby
- výroba chřestidel a bubínků (z krabiček od sýrů, kelímků od jogurtů, PET lahví...)
- hra na rytmické nástroje, na ozvěnu, hudební štafeta (postupné opakování určitého zvuku)
- pohybová improvizace
- cvičíme jako africká zvířátka
- lev - lezení ve vzporu klečmo
- lev se protahuje - ve vzporu klečmo střídavě natahovat paži a nohu
- zvířátka se lekla - leh na zádech - kolébka - posílení břišních svalů
- had vykukuje - leh na břiše, zvedání trupu a hlavy, posílení zádových svalů
- slon dupe - sed, nohy pokrčené, střídavě zvedat nohy
- sloní uši - sed, ruce v týl, lokty dopředu a zpět, posílení mezilopatkových svalů
- zvířátka usnou - relaxace
- hra „Noc se blíží, džunglí se plíží..."
- lev zařval - kdo je lev? - rozeznávání bez zrakové kontroly
Další možné činnosti:
- výroba egyptských korálků z papíru
- koláž na téma prales - lepíme z geometrických tvarů
- hledání diamantů v písku
Pomůcky:
- nahrávka africké hudby
- pomůcky na výrobu nástrojů - kelímky, krabičky, barevné papíry, lepidlo, nůžky, čočka, rýže, písek...
6. část „Mezi Araby"
Očekávané výstupy:
- prohloubení vzájemné spolupráce
- zlepšení jemné motoriky
- zlepšení fyzické zdatnosti - běh
Plánované činnosti:
- práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
- povídáme si o Arabech, beduínech
- převlékáme se - bílá velká trika, turbany
- nepoužíváme stoly, židle, jíme na zemi, rukou...
- v případě dobrého počasí se přesuneme na zahradu, uděláme z dek stany
- grafomotorické cvičení - poušť, písek
- tkáme koberce - na stavu z vlny či papírové tkaní, posloupnost v užívání barev
- poslech africké pohádky „Opatrnost" (Alžír)
- lezeme ve dvojicích jako želvy
- pořádáme dostihy arabských koní
- výroba koníků - vystřihnout hlavu, z vlny hřívu, upevnit na tyč
- hra „Karavana velbloudů" - společné překonávání překážek v terénu
- malujeme „mramorové dlaždice" - na bílou čtvrtku tuší a dřívkem květiny, kolorujeme anilinovými barvami
Pomůcky:
- deky, prostěradla, velká trika, šátky
- tkalcovský či papírový stav, vlny
7. část „Cestujeme do Asie"
Očekávané výstupy:
- prohloubení vzájemné spolupráce
- zlepšení jemné motoriky
- zlepšení fyzické zdatnosti - běh
Plánované činnosti:
- práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
- povídáme si o Asiatech
- malujeme si oči, pozdrav, úklony
- přebírání luštěnin pinzetou (hůlky) - jemná motorika, třídění
- vyrábíme japonský vějíř učíwa - vystřihování, kresba tuší a dřívkem
- poslech mongolské pohádky „Stařeček, vlk a tygr"
- dramatizace pohádky
- výroba japonské panenky kokeší
- papírové skládanky origami
- grafomotorické cvičení - medvídek panda
- zápasy sumo - zdůraznění zásad čestnosti, vzájemná úcta mezi soupeři
- stavíme velkou čínskou zeď z písku
Pomůcky:
- pinzeta, luštěniny
- výtvarný materiál - papíry bílé a barevné, špejle, tuš, dřívka od nanuků
8. část „Cestujeme do Austrálie"
Očekávané výstupy:
- prohloubení vzájemné spolupráce
- zlepšení skoku snožmo
Plánované činnosti:
- práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
- povídáme si o Australanech
- surfujeme - rovnováha na balanční ploše
- vyrábíme bumerang - stříháme z polypropylenových tácků, házíme jím
- poslech australské pohádky „Jak přišlo sucho"
- pantomima, snažíme se rozesmát kamaráda
- jak je důležitá voda, připravujeme citronádu
- hrajeme kroket, ragby
- grafomotorické cvičení - klokan skáče - horní oblouk
- cvičíme jako australská zvířata
- skáčeme jako klokan
- skáčeme jako zajíci
- lezeme jako lenochodi
- výroba papírových rybiček - libovolná technika, na každou rybu kancelářská sponka
- lovíme ryby na prut s magnetem
Pomůcky:
- polypropylenové tácky, sešívačka, nůžky
- zástěrky s kapsou (do každé malá plyšová hračka)
- výtvarný materiál - podle zvolené techniky, čtvrtky, kancelářské sponky, pruty s magnetem
- citrony, cukr, voda, brčka
Návrh jídelníčku:
- Česká republika - jakékoli české jídlo (např. škubánky)
- Evropa - Itálie - pizza
- Arábie - kuskus se zeleninou a krůtím masem, brokolicová polévka (podávaná v hrnečku, bude se jíst rukama)
- Asie - jaki kimo, rýže
- Austrálie - australská ryba, salát
- Severní Amerika - americké sýrové těstoviny (ke svačině by mohly být americké skořicové tousty)
- Jižní Amerika - chilli con carne, rýže
- Afrika -zapečené brambory po egyptsku
- Afrika - kotlík afrického domorodce, chléb