Program na rozvíjení grafomotoriky
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Podporuje rozvoj pohybových schopností, zdokonalování hrubé a jemné motoriky a rozvíjení schopnosti koordinovat pohyb ruky a vnímání oka.
Očekávané výstupy: Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu. Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku, zvládat některé grafické dovednosti.
Časový rozsah: 4 cviky měsíčně (průběžně celý rok)
Věková skupina: 4 - 6 let
Tento program představuje systém průpravných grafických cviků, při kterých se zpřesňuje jemná pohybová koordinace ruky a posiluje jemné svalstvo prstů. Zdokonalování grafomotorických dovedností je vedeno od tzv. velkých pohybů k malým.
Při pohybových aktivitách nejprve děti provádějí (v rytmu písničky nebo říkanky) různorodé nelokomoční pohyby, např. cvičí střídavě pravou a levou rukou, ale i oběma rukama současně. Při cvičení dbáme, aby oči sledovaly pohyb rukou. Nejlepším uvolňovacím cvikem, který rovněž slouží jako příprava k pozdějšímu nekřečovitému psaní, jsou krouživé pohyby, jež děti dělají rukou ve vzduchu v obou směrech (levotočivé i pravotočivé).
Později podporujeme velké rozmáchlé kresby na velkém, např. balícím papíře, aby se pohyby ruky uvolňovaly. Postupně zmenšujeme plochu. Děti obtahují předlohy vestoje, což vede k uvolňování ramene, později v sedě se zdviženým loktem a nakonec v sedě s podepřeným loktem pro uvolnění zápěstí. Tento způsob využíváme zejména u dětí s motorickou neobratností.
Náměty průpravných cviků jsou voleny tak, aby byly blízké dětskému chápání a doplňovaly celoroční projekt Já a moje značka. U dětí, u kterých se projevila určitá dysfunkce (např. dysgrafie) provádíme nápravu ve spolupráci s psychologem.
Úskalí
Při realizaci tohoto projektu bychom se měli vyvarovat:
- dlouhodobému statickému zatěžování bez vhodného pohybu,
- uplatňování nevhodných cviků,
- nedostatečnému respektu k individuální potřebě osobního tempa a pohybovým možnostem dítěte,
- necitlivému nucení dítěte k činnostem,
- nedostatečné pozornosti k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní.
Náměty grafomotorických cvičení
Při grafických činnostech (zdokonalování jemné motoriky) je nutné používat měkkou tužku či pastelku (nejlépe trojhrannou). Kreslíme na předem připravené didaktické listy nebo prázdný papír. Děti pracují (kreslí, čmárají a doplňují) podle pokynů učitelky. Zalíbí-li se dítěti obrázek, může si jej vybarvit podle své fantazie.
PTÁČEK - Ptáčkové poletují - nepřerušované čárání volnou rukou po celé ploše
SLEPIČKA - Slepička zobe zrní - volný pohyb v zápěstí nahoru a dolů s dotyky o papír
ZVONEČEK - Zvoneček zvoní bim-bam - dolní oblouk vedený oběma směry na ploše papíru
MÍČ - Házení míčem - kreslíme hod míčkem horním obloukem vedeným oběma směry
KYTIČKA - Včelka létá kolem kytičky - kroužení vlevo po kružnici na ploše papíru či v písku
AUTO - Auto jede - vodorovné čáry zleva doprava na ploše papíru
TŘEŠNĚ - Trháme třešně - krátké vodorovné čáry zleva doprava
MOTÝL - Motýl létá - kroužení vpravo po kružnici
DEŠTNÍK - Dokresli deštník - jeden horní oblouk vedený zleva doprava na předkresleném listu
JABLÍČKO - Jablíčko padá - svislé čáry vedené shora dolů do určitého cíle na ploše
HVĚZDIČKA - Hvězda padá - svislé čáry vedené shora dolů
KLÍČEK - Zavřená vrátka - svislé čáry vedené zdola nahoru a vodorovné čáry
KONVIČKA - Kytka roste - svislé čáry vedené zdola nahoru
SLUNÍČKO - Sluneční paprsky - šikmé čáry shora dolů
PTÁČEK - Ptáček letí - šikmé čáry zdola nahoru
MÍČ - Míč skáče - dva horní oblouky zleva doprava
KOMÍN - Komín kouří - spojené dolní kličky
DOMEČEK - Střechy - tašky - spojené dolní oblouky
HRNEČEK - Z hrnečku se kouří - spojené horní kličky
LÍSTEČEK - Lístek letí - pravá klička vedená shora
STROMEČEK - Větve stromu - šikmé čáry dolů nalevo a napravo
RYBIČKA - ovály
PARNÍK - Při plavbě se za parníkem tvoří vlnky - vlnovky vedoucí zleva doprava
HVĚZDIČKA - hvězdu vytváříme dělením kruhu - vodorovně, svisle a šikmo
MÍČ - Míč skáče - spojené horní oblouky
SLUNÍČKO - Sluníčko svítí - vedení čar odstředivě všemi směry
MOTÝL - Motýl sedá na kytičku - vedení čar dostředivě ze všech stran
PARNÍK - Vlny - dolní zátrh opakovaně
ŠNEK - závit
SNĚHULÁK - doplňování kružnice pravým a levým, horním a dolním obloukem
LÍSTEČEK - doplňování polovin listů
MAŠINKA - Vláček jede - dvojsmyčka