Odborný článek

Čistíme si zoubky

13. 10. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Zdeňka Benešová

Anotace

Co vše víme o našich zoubkách – jak vést děti ke zdravým životním návykům.
Nabídka činností
  • seznamování s dalšími částmi těla (ústní dutina, jazyk, dásně, čelisti, druhy zubů apod.)
  • povídání o prvních zubech, o historii péče o zuby (motivační text První zuby - viz příloha 1, motivační text Z historie - viz příloha 2)
  • prohlížení encyklopedií, obrazového materiálu
  • rozhovor o potřebě hygieny zubů (motivační text Péče o zuby - viz příloha 3)
  • rozhovor o tom, co je zubní kaz (motivační text Jak je to se zubním kazem - viz příloha 4)
  • poslech příběhů a vyprávění o obsahu (Jak pejska bolel zoubek - viz příloha 5, U lékaře - viz příloha 6, Kozlíkův zoubek - viz příloha 7, O zoubečku, který se ztratil - viz příloha 8)
  • povídání o tom, jak se chováme v ordinaci
    • o Jak se budeš chovat v ordinaci u zubaře?
    • o Co řekneš, když vejdeš do ordinace a než odejdeš z ordinace?
    • o Co uděláš, když dostaneš za odměnu obrázek?
  • seznamování s prostředím zubní ordinace
  • vyprávění na téma „Kdo už byl u paní zubařky/pana zubaře?", sdělování zážitků a pocitů z prohlídky
  • vyplňování a vybarvování pracovních listů s danou tematikou
    Obrázek
    1. Obrázek

  • návštěva zubní lékařky v MŠ
  • nácvik písně a motivační scénka - Medvědí trápení (nácviku může předcházet scénka dle textu písně s loutkami medvěda a lišky, potom mohou s čepičkami zvířátek dramatizovat i děti)
  • písnička Medvědí trápení - viz příloha 9
  • seznamování s novou písní „Bolavý zub" - viz příloha 10
  • sledování DVD (Kostičky - U lékaře)
  • výstavka dentálních pomůcek (pomůcky si nosíme z domova - zubní pasta, kartáček, mezizubní kartáčky, dentální nit, ústní voda apod.)
  • zajímavost - prohlížení rentgenového snímku zubů, sádrového odlitku zubů
  • hádanky - viz příloha 11
  • didaktická hra - přiřazování obrázků nebo maket potravin, ovoce, zeleniny, sladkostí (přátelé a nepřátelé" zubů)
  • rozlišování homonym (zuby, zoubky, jazyk)
  • seznamování s novou básní - procvičování hlásek, pochopení vtipu
  • „zubní" básničky a říkanky - viz příloha 12
  • pohybové cvičení - „zoubek se viklá dopředu, dozadu, vpravo, vlevo" (úklon dopředu a do stran, záklon, dřep; možno použít báseň První zoubek)
  • pozorování otisků vlastních zubů na potravinách (jablko, sýr apod.), na žvýkačce
  • vybarvování omalovánek (obrázky úst se zuby)
  • počítání zubů (zuby mohou představovat korále)
  • vytrhávání tvaru zubu z papíru
  • stříhání - tvar zubu (stoličky), nalepení na barevný papír, dokreslení tuší (smutný zoubek s kazy)
    Obrázek
    2. Obrázek

Hodnocení

Děti (i obě učitelky) si po dohodě s rodiči přinesly do mateřské školy zubní kartáček a pastu, daly si je do umývárny do značkou označených kelímků. Ke konci týdne po poučení o tom, jak zoubky čistit, jak dodržovat čistotu kolem sebe při této činnosti, děti začaly s jejich čištěním po každém obědě. Pokud si někdy „zamlsají", dodržujeme zásadu, že si pak zoubky musí vyčistit.

Shodou okolností v tomto období asi třetina třídy s rodiči navštívila zubního lékaře. Vyprávěly jsme si, jaké to tam bylo, jaká byla paní doktorka nebo pan doktor, jestli má někdo na zoubku „hvězdičku".

Přínosem byla také návštěva paní doktorky a zdravotní sestry v MŠ. Paní doktorka dětem odborně vysvětlila techniku čištění zubů, co je pro zdravé zuby správné. Zkontrolovala jim stav zubů a jejich kartáčků, nakonec od ní dostaly dárečky - obrázek, kartáček a zubní pastu.

Obrázek
3. Obrázek


Literatura a použité zdroje

[1] – HOLAS, M. Abeceda. Praha : Sid & Nero: Librex, 1995. ISBN 80-85886-06-5.
[2] – ADAMOVSKÁ, M. Děti a slušné chování, aneb, vyprávění kočky Justýny. Praha : Rotag, 2005. ISBN 80-903175-5-3.
[3] – KOMÁRKOVÁ, L. Lucinku bolí zoubek. Praha : Erasmus, 1998. ISBN 80-7071-088-8.
[4] – PARKER, S. Lidské tělo. Praha : Slovart, 1995. ISBN 80-85871-38-6.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
41.02 kB
PDF
Příloha 1
pdf
133.79 kB
PDF
Příloha 10
pdf
23.44 kB
PDF
Příloha 11
pdf
32.23 kB
PDF
Příloha 12
pdf
39.06 kB
PDF
Příloha 2
pdf
31.25 kB
PDF
Příloha 3
pdf
41.99 kB
PDF
Příloha 4
pdf
36.13 kB
PDF
Příloha 5
pdf
42.97 kB
PDF
Příloha 6
pdf
42.97 kB
PDF
Příloha 7
pdf
45.9 kB
PDF
Příloha 8
pdf
222.66 kB
PDF
Příloha 9

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeňka Benešová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída